Comisia Europeana a adoptat propuneri pentru programe noi in domeniul sanatatii si al protectiei consumatorilor

programe noi, sanatate

Aceste programe se vor derula in perioada 2014 – 2020 si vor dispune de un buget de 446 milioane EUR pentru programul Sanatate pentru crestere si de 197 milioane EUR pentru programul privind protectia consumatorilor. Ele se vor concentra asupra unui numar mai mic de actiuni concrete care evidentiaza mai clar valoarea adaugata la nivelul UE.

Programul Sanatate pentru crestere urmareste sa sprijine si sa completeze activitatile statelor membre care vizeaza realizarea urmatoarelor patru obiective:

– dezvoltarea unor sisteme de sanatate bazate pe inovatie si sustenabile;
– cresterea accesului cetatenilor la o asistenta medicala de o mai buna calitate si mai sigura;
– promovarea sanatatii si prevenirea bolilor; si
– protejarea cetatenilor de amenintarile transfrontaliere la adresa sanatatii.

Programul privind protectia consumatorilor va sprijini in anii urmatori politica UE in domeniul protectiei consumatorilor. Obiectivul lui este de a plasa consumatorii in centrul pietei unice si de a-i capacita decizional pentru a participa in mod activ la piata si a o face sa lucreze in beneficiul lor, in special prin:

– cresterea sigurantei produselor prin supravegherea eficienta a pietei;
– imbunatatirea informarii, educarii si constientizarii consumatorilor cu privire la drepturile lor;
– consolidarea drepturilor consumatorilor si a masurilor eficiente de reparatie, in special prin solutionarea alternativa a litigiilor;
– intensificarea masurilor de asigurare a respectarii transfrontaliere a drepturilor.

Programul in domeniul sanatatii

Acest program urmareste sa continue realizarile programelor precedente in domeniul sanatatii prin sprijinirea si realizarea de actiuni care au drept obiectiv incurajarea utilizarii inovatiilor in domeniul sanatatii, promovarea unei asistente medicale de o mai buna calitate si mai sigura, promovarea unei bune stari de sanatate si a prevenirii bolilor, precum si protejarea cetatenilor de amenintarile transfrontaliere la adresa sanatatii.

Exemple de actiuni care vor sta la baza viitoarelor actiuni:

– cooperare in domeniul evaluarii tehnologiei medicale (health technology assessment – HTA), prin intermediul unei retele constituita pe baza de voluntariat incluzand agentii HTA ale statelor membre pentru a face schimb de informatii cu privire la eficienta tehnologiilor in domenii medicale, cum ar fi medicamentele, dispozitivele medicale si masurile preventive, pentru a sprijini procesul decizional de la nivel national cu privire la aspectele tehnologice;

– cooperare la nivel european in domeniul bolilor rare pentru a imbunatati prevenirea, diagnosticarea si tratarea pacientilor cu boli rare de pe intreg teritoriul UE, inclusiv portalul UE dedicat bolilor rare (www.orpha.net), baza de date de referinta la nivel mondial in domeniul bolilor rare;

– prevenirea si controlul cancerului, prin intermediul ghidurilor de screening aplicabile la nivel UE menite a imbunatati depistarea timpurie, astfel incat boala sa fie diagnosticata in stadiu incipient si sa se poata salva vieti; si prin intermediul schimbului de cunostinte si de cele mai bune practici in domeniul prevenirii cancerului, al cercetarii si al tratamentului.

Programul privind protectia consumatorilor

Acest program urmareste sa continue realizarile programului precedent prin concentrarea actiunilor de capacitare decizionala a consumatorului prin intermediul sigurantei, al informarii si educarii, al drepturilor, precum si al actiunilor de reparatie si de asigurare a respectarii legislatiei de profil. Actiunile se vor concentra asupra:

– monitorizarii si asigurarii respectarii sigurantei prin intermediul unor sisteme active la nivelul intregii UE, cum ar fi RAPEX, sistemul de alerta rapida al UE vizand produsele de consum periculoase

– initiativelor de informare si educare pentru a constientiza consumatorii, in special pe cei tineri, cu privire la drepturile lor. Acestea includ, de asemenea, dezvoltarea continua a bazei de dovezi pentru o mai buna elaborare a politicilor, atat la nivelul UE, cat si la nivel national, care vizeaza aspecte ale protectiei consumatorilor, de exemplu Tabloul de bord al pietelor de consum, care scoate in evidenta pietele din Europa nefavorabile consumatorilor;

– elaborarea de acte legislative menite sa amplifice drepturile consumatorilor, de exemplu directiva privind creditul de consum, care asigura faptul ca, in intreaga Europa, consumatorii se bucura de un set comun de drepturi de baza, inclusiv de dreptul de a primi informatii clare si comparabile inainte de a-si asuma angajamente de ordin financiar; si reparatiile, caz in care s-au desfasurat ample lucrari pregatitoare, in special privind caile alternative de solutionare a litigiilor

– masurilor de asigurare a respectarii legislatiei de profil prin intermediul actiunilor de control de mare amploare, care sunt coordonate de Comisia Europeana si efectuate simultan de catre autoritatile nationale responsabile de respectarea drepturilor consumatorilor pentru a verifica daca drepturile consumatorilor sunt compromise sau refuzate.

Sursa: Comisia Europeana

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *