Cercetarea in domeniul TIC: Tehnologia finantata de UE vine in sprijinul echipelor de interventie in caz de dezastre pentru a salva vieti

WORKPAD, cercetare, TIC, proiecte, dezastre, tehnologie

Coordonarea si comunicarea sunt extrem de importante atunci cand la locul interventiei se afla in acelasi timp mai multe echipe ale diferitelor agentii, autoritati civile si ONG-uri. Cu ajutorul finantarii UE in valoare de 1,85 milioane EUR, cercetatorii au reusit sa exploreze modul in care pot fi interconectate zeci de baze de date apartinand diverselor organizatii prin intermediul tehnologiei peer-to-peer, in scopul reducerii duratei de raspuns si al evitarii dublarii eforturilor. Un dispecerat central unic care primeste informatii si le transmite tuturor echipelor de interventie poate contribui la salvarea mai multor vieti intr-un mod rapid si eficient. Tehnologia a fost deja folosita cu succes in sudul Italiei si este disponibila pentru utilizare oriunde in lume.

Vicepresedintele Comisiei Europene, Neelie Kroes, comisarul responsabil cu agenda digitala, a declarat: „in caz de cutremur, incendiu forestier sau inundatii, este necesar sa punem la dispozitie toate resursele de care dispunem pentru a salva cat mai multe vieti cu putinta si pentru a asigura servicii de salvare de urgenta. Fondurile UE destinate cercetarii au contribuit la dezvoltarea unui excelent instrument TIC de ameliorare si eficientizare a raspunsului in caz de urgenta. Acesta este modul in care cercetarea si inovarea participa la realizarea agendei digitale pentru Europa.”

In urma unui cutremur, pentru a creste sansele de supravietuire ale persoanelor prinse sub daramaturi, trebuie sa se poata ajunge la ele cat mai repede. Cum se coordoneaza diferitele echipe de interventie pentru a evita concentrarea eforturilor in acelasi loc in detrimentul altuia? Elementul cheie pentru optimizarea raspunsului in caz de dezastre este interconectarea diferitelor sisteme administrative si a bazelor de date folosite de serviciile de urgenta pentru ca toate organizatiile sa aiba o imagine de ansamblu.

Proiectul de cercetare WORKPAD, finantat de UE, a permis elaborarea unei retele care poate interconecta respectivele sisteme administrative.Ulterior, prin intermediul unui dispecerat central de coordonare, echipele de interventie aflate in prima linie pot comunica unele cu altele cu ajutorul unor dispozitive mobile, in principal de tip PDA (personal digital assistants). De exemplu, prin etichetare geografica (geo-tagging), sefii echipelor pot urmari locatia tuturor membrilor, astfel incat sa stie in permanenta unde se afla acestia si ce sarcini indeplinesc.

Prin intermediul acestei retele, utilizand tehnologie peer-to-peer (P2P), se pot schimba informatii precum numele persoanelor care locuiau intr-un imobil prabusit, liste cu numele elevilor unei scoli, pe clase, liste de apeluri telefonice, harti si alte date relevante.

De asemenea, in cadrul proiectului WORKPAD a fost dezvoltat un program informatic care defineste sarcini, desemneaza roluri si furnizeaza instructiuni pas cu pas membrilor echipelor de interventie. Acesta poate fi actualizat in timp real, astfel incat, daca apare o situatie mai urgenta, membrilor echipelor de interventie sa li se poata atribui o noua sarcina.

Rezultatele proiectului de cercetare WORKPAD au fost testate cu succes in sudul Italiei, o regiune in care se produc in fiecare an incendii forestiere si uneori cutremure necesitand interventii de urgenta. Tehnologia dezvoltata in cadrul proiectului WORKPAD este gata de utilizare. Republica Ceha si regiunea italiana Calabria au in vedere implementarea ei.

Sursa: Comisia Europeana

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *