IMM-urile romanesti devin mai importante pentru occidentali

In doi ani, valoarea de piata a intreprinderilor mici a crescut de cinci ori. Trei sferturi din tranzactii sunt efectuate de firme straine. Piata romaneasca de achizitii si fuziuni este estimata la 1,4 miliarde dolari. Apropiata aderare a Romaniei la UE este un bun prilej pentru companiile occidentale sa achizitioneze firme mici prospere din Romania care sa le permita accesul pe aceasta piata.

Potrivit consultantilor de la PricewaterhouseCoopers – PWC, piata achizitiilor si fuziunilor s-a dublat in 2004 fata de anul precedent si a crescut de sase ori in comparatie cu 2002. Si se considera ca tendinta de crestere va continua cel putin pana la momentul intrarii in Uniune. Interesul provine din dorinta cumparatorilor straini de a-si asigura astfel portofoliile de clienti ale companiilor mici si mijlocii romanesti achizitionate, mentinandu-si si o cota importanta de piata.

O data cu banii platiti pentru firma achizitionata, companiile din UE isi mai asigura personalul superior pregatit, iar firmele nu mai trebuie sa alerge dupa multitudinea de aprobari solicitate, in cazul activitatilor de productie. Majoritatea investitorilor straini sunt interesati de achizitionarea unei companii din domeniile care inregistreaza un ritm ridicat de crestere, precum industria informaticii si comunicatiilor, retailul, in special cel de bunuri nealimentare, distributia si serviciile financiare. Un mare interes prezinta firmele active in sectorul creditului de consum.

Peste 5 milioane de romani acceseaza cel putin o data pe saptamana site-uri de Internet. Aceasta cifra corespunde unui procent de 24 la suta din populatia Romaniei, procent care se afla mult sub media europeana, de 45 la suta. Pentru atingerea obiectivului de crestere a gradului de acces la Internet, in 2005 vor demara 3 proiecte-pilot. Unul dintre aceste programe, „Economia bazata pe cunoastere” prevede ca in urmatorii 3 ani, in 300 de localitati sa fie infiintate retele electronice locale, care sa permita accesul la informatie pentru scoli, primarii, camine culturale etc.

Un alt proiect are ca obiectiv imbunatatirea comunicatiilor in zonele rurale prin asigurarea de servicii electronice pentru scoli, primarii si camine culturale. Cel de-al treilea are ca scop dezvoltarea „oraselor digitale”, prin care vor fi oferite servicii administrative (evidenta platii taxelor si impozitelor, harti digitale ale orasului) prin Internet, in 12 localitati cu peste 200.000 de locuitori, care vor fi selectate in scurt timp. Finantarea acestor programe se va face de la bugetul MCTI dar si prin parteneriate public-privat.

Sursa: , Adevarul online, 14 aprilie 2005

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *