Emil Boc: „Licitatiile gresite si conflictele de interese de la nivel local pot compromite fondurile europene pentru Romania”

fonduri europene, licitatii

Emil Boc: „Acum intr-un plan mai larg al absorbtiei fondurilor europene vestile stau cam in felul urmator: avem analiza stadiului absorbtiei fondurilor europene la 30 iunie 2011 si cateva concluzii se pot trage dintr-o simpla analiza a datelor. Inainte sa va prezint cateva date si dupa aceea concluziile preliminare.

In privinta proiectelor depuse, de departe nu mai avem niciun fel de probleme, pentru ca pe cele sapte programe operationale au fost depuse proiecte in valoare de 54,2 miliarde de euro, cu mult peste sumele disponibile Romaniei din cadrul programelor operationale. Deci, avem o supradepunere de proiecte, la acest capitol nu exista probleme.

In privinta proiectelor aprobate, pana la acest moment sunt aprobate proiecte in valoare de 19,2 miliarde de euro, din care 12,2 miliarde de euro sunt bani de la UE, contributia UE, ceea ce reprezinta cam 63% din alocarea UE pentru perioada 2007-2013. Deci, si in privinta proiectelor aprobate am putea spune ca lucrurile sunt in grafic in privinta celor 19,2 miliarde de euro.

Trecem la cea de-a treia componenta: contracte semnate, adica ceea ce se intampla si astazi, aici, cu mentiunea ca aici este un model de buna practica, in sensul ca nu s-a asteptat semnarea contractului ca sa se inceapa derularea programului, ci dimpotriva s-au facut pasi inainte. Este un model de buna practica si daca si alte autoritati locale ar fi urmat acest exemplu, rata de absorbtie ar fi fost mai mare.

Revenind acum la datele oferite: contracte sau decizii de finantare semnate cu beneficiarii sunt 6.177 de contracte, in valoare de 13,4 miliarde euro, din care contributia UE este 10,6 miliarde euro, ceea ce reprezinta 55% din alocarea 2007-2013. Deci, si in privinta contractelor semnate, lucrurile sunt relativ in grafic si s-au recuperat in ultimii doi ani sume importante in vederea implementarii fondurilor europene.

Aici se detaseaza net trei programe: Mediu, Programul Operational Regional si POSDRU cu o rata de contractare mult mai mare fata de restul programelor si dl ministru a si precizat aici, la mediu, efortul pe care l-a facut si care reprezinta un succes al ministerului.

Acum, in privinta platilor catre beneficiari. Aici incep cu adevarat problemele, pentru ca de aici incepe partea de licitatie si partea de lucru efectiv si de rambursare a cheltuielilor. Aici Romania sta prost la capitolul absorbtiei fondurilor europene. Datele arata ca pana in 30 iunie, platile catre beneficiari, efectuate pe programele operationale, totalizau 2,6 miliarde de euro, din care 2,54 miliarde de euro fonduri de la UE.

Deci, s-au facut plati din bani europeni si romanesti pe fonduri europene in valoare de 2,6 miliarde de euro. Necazul este ca din cei 2,6 miliarde de euro, 1,6 miliarde de euro reprezinta prefinantarile, adica 60% din total plati catre beneficiari, adica acei bani care se vireaza in contul beneficiarului imediat dupa semnarea contractului. Asta nu inseamna ca banii sunt cheltuiti efectiv in teren si se regasesc in locuri de munca sau in investitii propriu-zise.

Sunt bani care sunt virati direct si vedeti ca reprezinta 60% din aceste sume si numai un miliard de euro reprezinta rambursari de cheltuieli, deci 40% din total. Aici avem restante si sunt extrem de nemultumit de procesul de implementare la nivel national al fondurilor europene din perspectiva rambursarilor efective. Pentru ca UE cand vorbeste de rata de absorbtie nu se refera nici la proiecte contractate, nici la contracte semnate, nici la prefinantari, ci se refera la rambursarile efective, la banii care s-au lucrat si care s-au decontat legal si sunt platiti din bugetul Uniunii Europene.

Acolo Romania sta foarte slab in acest moment. Nu vreau sa caut foarte multe scuze. Am mentionat si saptamana trecuta tot la Cluj, ca, din nefericire, anii 2007 si 2008 au fost ani pierduti pe linia absorbtiei fondurilor europene, si v-am dat si cifre, erau 158 milioane de euro toate platile catre beneficiari, la sfarsitul anului 2008. Acum sunt 2,6 miliarde de euro. O suma evident net superioara si mult mai mare. Si este evident ca pana la un moment dat trebuie sa parcurgi faza de depunere a proiectului, de evaluare, de semnare, licitatie, implementare si aceste etape presupun timp.

Insa, in teren, aici, sunt problemele cele mai mari legate de implementarea fondurilor europene. Iar, a doua problema majora, sesizata de Comisia Europeana, fapt ce a determinat si o intrerupere partiala a platilor pe Programul Operational Regional sunt greselile si dificultatile din procesul de implementare. Iar, aici, o spun cu toata responsabilitatea posibila. Licitatiile gresite si conflictele de interese de la nivel local pot compromite fondurile europene pentru Romania.

De aceea, inca o data atrag atentia tuturor celor implicati in proceduri de licitatie, ca fara caiete de sarcini, care sa fie facute corect, transparent, fara dedicatie, prin eliminarea conflictelor de interese, gen celor existente la Teleorman, si fara rezolvarea acestor probleme, Romania, in continuare, este in pericolul de a avea probleme majore in absorbtia fondurilor europene, din perspectiva relatiilor cu UE.

La nivel guvernamental, inclusiv joi am avut o discutie pe absorbtia fondurilor europene unde am discutat de competentele diverselor autoritati de control si aici as vrea sa stiti cum stau lucrurile: exista autoritati specifice de control pe fonduri europene care au legatura directa cu UE si exista autoritati nationale care se ocupa de licitatiile din sistemul national, inclusiv, evident pot fi avute in vedere proiectele pe fondurile europene. Pe ce inseamna responsabilitate pe fonduri europene, din perspectiva UE este, clar, data autoritatii de management.

Autoritatea de Management de la Ministerul Mediului, in cazul proiectelor de mediu, de la Ministerul Transporturilor, in cazul proiectelor pe transport, de la Ministerul Dezvoltarii, in cadrul proiectelor pe POR, de la Ministerul Economiei, in cazul proiectelor pe competitivitate, de la Ministerul Muncii, in cazul proiectelor pe resurse umane, POSDRU. Aceste autoritati de management au responsabilitatea globala a corectitudinii implementarii fondurilor europene in Romania.

Acest punct de vedere este foarte clar stabilit de UE. Aceste autoritati de management evident ca lucreaza in coordonare cu Autoritatea de audit de la Curtea de Conturi a Romaniei, autoritate care tine contactul cu UE din perspectiva creditarii si verificarii in Romania, a legalitatii demersurilor pe fonduri europene.

De asemenea, la nivelul Ministerului de Finante este Autoritatea de Certificare si Plati, care verifica legalitatea rambursarilor in cadrul proiectelor. Pe langa aceste autoritati mai exista la nivel national care cuprinde doua entitati: ANRMAP – Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice si UCEVAP, acea unitate din cadrul MFP care se regaseste in comisiile de licitatie de la nivel judetean, pe diverse componente. Ele fac parte atat din sistemul national, cat si in privinta proiectelor europene.

La ceste lucruri se mai adauga Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor care rezolva contestatiile pe licitatii, ca etapa intermediara intre licitatie si instanta. Am stabilit niste mecanisme, pe de o parte de colaborare institutionala intre aceste autoritati, astfel incat verificarile care au loc in teren sa fie eficiente. Dar, repet, niciun control al niciuneia autoritati mentionate nu ia dreptul autoritatii de management de a raspunde, de la primul moment pana la ultimul, prin esantionare, de implementarea fondurilor europene.

De aceea, cer inca o data tuturor autoritatilor implicate in proceduri de achizitie publica, in derulare de contracte publice, pentru ca si banii europeni sunt tot bani publici, transparenta si responsabilitate maxima. Pentru ca degeaba vom ajunge sa dam vina pe unii si pe altii din judete – ca nu s-a respectat legea la Teleorman, ca s-a facut o procedura accelerata acolo unde nu era cazul, la nustiuce alt judet, sau ca s-au facut caiete de sarcini, cu dedicatie la nustiuce primarie -, da, putem sa ne acuzam pana la urma unii pe altii, dar vom pierde ca tara si vom pierde banii europeni.

De aceea, trebuie sa fie o responsabilitate deplina in spatele fiecarui ordonator de credite, pentru ca de modul in care gestioneaza implementarea proiectului depinde soarta acestor bani europeni si sansa ca acesti bani sa nu-i avem, si sa fim nevoiti la un moment dat sa-i suportam pe toti din bugetul national. Va dati seama ca o asemenea situatie ar duce deficitul tarii la niste procente care ar iesi din limitele agreate de UE, si dincolo de ceea ce ne-am propus ca tara”.

Sursa: Guvernul Romaniei

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *