Vrei bani europeni? Suna un expert!

O cerere de finantare intocmita de un consultant bun este pe jumatate acceptata. Asta nu o spun statisticile, ci observatiile cu ochiul liber asupra mediului de afaceri si proiectelor care au primit fonduri rambursabile sau nerambursabile, de la institutii publice sau private. Spre exemplu, un intreprinzator din Bihor, care a castigat doua finantari prin programe europene, ne-a marturisit unul din „secretele” sale: „am contactat un consultant bun, din Bucuresti. Prefer sa platesc o firma specializata, dar sa am certitudinea ca dosarul va fi acceptat”, spune Doru Lucan.

Statisticile releva alt fenomen, care confirma concluziile de mai sus: procedurile birocratice si greoaie sunt declarate de catre 70% din IMM-uri ca fiind problema majora in accesarea fondurilor nerambursabile. Sa nu uitam ca un dosar pentru programele SAPARD sau Phare are cateva zeci de pagini si necesita completarea unei serii intregi de formulare si anexe. Nici bancile nu sunt mai ingaduitoare in privinta documentelor solicitate. Nu in ultimul rand, niste argumente formulate convingator de catre specialisti fac proiectul sa creasca in ochii finantatorului si sa primeasca mai multe „bile albe” la evaluare.

Variantele de gasire a unui consultant bun s-au inmultit in ultima perioada. Doua institutii publice cu activitate intensa in domeniul mediului de afaceri si acordarii de finantari, Agentia SAPARD si Agentia Nationala pentru IMM si Cooperatie (ANIMMC), au constituit baze de date ale firmelor „agreate” de consultanta. Selectarea uneia dintre cele prezente pe site-urile institutiilor publice prezinta o oarecare garantie de seriozitate si profesionalism.

„Am inclus firme care au castigat proiecte de finantare, adica intr-adevar au facut treaba buna”, spune Dan Gherghelas, director general adjunct al Agentiei SAPARD. Unul din consultantii cu o rata ridicata de succes la proiecte finantate este Christian Fotache. Acesta lucreaza de sase ani in domeniul atragerii de fonduri rambursabile si nerambursabile. In total, declara Fotache, sumele castigate in beneficiul clientilor ajung la circa zece milioane de euro. „Avand in vedere ca ma ocup de programe de finantare care necesita si obtinerea de credite bancare, am ajuns sa realizez si dosare adresate bancilor”, spune consultantul.

In privinta tarifelor, nu exista un mecanism standard. Fiecare companie are propriul sistem de „taxare” a clientilor. Acestia se feresc sa declare cat costa serviciile lor pentru a nu „influenta” concurenta. Christian Fotache spune ca firma sa incaseaza un avans pentru prelucrarea dosarelor, dupa care, daca proiectul este castigator, mai primeste un comision de succes. De exemplu, pentru proiectele de turism rural, tariful final poate fi cuprins intre 5.000 si 12.000 de euro, in functie de consultant.

Firmele care se ocupa exclusiv de atragerea finantarilor de la banci sunt putine. In general, acest serviciu este inclus pe lista altor activitati de consultanta in afaceri. O exceptie este compania RapidFinance, care, potrivit declaratiilor unuia dintre asociati, „se situeaza pe un segment de mijloc, intre marile companii si micii consultanti in domeniul afacerilor”, explica Andrei Diaconescu. La RapidFinance lucreaza o echipa formata din specialisti care au experienta in domeniul bancar. „Noi stim cum gandesc bancile si ajutam solicitantul sa furnizeze toate informatiile necesare. Initial, instruim solicitantul, apoi intocmim dosarul si, in fine, mergem impreuna la cateva banci pentru a obtine finantarea”, spune Andrei Diaconescu. Cat priveste tariful, acesta se incaseaza numai daca proiectul primeste finantare si se stabileste ca procentaj din valoarea obtinuta de la banca. „Nu incasam avans. Ne asumam acest risc. In general, ne putem da seama cine poate obtine un credit si cine nu”, adauga consultantul.

In fine, metoda de gasire a unui consultant pe baza recomadarilor altor firme este una din cele mai sigure metode. Mai ales in provincie, „cercetarea” activitatii companiilor respective este o foarte buna modalitate de a te feri de „tepari”. Cei care contacteaza o firma de consultanta trebuie sa verifice foarte atent portofoliul de proiecte al acesteia si, eventual, sa ceara sfatul altor companii care au proiecte asemanatoare. „Le recomandam intreprinzatorilor sa verifice daca preturile sunt rezonabile si sa fie atenti ce si unde platesc”, spune Dan Gherghelas, director general adjunct al Agentiei SAPARD.

„De exemplu, am constatat, in cadrul unui proiect deja aprobat, ca firma de consultanta a subcontractat realizarea mai multor activitati catre alte firme, iar suma incasata nu se justifica. Am cerut banii inapoi, adica 100.000 de euro”, mai spune Gherghelas. In cazul constatarii unor nereguli in cadrul proiectelor SAPARD, banii sunt recuperati de la beneficiar, acesta urmand sa recupereze prejudiciul de la consultant.

Sursa: , Revista Capital online, 19 octombrie 2005

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *