Fundraising – cum obtii bani pentru ONG-ul tau?

fundraising, ONG, fonduri europene

Asociatia MaiMultVerde este un astfel de exemplu. In cei trei ani de activitate au avut finantari de peste 2,5 milioane de euro. Proiectele sunt derulate in parteneriat cu comunitatile locale, dar cu sprijin financiar de la companii private. Cel care s-a ocupat de fundraising pana in octombrie 2010 a fost Paul Olteanu. Lectia pe care Paul o impartaseste, dupa o experienta de trei ani in fundraising, este aceea ca nu conteaza atat de mult proiectul pe care-l ai, ci oamenii pe care-i cunosti si relatii pe care reusesti sa le construiesti cu ei.

„Finantarea unui proiect de catre o companie este un exercitiu de incredere. Sponsorul trebuie sa aiba incredere ca tu, ca organizatie, respectiv fundraiser, ii reprezinti interesele. Acest proces de constructie a increderii dureaza ani”, afirma Paul.

Relatia cu un finantator NU e ca un „one-night stand”

„Sunt multi oameni care se duc la companii ca la one-night stand-uri: te-am convins, ti-am luat banii, mi-am facut proiectul, pa. Ei privesc finantatorii ca pe niste pusculite. E o practica buna doar pe termen foarte scurt. Trebuie sa cultivi o relatie cu oamenii din corporatii. Exista oameni in companii care cred in lucrurile pe care le fac si doresc sa vada si rezultatele dupa un an”, povesteste Paul Olteanu.

Elena Coman, fost coordonator de programe si fundraiser la Clubul Roman de Presa timp de sapte ani, subliniaza importanta unei relatii de respect reciproc intre finantator si organizatie.

„Ca fundraiser, e important sa pastrezi legatura cu finantatorii prin mici actiuni de efect: sa-i dai un telefon de ziua lui, sa-i trimiti o felicitare, sa te duci in companie sa vorbesti personal cu ei. Intr-o companie oamenii au vieti foarte plicticoase si o poveste despre cum a mers proiectul este binevenita printre rapoarte, sedinte si foarte mult stres”, afirma Elena.

Proiecte de mii de euro prezentate in trei slide-uri

In cazul companiilor private, din lipsa de timp, potentialii finantatori cer prezentari de proiect in maximum zece slide-uri. Reperele pe care firmele le vor sunt: concept, calendar, buget, beneficii, si beneficii de comunicare.

„Ideal este ca proiectul pe care-l prezinti finantatorului sa aiba trei slide-uri. Pentru un proiect care valora o suta de mii de euro, o companie mi-a cerut trei slide-uri de prezentare. N-au timp de povesti. Povestea functioneaza pana cand ajungi sa vorbesti despre cifre. La intalnire trebuie sa fii pregatit pentru intrebarea: „De ce atat de mult?”, explica Paul Olteanu.

Marile companii nu fac doar exercitii de imagine prin acordarea de fonduri pentru proiecte. Cei care doneaza sunt foarte interesati de rezultate cuantificabile, impactul pe care proiectul respectiv l-a avut, dar si beneficiile lor ca firma. De aceea, la finalul proiectului, ei asteapta de la organizatiile beneficiare scrisori de multumire, formulare de feed-back, poze, aparitii in presa, statistici.

O tendinta curenta este sa puna accent pe sustenabilitatea proiectelor pe care le finanteaza. De aceea, investitiile sunt orientate spre proiectele de traditie pe care le-au aprobat in anii anteriori, sansele unui ONG la prima finantare fiind slabe.

Companii mici si finantari in natura

Companiile mai mici care pot sa ofere produse nu trebuie neglijate. Clubul Roman de Presa este un ONG care si-a inceput activitatea cu finantari de la companii mici si chiar cu sponsorizari in natura. Cei trei oameni din organizatie au reusit sa ajunga la fonduri anuale de 250.000 euro, conform Elenei Coman.

„Cand cautam laptopuri pentru Clubul Roman de Presa, totul a fost foarte simplu: am intrat pe net, am intocmit o lista a distribuitorilor de laptopuri si le-am trimis scrisori frumoase, in total vreo patruzeci. Ne-am trezit cu trei laptopuri in loc de unu. Apoi, am mai cerut si alte lucruri”, declara Elena Coman.

Este o strategie de a motiva angajatii intr-o situatie in care nu sunt bani suficienti pentru a-i plati. Din experienta de fundraiser, Elena Coman a invatat ca este indicat ca un ONG sa aiba cat mai multi sponsori mai mici, din medii cat mai diverse si, daca se poate, competitori. Este motivant pentru o companie sa se implice, in momentul in care va vedea pe lista de parteneri un rival.

Asociatia Persona pentru educatie culturala si-a asumat riscul de a fi dependenta de un singur finantator pentru un proiect. Azi, proiectul este suspendat pentru ca sponsorul s-a retras fara nici o explicatie.

„Experienta noastra cu un proiect a fost ca, un mare operator de telefonie mobila si-a retras spatiul pe care ni-l oferise pentru un program cultural. Era un spatiu educational unde organizam piese de teatru, expozitii, si alte evenimente. Proiectul s-a oprit in momentul in care finantatorul a decis sa-l foloseasca in alte scopuri”, povesteste Andreea Grecu, coordonator de proiect la Asociatia Persona, organizatie care se ocupa cu cercetarea si promovarea creativitatii in domeniul artelor spectacolului.

Charity Gift – o sursa alternativa de finantare

Charity Gift poate fi una dintre solutii la problemele de finantare cu care se confrunta organizatiile. Primul magazin online caritabil din Romania www.charitygift.ro functioneaza in totalitate pe baza de voluntariat. Charity Gift este un proiect demarat in 2008 care functioneaza pe modelul e-bay si este un intermediar intre finantatori si organizatii. Pe acest site sunt promovate cauzele a peste 45 de ONG-uri beneficiare.

Tot aici 80 de furnizori isi vand produsele, donand un procent de minimum 5% din pret ONG-urilor. Exista si donatii de 100%. Produsele care pot fi cumparate de pe site sunt din cele mai diverse domenii: IT, imbracaminte, carti, produse bio, bijuterii, cosmetice, etc. Proiectul fiind sustinut de o lista consistenta de personalitati, in frunte cu Andreea Marin Banica, exista o sectiune de unde se pot achizitiona produse semnate de vedete. Steliana Moraru, coordonator Charity Gift, explica diversitatea produselor prin faptul ca furnizorii sunt alesi in functie de ceea ce cumparatorii spun ca ar fi dispusi sa cumpere. Fiecare furnizor alege organizatia pe care vrea sa o finanteze. Criteriile de selectie ale ONG-urilor nu sunt stricte, ele trebuie doar sa activeze intr-unul din cele noua sectoare afisate pe site.

Monica Marincas

Sursa: Stiriong

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *