Totul despre fondurile structurale

Romania va beneficia de 28-30 miliarde de euro drept fonduri structurale din partea UE in perioada 2007-2013, din care 8,5 milioane de euro vor trebui cheltuiti zilnic, inclusiv sambata si duminica, dupa 1 ianuarie 2007.

Daca fonduri nu sunt gestionate eficient si nu ajung acolo unde este nevoie de ele exista pericolul pierderii lor. Chiar daca banii nu vor fi atrasi in proiecte in Romania, fiecare contribuabil va cotiza pentru suma cu care Romania va contribui la bugetul UE.

Fondurile structurale ale UE sunt gestionate de catre Comisia Europeana si au ca destinatie finantarea masurilor de ajutor structural la nivel comunitar, in scopul promovarii regiunilor cu intarzieri in dezvoltare, reconversia zonelor afectate de declin industrial, combaterea somajului de lunga durata, insertia profesionala a tinerilor sau promovarea dezvoltarii rurale.

Fondul European pentru Dezvoltare Regionala (FEDER) sprijina crearea de infrastructuri, investitiile destinate ocuparii fortei de munca, proiectele de dezvoltare locala si asistenta intreprinderilor mici.

Fondul Social European (FSE) este menit sa promoveze reintegrarea pe piata fortei de munca a somerilor si a grupurilor defavorizate, in special prin finantarea sistemelor de instruire si a sistemelor de asistenta la angajare.

Instrumentul Financiar de Orientare a Pescuitului (IFOP) contribuie la adaptarea si modernizarea acestui sector. Sectiunea „Orientare” a Fondului European de Orientare si Garantare Agricola (FEOGA-Sectiunea Orientare) finanteaza masuri in vederea dezvoltarii rurale si ofera sprijin agricultorilor, in special in regiunile ramase in urma.

Dintre domeniile care pot fi finantate din fondurile structurale si de coeziune ale UE amintim: cercetare si dezvoltare tehnologica, informatizarea societatii, transport, energie, protectia mediului si prevenirea riscului, turism, cultura, regenerare urbana si rurala, suport pentru companii si antreprenori, acces la locuri de munca stabile, incluziune sociala pentru persoane defavorizate, dezvoltarea capitalului uman, investitii in infrastructura sociala, inclusiv cea de sanatate si educatie, promovarea dezvoltarii parteneriatului.

Planul National de Dezvoltare (PND) este un concept specific politicii europene de coeziune economica si sociala care ofera o conceptie coerenta si stabila privind dezvoltarea statelor membre ale Uniunii Europene, transpusa in prioritati de dezvoltare, programe, proiecte, in concordanta cu principiul programarii fondurilor structurale.

PND 2007-2013 reprezinta documentul de planificare strategica si programare financiara multianuala, aprobat de Guvern si elaborat intr-un larg parteneriat, care va orienta dezvoltarea socio-economica a Romaniei in conformitate cu Politica de Coeziune a Uniunii Europene.

Obiectivul principal al PND pentru Romania il reprezinta reducerea cat mai rapida a disparitatilor de dezvoltare socio-economica intre Romania si Statele Membre ale Uniunii Europene.

Ministerul Finantelor Publice este coordonatorul autoritatilor de management care vor gestiona fondurile structurale.

Fondurile comunitare pe care Romania le va primi in perioada 2007-2013 reprezinta oportunitati pentru dezvoltare, dar si riscuri, a declarat Adrian Ciocanea, Secretar de Stat in Ministerul Integrarii Europene. Oportunitatile sunt reale pentru cei care vor intelege destinatia acestor fonduri si vor avea un comportament activ in identificarea de parteneri.

Riscurile ii privesc, in special, pe cei care considera ca o cota semnificativa de piata sau talia companiei le pot oferi avantaje suficiente in competitia finantarii.

Dupa 1 ianuarie 2007, sistemul de finantare se schimba, iar intreaga responsabilitate pentru succesul proiectelor finantate din fonduri europene va reveni autoritatilor romane, o parte din acesti bani vor veni din bugetele locale.

Capacitatea administrativa de absorbtie a fondurilor de post-aderare nu se situeaza inca la un nivel suficient, existand multe si serioase slabiciuni care trebuie rezolvate in perioada care a mai ramas pana la momentul aderarii.

Comparatiile efectuate cu evaluari ale capacitatii de absorbtie din alte state candidate (in prezent state membre), la momente similare de timp trag un semnal de alarma suplimentar, tinand cont de locul extrem de modest ocupat de Romania.

Pana la incheierea negocierilor Ministerul Integrarii Europene a fost catalizatorul eforturilor intreprinse pentru ca Romania sa se prezinte cu rezultate favorabile si sa poata fi luata decizia de inchidere a diferitelor capitole de negociere.

Crearea unui grup de lucru, cu puteri reale, la nivelul Guvernului, care sa urmareasca toate aspectele legate de cresterea capacitatii de absorbtie ar putea impulsiona acest proces.

In ceea ce priveste structura institutionala, ar fi, poate, necesara o mai buna conectare a intregului sistem de gestiune a fondurilor structurale la nivelurile superioare de decizie din cadrul Guvernului.

Comunicarea si dezbaterea regulata, la nivel de ministri, a problemelor legate de operationalizarea structurii de gestiune a fondurilor structurale ar fi dezirabila, pentru a se putea prioritiza corespunzator acest proces.

La nivelul OI-urilor, cazul cel mai frecvent este acela al unui numar de 1 – 2 persoane cu experienta in realizarea de analize, elaborarea de strategii si cuantificarea obiectivelor, dar exista si doua situatii in care nici o persoana din departament nu are experienta relevanta in domeniu.

AM si OI trebuie sa fie direct implicate in procesul de angajare de personal, deoarece se presupune ca ele si nu directia de resurse umane a institutiei-mama sunt cele care cunosc cel mai bine de ce anume au nevoie.

Implicarea AM – CSC ar trebui sa constituie un sprijin pentru deblocarea resurselor financiare necesare in vederea suplimentarii personalului acolo unde este necesar, dar si pentru consultarea in cazul in care exista tendinta cheltuirii neadecvate a banului public prin supradimensionarea personalului, fara o justificare solida din partea AM/OI.

Sursa: Hot News.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *