Guvernul a reglementat mecanismul de cooperare cu Parlamentul in domeniul afacerilor europene

cooperare, afaceri

Actul normativ cuprinde dispozitii care permit, in primul rand, informarea exhaustiva a Parlamentului in legatura cu evolutiile inregistrate la nivelul procesului decizional al Uniunii Europene. Astfel, Parlamentul poate solicita informatii extinse privind proiectele de acte legislative aflate in curs de negociere la nivelul institutiilor europene.

Informarea Parlamentului de catre Executiv presupune transmiterea tuturor informatiilor considerate relevante pentru proiectele de acte fara caracter legislativ, la solicitarea Parlamentului.

In temeiul aceleiasi prevederi, Guvernul transmite Parlamentului:
– lista mandatelor generale, observatii si propuneri, informari si rapoarte privind participarea la reuniunile Consiliului UE si ale Consiliului European;
– rapoarte de activitate si rapoarte privind indeplinirea obligatiei de stat membru;
– programul legislativ legat de transpunerea sau de aplicarea directa a legislatiei europene;
– stadiul transpunerii actelor normative ale UE in dreptul intern.

O alta prevedere se refera la procedura examinarii parlamentare, care implica evaluarea pe fond a proiectului de act normativ european si a mandatului/mandatului general elaborat de Guvern. Aceasta procedura se finalizeaza cu o opinie a Parlamentului, cu caracter consultativ pentru Guvern. Executivul este insa obligat sa motiveze in scris si, dupa caz, oral, daca se solicita de catre Parlament, indepartarea de la opinia Parlamentului in mandatul sustinut in cadrul Consiliului UE.

De asemenea, exista prevederi referitoare la rezerva de examinare parlamentara, care presupune ca Guvernul informeaza Consiliul UE cu privire la declansarea de catre Parlament a procedurii de examinare in cazul in cazul in care Legislativul incepe analiza unui propuneri legislative comunitare.

Actul normativ referitor la colaborarea dintre Guvern si Parlament in domeniul afacerilor europene reglementeaza, de asemenea, procedura de control de subsidiaritate si proportionalitate care finalizeaza, dupa caz, cu un aviz motivat in situatia in care Parlamentul constata incalcarea principiului subsidiaritatii de catre propunerile facute de Comisia Europeana, respectiv cu o opinie care va constata conformarea documentului legislativ cu cele doua principii – subsidiaritate si proportionalitate.

Proiectul de lege aprobat de Executiv cuprinde si un capitol distinct in legatura cu controlul parlamentar asupra activitatii Guvernului in cadrul Consiliului European.

Sursa: Guvernul Romaniei

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *