Ordonanta de Urgenta pentru urgentarea realizarii proiectelor de infrastructura

Guvernul a aprobat o Ordonanta de Urgenta privind mecanismele de accelerare a procedurilor de utilizare a creditelor externe de stat si garantate de stat, ale fondurilor structurale si ale finantarii nationale necesare pentru urgentarea realizarii proiectelor de infrastructura.

Demersurile au drept scop declansarea de catre beneficiarii acestora a procedurilor de atribuire a contractelor de achizitie publica necesare realizarii investitiilor.

„Proiectele privind constructia de autostrazi si proiectele de infrastructura la nivel local sunt cele care vor beneficia de aceste masuri. Scurtarea procedurilor pentru utilizarea creditelor poate fi intre 6 luni si 12 luni, pentru proiecte de mare amploare”, a afirmat un oficial din cadrul Guvernului.

Fondurile externe vor fi disponibile astfel:

  • in cazul creditelor externe de stat si garantate de stat, imediat dupa negocierea acordului de imprumut si aprobarea proiectului de catre comitetul director al bancii finantatoare si cu acordul scris al acestei banci;
  • in cazul fondurilor structurale si ale finantarii nationale aferente, imediat dupa primirea deciziei de finantare emisa de catre Autoritatea de Management a programului operational corespunzator.

Acestui mecanism nu i se aplica prevederile cuprinse in Ordonanta Guvernului nr.60 din 2001, privind achizitiile publice, art.98, lit.b), potrivit carora „aplicarea procedurii pentru atribuirea unui contract de achizitie publica, fara a avea alocate pentru anul in curs fondurile necesare in vederea indeplinirii contractului, constituie contraventie”. Aceasta prevedere, interpretativa, poate conduce la intarzieri in implementarea proiectelor, considerandu-se ca fondurile externe sunt disponibile numai din momentul ratificarii Acordului de imprumut, respectiv a Contractului de finantare in cazul fondurilor structurale.

In cazurile in care procedura de licitatie proprie bancii finantatoare prevede desfasurarea unei proceduri de precalificare, aceasta se va putea desfasura si anterior aprobarii proiectului de catre comitetul director al bancii finantatoare, cu acceptul scris al acestei banci. Precalificarea are ca scop identificarea potentialilor ofertanti capabili sa realizeze obiectivul de investitii sau sa furnizeze serviciile si echipamentele definite in proiect. in conformitate cu procedurile de licitatie internationala, utilizate si pe plan national, o procedura de precalificare nu reprezinta un angajament al beneficiarului ca va trece ulterior la inceperea procedurii de licitatie si nici o obligatie a acestuia de a incheia contracte. De aceea, procedura se poate desfasura anterior aprobarii proiectului in Comitetul Director al bancii finantatoare, la cererea si cu aprobarea acesteia.

Agrearea clauzelor contractelor pentru achizitii publice in cadrul proiectelor de infrastructura se va face:

  • in cazul creditelor externe de stat si garantate de stat, dupa semnarea acordului de imprumut, cu acordul bancii finantatoare, iar semnarea contractelor se poate face numai dupa intrarea in efectivitate a acordului de imprumut;
  • in cazul fondurilor structurale si ale finantarii nationale aferente, numai in baza acordului Autoritatii de Management, iar semnarea contractelor se poate face numai dupa intrarea in vigoare a contractului de finantare dintre Autoritatea de Management si beneficiarii acestor finantari nerambursabile.

Ordonanta a fost conceputa din necesitatea accelerarii procedurilor de utilizare a creditelor externe de stat si garantate de stat, precum si a Fondurilor Structurale si de Coeziune si a contributiei nationale aferente pentru finantarea proiectelor care au un ciclu lung de realizare.

Noua abordare va duce la:

  • scurtarea procesului de implementare a unui proiect cu minimum un an, reprezentand timpul necesar desfasurarii licitatiei;
  • eliminarea costurilor de neutilizare a imprumutului (0,5%-0,75% pe an, asupra sumei neutilizate din imprumut);
  • beneficierea de avantaje oferite in perioada de gratie (perioada de realizare si atingere a parametrilor proiectati), in care nu se ramburseaza imprumutul.

O procedura de licitatie cu precalificare necesita o perioada de timp de circa 10-12 luni si implica multiple abordari din partea bancii finantatoare, respectiv a Autoritatii de Management a documentelor si rapoartele fiecarei etape a licitatiei, precum si a formei finale a contractelor.

Aceasta perioada urmeaza celei de evaluare a proiectului de catre finantator, in general de pana la 24 de luni in functie de complexitatea acestuia, precum si a unei perioade de pana la 12 luni, necesara negocierii unui acord de imprumut intre parti. Alte 6-8 luni pot dura pana la ratificarea proiectului.

Sumele alocate Romaniei prin intermediul Fondurilor Structurale si de Coeziune sunt importante ca volum, iar timpul disponibil pentru realizarea proiectelor de infrastructura este limitat, ceea ce creeaza probleme in capacitatea de absorbtie, care trebuie mentinuta la un nivel cat mai ridicat.

Deoarece Fondurile Structurale si de Coeziune vor fi disponibile de la 1 ianuarie 2007, este absolut necesara crearea unui portofoliu de proiecte, respectiv a unor proiecte pregatite pentru a fi finantate inca din primul an dupa aderare, ceea ce necesita asigurarea unor facilitati cat mai urgent posibil.

Perioadele de implementare a proiectelor pot dura. Pentru lucrarile de infrastructura si achizitia de bunuri cu ciclu lung de fabricatie necesita minimum 2 ani, iar pentru lucrarile de reabilitare si modernizare din sectorul energetic, petrolier si utilitati municipale de minimum 4 ani.

Potrivit procedurilor bancilor finantatoare, fondurile necesare se asigura din momentul aprobarii proiectului de catre Comitetul Director al Bancii, respectiv dupa negocierea Acordului de imprumut. Fondurile alocate proiectului sunt rezervate acestui scop din acel moment, dar nu pot fi cheltuite decat dupa intrarea in vigoare a Acordului de imprumut, respectiv dupa ratificare.

In cazul Fondurilor Structurale si de Coeziune, prevederea legala determina intarzieri in implementarea proiectului, deoarece sumele se asigura numai dupa aprobarea Autoritatii de Management. Ele vor putea fi cheltuite numai dupa intrarea in vigoare a contractului dintre Autoritatea de Management si beneficiar.

In aceste conditii, procedura de licitatie pentru achizitie de bunuri, lucrari si servicii poate demara imediat dupa ce banca finantatoare comunica oficial imprumutatului ca Proiectul a fost aprobat in Comitetul Director si, deci, alocarea fondurilor pentru realizarea proiectului este asigurata, respectiv dupa ce Autoritatea de Management aduce la cunostinta beneficiarului ca proiectul a fost aprobat.

Urgentarea acestor proceduri vine si in contextul semnarii, la 6 decembrie 2005, a Acordului de imprumut in valoare de 145 mil.euro, dintre Romania si BERD. Suma este destinata finantarii Proiectului de constructie a variantei de ocolire a municipiului Constanta. Din acest imprumut va fi alocata suma de 45 mil. Euro pentru eliminarea efectelor inundatiilor care au dus la distrugerea infrastructurii de transport, lucrari care vor trebui realizate in regim de urgenta.

Sursa: Redactia Finantare.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top