Cum se scrie un proiect de succes

proiect de succes

Codasi la gradul de absorbtie, nepriceputi la redactarea de proiecte si incapabili sa atragem banii pe care Uniunea Europeana ni-i da gratis. Sunt sintagme utilizate frecvent pentru a descrie situatia dezastruoasa in care se afla Romania la capitolul fonduri europene, in acest moment.

Jumatatea plina a paharului arata insa cat se poate de limpede ca bani sunt suficienti – gradul de absorbtie pe programele operationale este de doar 13,1% din totalul sumelor alocate pentru perioada 2007-2013, potrivit datelor Autoritatii pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale.

Succesul aplicantului nu se limiteaza insa numai la aprobarea cererii de finantare, atrage atentia Madalina Luca, directorul general al firmei TDP Partners, specializata in consultanta in vederea obtinerii de finantari nerambursabile. „Un proiect de succes mai inseamna si implementarea sa in bune conditii, precum si primirea integrala a grantului. Nu in ultimul rand, trebuie eliminate acele riscuri care ar duce la returnarea grantului in perioada de monitorizare”, a declarat pentru „Adevarul” Madalina Luca. Reusita unui asemenea proiect depinde si de impactul finantarii europene asupra afacerii. Luca spune ca este necesara o viziune clara asupra obiectivelor pe care si le propune firma pentru urmatorii cinci ani.

Etape de urmat

Concret, cum se traduce aceasta „reteta” a succesului pentru aplicantul de fonduri europene, care abia a luat decizia de a scrie un proiect? in practica, trebuie parcurse cateva etape, de la intentie pana la contractare.

1. Am nevoie de aceasta investitie? Este prima intrebare pe care trebuie sa si-o puna un solicitant. Mai departe, el trebuie sa isi construiasca corect bugetul investitiei si sa il coreleze cu capacitatea firmei de a sustine proiectul.

2. Alegerea programului de finantare (axa, domeniu, masura). Indiferent de recomandarile consultantului, solutia potrivita va aparea abia dupa ce se analizeaza situatia companiei, in functie de urmatorii trei indicatori, in principal:

– Profitabilitatea companiei. Daca firma pentru care se doreste finantare nu a inregistrat profit in anul precedent – cu exceptia start-up-urilor – nu putem discuta despre investitii cu componenta de finantare europeana.
– Situatia fiscala a companiei. Fiecare program de finantare solicita ca toate impozitele si taxele sa fie platite la zi. in functie de program, situatia trebuie prezentata la depunerea cererii de finantare sau in faza precontractuala.
– Incadrarea companiei intr-o anumita categorie, respectiv microintreprindere, intreprindere mica, mijlocie sau mare, in functie de numarul de salariati, cifra de afaceri si activele totale – din ultimul exercitiu financiar. Este utila pentru ca programele de finantare se adreseaza fiecarui tip de companie.

3. De unde fac rost de banii pentru cofinantarea proiectului? Acesta este momentul in care solicitantul trebuie sa mearga la banca pentru a putea determina eligibilitatea bancara a companiei.

4. Ce punctaj as primi daca as aplica? Un consultant cu experienta poate spune daca respectiva investitie are sau nu sanse sa obtina finantare.

5. Proiectul intra in linie dreapta. Etapa cade in sarcina consultantilor si a managerului de proiect, care vor aduce propunerea de finantare in forma finala.

6. Inregistrarea cererii de finantare la autoritatea care gestioneaza programul respectiv.

Mai multe detalii: www.adevarul.ro.

Sursa: Adevarul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *