Lupta inegala pentru banii europeni destinati drumurilor

Firmele romanesti se plang ca strainii le obtin toate marile contracte de antrepriza din Romania.

Din cele 140 de contracte de infrastructura finantate din fonduri ISPA, cu o valoare de peste un miliard de euro, doar cinci sunt adjudecate de firme romanesti. Valoarea totala a lucrarilor 100% romanesti este de 12,7 milioane de euro, reprezentand numai 1,2% din totalul fondurilor. La aceste contracte se adauga alte opt, in parteneriat cu firme straine, cu o valoare totala de aproximativ 170 milioane de euro, ceea ce inseamna 16% din total.

Ponderea covarsitoare a firmelor straine se regaseste si la impartirea banilor pentru alte lucrari de constructii din alte fonduri europene – PHARE, BEI sau BERD. Daca luam in considerare valoarea uriasa a contractului semnat pentru realizarea autostrazii Bucuresti-Bors, cu firma Bechtel (de peste doua miliarde de euro), piata lucrarilor de antrepriza generala este dominata de straini, cu peste 90%.

Printre firmele romanesti care au avut curajul sa intre pe aceasta piata se numara si CCCF, care a castigat doua licitatii, printr-o asociere cu o firma straina, lucrari finantate din fonduri ISPA, la doua tronsoane din autostrada Bucuresti-Constanta. De asemenea, CCCF a mai obtinut doua finantari substantiale din fonduri PHARE – unul de peste sapte milioane de euro, si celalalt de zece milioane euro, pentru reabilitari de cale ferata.

Unele companii se lupta sa supravietuiasca, altele o duc foarte bine.

Un exemplu este asociatul strain al CCCF la marile proiecte finantate de ISPA, firma italiana Astaldi Spa obtine lucrari, in medie, de 100 milioane de euro. Astaldi a lucrat in asociere la autostrada Bucuresti-Pitesti si lucreaza si la autostrada Bucuresti-Constanta, dar este si castigatoarea licitatiei pentru viitorul pasaj Basarab din Bucuresti, ce va fi construit din fonduri BEI si pentru care valoarea totala a contractului de antrepriza se ridica la circa 140 milioane de euro.

Chiar daca antrepriza generala apartine unor companii straine, de multe ori, calitatea lasa de dorit.

Fondurile europene destinate lucrarilor de infrastructura, se ridica la peste 30miliarde de euro in perioada 2007-2013. Aceasta este miza pentru care se „bat” firmele.

Relatiile bune cu puterea sunt un criteriu extrem de important pentru o firma romaneasca ce isi doreste sa obtina lucrari de la stat.

Omul de afaceri bacauan Dorinel Umbrarescu si firma sa, UMB Spedition SRL, au fost unii dintre rasfatatii perioadei in care la carma Ministerului Transporturilor se afla Miron Mitrea, iar secretar de stat era Sergiu Sechelariu. Conform relatarilor, Umbrarescu era bun prieten cu liderii PSD din Bacau si Vrancea (Dumitru Sechelariu, Viorel Hrebenciuc, Corneliu Iacubov si Marian Oprisan) si a fost suspectat ca a castigat licitatiile nu tocmai legal. Intre 2002 si 2004, compania acestuia a efectuat lucrari de asfaltari de circa 60 de milioane de lei noi.

Costel Casuneanu vine tot din Bacau si este patronul firmei PA & CO International. Acesta avand relatii bune cu actualul presedinte, Traian Basescu, ar fi facut afaceri impreuna in 2001, iar in 2005 compania lui Casuneanu a obtinut cele mai multe contracte pentru reabilitarea infrastructurii afectate de inundatii – 31de contracte. Sorin Vulpescu si Dan Besciu, patronii Eurocontruct Trading 98 si parteneri de afaceri cu Dorin Cocos, sotul celebrei ex-consiliere prezidentiale Elena Udrea, au obtinut, cativa ani la rand, contracte importante de lucrari in Bucurestiul pastorit de Traian Basescu. Acestea au totalizat cateva milioane de euro, in toamna lui 2005 firma obtinand si contractul de reparare a autostrazii Bucuresti-Pitesti, pentru inca 4,2 milioane de euro.

Si senatoarea PD Cornelia Cazacu si sotul acesteia, Danut Cazacu, fost consilier municipal in Bucuresti, au fost acuzati ca si-au folosit influenta politica pentru ca firma familiei lor, Eurovia International Construct SA, sa castige o serie de licitatii pentru reabilitarea si intretinerea strazilor din Capitala.

Dar aceste performante au fost depasite de o firma romaneasca ce a reusit sa ajunga sus – CCCF SA. Compania condusa de Nicolae Constantinescu a castigat, ca parte a unui consortiu din care mai faceau parte Max Bogl si Astaldi, o serie de licitatii pentru lucrari la autostrazile Bucuresti-Constanta si Bucuresti-Pitesti, dar si cateva contracte PHARE, de data aceasta concurand singura.

Si in restul tarilor est-europene marile concerne din Vest controleaza cu autoritate piata constructiilor. Aproape toate lucrarile publice importante au fost executate de firme austriece, germane, italiene, franceze ori spaniole.

Sursa: Redactie Finantare.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *