Emil Boc: la Ministerul Transporturilor absorbtia fondurilor europene, pe componenta transporturi, este deblocata

autostrazi

Sunt convins ca munca pe care a efectuat-o in ultimele luni isi arata astazi roadele si demonstreaza ca se pot aduce bani europeni in Romania si acolo unde, pana recent parea foarte greu, daca nu imposibil. Astazi s-au semnat contracte si intra in implementare proiecte in valoare de 693 de milioane de euro, ce reprezinta constructia a 100 km de autostrada, mai precis, 98,1 km. Iar daca rezultatele la contestatii se vor solutiona in timp scurt vom avea inca 70-80 km de autostrada, care vor putea intra in lucru, intr-o perioada foarte apropiata.

Spun asta pentru ca fiecare investitie, fiecare proiect european care se semneaza si intra in implementare, consolideaza iesirea Romaniei din recesiune si pune un element serios pentru consolidarea cresterii economice din acest an. Banii europeni reprezinta resursa suplimentara pe care Romania o are pentru a-si accelera cresterea economica.

Daca, la banii de la buget si la banii care vin din proiectele europene, mai adaugam si posibilitatea implementarii proiectelor de parteneriat public-privat, atunci avem inca un element care va contribui la consolidarea cresterii economice in Romania. Si spun asta pentru ca sunt doua proiecte economice majore, care vor urma sa fie implementate in parteneriat public-privat, din Ministerul Transporturilor: autostrada Sibiu – Pitesti si Comarnic – Brasov, doua proiecte foarte importante, pentru ceea ce inseamna infrastructura din Romania.

Si care, practic, completeaza, pe de o parte, coridorul IV, iar pe de alta parte acopera, pe portiunea Comarnic – Brasov, o ruta extrem de circulata, in Romania, si de necesara dezvoltarii turismului si economiei romanesti. Astazi, in Romania sunt proiecte contractate de 12,8 miliarde de euro.

Daca mai adaugam cele 700 milioane semnate astazi, ajungem la 13,5 miliarde de euro, proiecte in implementare, in Romania. 13,5 miliarde de euro sunt bani seriosi, care schimba fata acestei tari si care vor aduce locuri de munca, si nu in ultimul rand, vor contribui la cresterea economica a tarii. Acum, important este ca rambursarile si platile efective sa se accelereze.

Aici avem inca foarte mult de lucru. Dar, prin performanta Ministerului Transporturilor, si aici, foarte curand, se va imbunatati plata catre beneficiari, avand in vedere faptul ca odata ce contractul a fost semnat se pot da pre-finantari si intra in lucru, in teren, astfel incat cei 100 km de autostrada sa fie finalizati la termen.

Plati catre beneficiari sunt astazi, facute, in valoare de 2,4 miliarde de euro, din care, pre-finantari – 1,5 miliarde, iar 0,9 miliarde de euro, rambursari efective. Deci, ne apropiem de 1 miliard de euro si in ceea ce priveste rambursarile efective, adica, lucrari efectuate si rambursate, cheltuielile, la care mai adaugam 1,5 miliarde de euro, bani care sunt acordati ca si pre-finantari. Aici este cel mai mult de lucru, si aici trebuie sa isi concentreze Romania eforturile, prin administratiile locale sau prin firmele care castiga licitatii, pentru a putea absorbi in detaliu banii europeni.

Astazi, Ministerul Transporturilor face un pas important si, as spune, fara greseala, unul istoric, in ceea ce priveste constructia autostrazilor din bani europeni, pentru ca, in sfarsit, trecem de la faza de discutii, de negocieri, de scuze, acuze, la faza efectiva de lucru. In 2013, daca nu gresesc, aceste tronsoane de autostrada, care se lanseaza astazi, vor fi gata. Da? N-am gresit? In 2013 vor fi gata si asta inseamna sa ai, in Romania, standarde occidentale in materie de transport. Daca nu s-ar fi pierdut cei doi ani, 2007 – 2009, ganditi-va, ca aceste autostrazi ar fi putut fi gata, astazi. Cand practic, atunci cand am ajuns la guvernare a trebuit sa luam totul de la zero.

Nici macar Programul Operational Transport nu era acreditat, daramite sa fie proiecte facute si sa fie inainte la UE. Nici nu ne miram ca am fost in intarziere, pe aceste proiecte. ?i daca nu exista aici o echipa, acum, a ministrului Transporturilor, care sa faca din absorbtia fondurilor prioritatea zero a Ministerului Transporturilor, probabil ca nici astazi nu am fi semnat aceste contracte.

Dar, acum, este momentul sa ne concentram pe implementarea lor si pe finalizarea celorlalte proiecte aflate in executie. ii felicit pe cei care au castigat licitatia, in mod corect, transparent, legal si este un semn al seriozitatii lor. Dar dovada suprema de seriozitate va fi atunci cand vor respecta graficul de implementare a lucrarilor.

Suntem parteneri corecti ai statului roman si asteptam de la dumneavoastra, distinsi castigatori ai proiectelor constructiei de autostrazi, respectarea intocmai a graficului de implementare. Si evident, nu in ultimul rand, calitatea lucrarilor, asa cum dumneavoastra ati lucrat in alte tari din UE – cei care ati lucrat in afara Romaniei, si practic, din cate vad, aproape toti au lucrari in afara Romaniei – asteptam sa aveti aceeasi calitate a lucrarilor la autostrazi si in Romania. Orice lucrare care va fi facuta sub standardele celor pe care le-ati facut in UE, nu va fi acceptata in Romania.

Sursa: Guvernul Romaniei

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top