Campania de informare pentru programul Phare – CES la final

Ministerul Integrarii Europene (MIE) si Delegatia Comisiei Europene in Romania au organizat, astazi, o conferinta de presa cu tema „Comunicare + Transparenta = Incredere”. Conferinta a avut ca scop prezentarea rezultatelor campaniei de informare pentru programul Phare – Coeziune Economica si Sociala (Phare CES), un program care finanteaza proiecte de dezvoltare regionala.

Campania de informare pentru programul Phare CES este una dintre cele mai ample actiuni de acest gen finantate pana acum in Romania de Uniunea Europeana. Lansata in noiembrie 2005, campania a constat in difuzarea a zece filme documentare care prezinta exemple concrete de proiecte finantate cu fonduri nerambursabile in intreaga tara. Filmele au rulat pe sapte canalele nationale de televiziune si in avioanele companiei TAROM.

„Este esential ca institutiile statului, in special autoritatile locale, sa invete sa comunice mai eficient, in mod transparent si constant despre finantarile europene, despre importanta accesarii acestora si despre proiectele implementate. Pana nu demult vorbeam despre astfel de finantari la modul abstract, despre idei transpuse pe hartie si atat, avand in vedere ca, de cele mai multe ori, implementarea unui proiect cu fonduri nerambursabile dureaza luni, daca nu chiar ani. A venit insa vremea sa putem prezenta rezultate concrete ale finantarilor europene. Romanii trebuie sa afle ce impact au astfel de proiecte si sa inceapa sa bata la usile autoritatilor locale – institutiile care pot solicita cele mai multe fonduri – cerandu-le sa-si asume responsabilitatea de a derula proiecte similare. Campania Phare CES arata cat de multe pot realiza oamenii care cred in ideile lor. Speram ca exemplul lor va contribui la o reactie in lant in societate, inspirand alti romani sa preia initiativa si sa se implice”, a declarat Anca Boagiu, Ministrul Integrarii Europene, la conferinta de presa.

„Proiectele prezentate in campania de informare care se incheie astazi scot in evidenta romani care au aceeasi atitudine ca alti cetateni europeni. De foarte multa vreme, vorbesc despre faptul ca romanii trebuie sa adopte o atitudine mult mai pro-activa, o atitudine de oameni care cred in capacitatea lor si a tarii lor. Ma bucur sa vad ca o parte dintre acesti oameni devin modele care pot fi urmate. Oricat de multi bani ar aloca Uniunea Europeana Romaniei, principala provocare careia trebuie sa-i faceti fata este adoptarea acestei noi atitudini: credeti in schimbare si participati la ea. Acesta este mesajul nostru”, a declarat Jonathan Scheele, seful Delegatiei Comisiei Europene in Romania, cu aceeasi ocazie.

Potrivit unui sondaj de opinie comandat de MIE, la finalul campaniei, doua treimi dintre romani sunt interesati sa afle informatii despre proiectele finantate cu fonduri europene. Sondajul arata ca, dupa vizionarea filmelor, jumatate dintre cei intervievati inteleg mai bine unde merg banii europeni. 34% au declarat ca filmele le-au dat idei despre cum pot contribui si ei la schimbarea situatiei in comunitatile in care traiesc. 63% sustin ca filmele i-au facut sa se gandeasca la faptul ca exista oameni care lucreaza in interesul comunitatii, nu doar al lor personal. O majoritate covarsitoare (85%) vrea sa vada exemple similare din judetele in care locuiesc. Sondajul arata ca oamenii nu se considera prea bine informati in privinta fondurilor alocate de Uniunea Europeana si Guvernul Romaniei. Informarea insuficienta este si motivul pentru care, atunci cand sunt intrebati, peste 40% dintre romani spun ca fondurile europene sunt accesibile persoanelor fizice.

Pana acum, au primit finantare de la Uniunea Europeana prin programul Phare CES peste 2.200 de proiecte, in valoare totala de aproximativ 400 de milioane de Euro. Aceste proiecte sunt variate: infrastructura de afaceri, de transport si turism, servicii sociale, cursuri de instruire pentru someri si angajati, sprijn pentru intreprinderile mici si mijlocii, reabilitare a unor cladiri si scoli.

Sursa: , Delegatia Comisiei Europene in Romania, 2 martie 2006

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *