Emil Boc: Vor fi impuse documente de licitatii standard pentru domenii ca transporturi, mediu, energie, dezvoltare regionala!

documente standard, licitatii

La aceasta intalnire au fost prezenti atat reprezentantii ministerelor, cat si ai Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor, UCVAP (Unitatea pentru Coordonarea si Verificarea Achizitiilor Publice), Autoritatea de Audit de la Curtea de Conturi, Autoritatea de la Ministerul de Finante pentru verificarea platilor, adica, toate organismele guvernamentale implicate intr-o forma sau alta in elaborarea documentatiilor de licitatie, in semnarea contractelor si implementarea lor.

Cateva concluzii au rezultat in urma acestei intalniri: in primul rand, in acest moment, exista contracte semnate care urmeaza sa fie implementate pe fonduri europene in valoare de 10 miliarde de euro. Asta inseamna ca o buna parte din cei 10 milioane de euro vor intra in licitatie in perioada urmatoare, o buna parte din ei in implementarea efectiva, adica, lucrul in teren.

Pentru a simplifica si usura si mai mult procedura prin care se organizeaza in maniera transparenta si legala licitatiile, am decis ca, pana miercurea viitoare, sa pregatim, impreuna cu ANRMAP, documente de licitatii si atribuire in maniera standard pentru urmatoarele domenii: transporturi, mediu, energie, dezvoltare regionala.

Asta inseamna ca, pentru licitatiile care se vor organiza pe fonduri europene, in domeniile mentionate, vom avea documente standard adoptate prin HG si care vor simplifica procedurile de organizare a licitatiilor si de atribuire a contractelor, avand in vedere ca vom avea cateva elemente fixe, valabile pentru toate autoritatile care lucreaza, tinand insa cont si de specificul fiecarui domeniu de absorbtie a fondurilor europene. Asa cum am spus pentru: transporturi, mediu, dezvoltare regionala, energie.

Pana vineri, documentele care se afla in lucru, elaborate de ANRMAP, vor sta si in atentia Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor, precum si a Autoritatii de Audit de la Curtea de Conturi pentru a culege observatiile necesare – pentru ca sunt autoritati care vor fi implicate in procesul de verificare ulterioara a organizarii licitatiilor – precum si Autoritatea de Verificare a Platilor de la Ministerul de Finante.

Iar miercuri, vor fi adoptate in prima lectura. Spun in prima lectura pentru ca, dupa adoptarea lor, dorim sa avem si o consultare cu Comisia Europeana, astfel incat, aceasta procedura sa fie dupa aceea obligatorie pentru toate autoritatile si evident de catre Uniunea Europeana, in sensul in care, licitatiile care se organizeaza sa fie in concordanta cu legislatia nationala si cu acquis-ul comunitar.

In consecinta, cer ministrilor de resort sa colaboreze in aceasta saptamana si pana la inceputul celei viitoare, cu Autoritatea de Reglementare in achizitii publice, ANRMAP, pentru finalizarea documentatiilor, astfel incat ele sa fie aprobate in prima lectura miercuri, urmand ca, dupa consultarea cu reprezentantii Comisiei Europene sa le adoptam in forma finala si sa le publicam in Monitorul Oficial.

Doresc ca acest lucru sa se intample pana al inceputul lunii februarie, un timp extrem de scurt, pentru ca si problematica fondurilor europene este extrem de presanta din perspectiva nevoilor tarii si a modernizarii statului.

Doi. In perioada urmatoare, pana pe data de 15 februarie, solicit Ministerului Agriculturii, exact pe acelasi procedeu, sa elaboreze procedee standard de licitatii si atribuire a contractelor pentru proiectele europene care se afla in agricultura. Pentru ca si acolo sunt sume importante de bani care urmeaza sa fie alocate prin licitatie publica.

Standardizarea procedurilor cu siguranta va duce un castig si de timp, si de transparenta, si evident, de respectare a legalitatii. Pentru ca banul european este ban public si trebuie cheltuit cu maxima transparenta si cu respectarea deplina a legalitatii. Astfel, pe data de 15 februarie sa avem si agricultura si practic, toate domeniile importante de absorbtie a fondurilor europene au procedurile standardizate in materia documentelor de atribuire a licitatiilor.

Un lucru care, daca ne uitam la dezvoltarea regionala, va usura munca administratiilor in pregatirea documentatiilor de licitatii, pentru ca sunt multe primarii care nu au expertiza, care au intarzieri si care nu organizeaza la timp licitatiile.

Salut decizia de la Ministerul Dezvoltarii Regionale de a nu semna contractele pana cand nu au pregatit caietul de sarcini pentru licitatii. Acest lucru inseamna ca autoritatile locale nu vor mai sta, de la semnarea contractului pana la organizarea licitatiei, opt sau douasprezece luni, cum a fost anul trecut, ci dimpotriva, din momentul cand au semnat contractul, sa aiba si documentul de licitatii pregatit in vederea organizarii lor.

Ca si modelul de la Transporturi de a avea un contract standard – FIDIC – pentru contractul de atribuire a lucrarilor efective. Dupa licitatie se incheie contractul si avand contractul standard ne va usura procesul de implementare a fondurilor europene.

Si celelalte ministere, in masura in care aceste bune practici de la Transporturi si Dezvoltare Regionala vor fi utilizate sa le extinda in implementare.

Pana in momentul de fata, Romania a atras, in materia fondurilor europene, 1,7 miliarde de euro. Practic, aceasta suma este in buna parte formata din pre-finantari si anume: 1,1 miliarde euro sunt bani care au intrat odata cu semnarea contractelor in Romania si in buzunarele beneficiarilor si numai 0,6 miliarde euro sunt efectiv sume rambursate ca urmare a lucrarilor efectuate. Din nou, aici, se observa necesitatea accelerarii procesului de implementare a proiectelor europene.

Si ajungem la cea de-a doua tema despre care doream sa discut: plata efectiva a lucrarilor pe fonduri europene. Am observat ca exista foarte multe suprapuneri birocratice, in continuare, desi le-am destelenit in ultimii ani, si foarte multe autoritati isi repeta competentele pe care le au celelalte.

Am solicitat tuturor autoritatilor care lucreaza cu fonduri europene, in primul rand, ca fiecare sa fie preocupata de atributia principala pe care o are. Cei care se ocupa de verificatul licitatiilor sa se ocupe de verificatul licitatiilor, cei care se ocupa de verificarea facturilor se ocupa de verificarea facturilor, cei care platesc se ocupa de plata, ca obligatie principala. si nu ca fiecare sa faca ce faci si ceilalti. Pentru ca de aici apar foarte multe ingreunari ale procesului de absorbtie a fondurilor europene.

Decizia pe care am luat-o in primul rand pentru dezvoltarea regionala a fost ca marti, la propunerea ministrului Dezvoltarii, sa avem o intalnire cu reprezentantii organismelor intermediare de la agentiile de dezvoltare regionala din tara, pentru a scurta termenele de plata pe care le avem pe fonduri europene in raport cu autoritatile locale.

Pentru ca aici ce se intampla? Este emisa factura de catre firma care lucreaza pe fonduri europene cu o primarie, merge la primarie, primaria o certifica, merge organismul intermediar de la ANDR, de la agentiile de dezvoltare regionala merge la Ministerul Mediului la autoritatea de management, de acolo merge la Autoritatea de Certificare a Platilor din Ministerul de Finante, de acolo merge la Comisia Europeana pentru plata si se intoarce la trezorerie ca plata efectiva.

Ganditi-va ca in acest lant daca fiecare face exact ce trebuia sa faca doar unul, daca Fiecare verifica, de la documentatia de licitatie, de la anuntul de publicitate, pana la factura, cat timp se intarzie. si atunci am decis sa avem o intalnire pe dezvoltare regionala cu reprezentantii organismului intermediar de la nivelul dezvoltarii regionale judetene.

Pentru ca acestea nu sunt in subordinea directa a Guvernului, ci sunt in subordinea consiliilor judetene, si atunci o colaborare mai buna cu ele ar scurta durata prelucrarii facturilor de plata si va fi benefica in vederea intaririi absorbtiei fondurilor comunitare”.

Sursa: Guvernul Romaniei

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *