Sefii pe care ii platim

Ne spun ce sa facem si, totusi, nu sunt patroni. Ba, dimpotriva, mai cer si bani pentru asta. Meseria de consultant in management pare a fi compromisul perfect intre responsabilitatile statutului de patron si constrangerile celui de angajat. O singura conditie este absolut necesara pentru un parcurs profesional mai lung. Consultantul chiar trebuie sa se priceapa la ceea ce face.

Valoarea pietei de consultanta in management a fost de aproximativ 200 de milioane de euro. Pentru acest „tort” se bat 600 de firme cu peste 2.500 de angajati.
Managerii cauta sfaturi profesioniste si platesc bine pentru a le primi. Dovada in acest sens stau onorariile consultantilor, onorarii care in tara noastra variaza intre 50 si 1.000 de euro pe zi. Acestia sunt platiti fie in functie de numarul de zile muncite, fie primesc onorariile sub forma de prime de succes.

Pentru a castiga acesti bani, un consultant trebuie sa stie, in primul rand, ce inseamna sa fii manager. „Daca nu ai fost la randul tau manager, nu poti sa dai sfaturi unui director de firma, pentru ca nu esti credibil. In plus, cel care practica aceasta meserie trebuie sa stie sa comunice”, spune Sorin Caian, de la BDO Conti Audit, „daca nu reuseste sa comunice, toata munca lui este zero”. Capacitatea de a sintetiza si de a pune lucrurile la punct a unui consultant este vitala, pentru ca „uneori managerul nu vede padurea de copaci”, spune Caian.

Cat priveste onorariile din domeniu, majoritatea consultantilor castiga 3.000 pana la 7.000 de euro pe luna. „Cei care castiga 1.000 de euro pe zi sunt putini, insa cei care percep asemenea onorarii pot castiga si 20.000 de euro pe luna”, a adaugat Sorin Caian.

Eficienta unui consultant se masoara in problemele pe care le rezolva. „Daca iti face rost de un credit, daca iti imbunatateste schema de personal”, explica Caian. „Insa in general un consultant bun este cel care te convinge de la prima intalnire. Un consultant bun este cel cu care te intelegi si care reuseste sa te castige”.

In opinia lui Sorin Caian, exista patru tipuri de manageri. Sunt managerii de firme mari, care au o lista de consultanti la care apeleaza tot timpul. In general este vorba de firme de consultanta importante, iar managerii apeleaza la ele dintr-un reflex, dorind sa scape de raspunderea deciziilor.

Urmeaza firmele care apeleaza la sfaturi profesioniste pentru ca, la un moment dat, isi dau seama ca au nevoie de ele. „A treia categorie este reprezentata de managerii disperati – spune Caian – care au ajuns intr-o situatie foarte grea si apeleaza la consultanti in ultima instanta.”

Mai exista si o a patra categorie de manageri: cei care nu-si dau seama ca au nevoie de consultanti. „Insa este foarte greu de spus ca nu ai nevoie de sfaturi profesioniste avand in vedere ca nu poti sa dispui in firma ta de toate competentele.”

Consultanta in management reprezinta servicii profesionale de consultanta in afaceri si tehnologia informatiei, dezvoltare si integrare, externalizare, resurse umane, training si marketing. Pare destul de complicata aceasta definitie, insa nu este inventata, ci apartine federatiei europene a firmelor de consultanta (FEACO).

In opinia actorilor din domeniu, factorii care favorizeaza dezvoltarea meseriei in Romania sunt: cresterea si dezvoltarea economica, apropierea tarii noastre de UE si globalizarea economiei romanesti.

Exista insa si lucruri care incetinesc dezvoltarea sectorului. In opinia lui Mihai Svasta, de la Svasta Business Consulting, multa lume inca nu intelege ce inseamna aceasta meserie. „In plus, si noi, consultantii, suntem afectati de legislatia instabila si de birocratia si coruptia din Romania, asa cum sunt afectate atatea alte categorii profesionale”, crede Svasta.

Profesia de consultant nu exista inainte de 1989, a aparut practic imediat dupa Revolutie, dar a fost recunoscuta formal abia in 1995. Aceasta meserie s-a dezvoltat odata cu piata. Primii consultanti au aparut odata cu inceperea procesului de privatizare, iar cei care lucrau atunci in domeniu erau practic si evaluatori, si contabili, si consultanti.

„Primii care au activat in domeniu au fost o serie de „batrani”, care s-au adaptat din mers la noul mediu economic”, spune Sorin Caian, de la BDO Conti Audit, „apoi au aparut si tineri la inceputurile carierei”.

Firmele care au nevoie de asistenta provin din medii foarte diferite. Pot fi atat firme de stat, cat si private, institutii financiare internationale sau organizatii publice. „Uneori si autoritatile publice centrale si locale cauta consultanta pe diferite probleme”, spune Caian. Daca la inceput companiile straine preferau consultanti straini, tendintele in domeniu arata ca, in ultimii ani, multinationalele prezente in tara noastra prefera din ce in ce mai mult consultantii romani.

Steven Borncamp (36 de ani) este un american care si-a deschis o firma de consultanta la Bucuresti, la sfarsitul anului trecut. Sopolec ofera consultanta in management in domenii precum eficienta ecologica, energii alternative, sanatate si siguranta. Sopolec activeaza in Los Angeles si in Romania.

„Am fost interesat de Romania inca de la o varsta timpurie, din timpul razboiului rece, apoi – fascinat de schimbarile masive de dupa Revolutie, apoi – interesat de ocazia de-a contribui la imbunatatirea mediului de afaceri, pe masura ce piata explodeaza”. Pentru serviciile sale, Borncamp cere intre 550 si 4.800 de lei noi pe zi.

Sursa: Evenimentul Zilei online

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *