Un prim ajutor de 14 milioane de euro

Regiunea de Nord-Est va primi 14 milioane de euro pentru imbunatatirea serviciilor de acordare a primului ajutor.

Pentru a putea accesa insa aceste fonduri, cele 6 consilii judetene ale Regiunii de N-E – Iasi, Botosani, Suceava, Piatra Neamt, Bacau si Vaslui – trebuie sa se asocieze si sa depuna un proiect comun.

La sfarsitul saptamanii trecute, la sediul Prefecturii judetului Iasi, a avut loc o intalnire la care au participat prefectii celor 6 judete ale Regiunii de Nord-Est, presedintii consiliilor judetene din aceasta zona, coordonatorul SMURD, dr. Raed Arafat, si inspectorul general al Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta (IGSU), general locotenent Vladimir Secara.

Reprezentantii celor doua servicii de interventie in situatii de urgenta, SMURD si IGSU, au prezentat oficialitatilor participante la intalnire oportunitatile oferite de programele de finantare europene, pe componenta „Sistemului integrat de asistenta medicala, tehnica de urgenta prespitaliceasca si interventie la accidente majore”.

Acest program este finantat prin Fondul Social European, astfel incat autoritatile din cele 6 regiuni de dezvoltare ale Romaniei au la dispozitie suma de 87,7 milioane de euro pentru imbunatatirea serviciilor de acordare a primului ajutor si pentru achizitionarea unor echipamente moderne in acest sens.

La finalul discutiilor cu reprezentantii celor 6 judete ale Regiunii de Nord-Est, coordonatorul SMURD (Serviciul Mobil de Urgenta, Reanimare si Descarcerare), doctorul Raed Arafat, a subliniat ca acest program de finantare este unul atipic. Este un program ce nu poate fi accesat de un singur judet, cum se intampla in majoritatea cazurilor, ci de o regiune.

Pentru a beneficia de finantare europeana pe acest segment, in regiunea de Nord-Est trebuie pusa la punct o asociatie a celor 6 consilii judetene.

Astfel, daca in atragerea investitorilor straini sau in accesarea fondurilor europene pe diferite proiecte cele 6 judete ale Regiunii de N-E (Iasi, Bacau, Suceava, Piatra Neamt, Botosani si Vaslui) se afla de multe ori intr-o concurenta deschisa, pentru acest proiect banii nu pot veni decat la nivel de regiune.

Pe langa lobby-ul facut pentru asocierea celor 6 consilii judetene ale regiunii, reprezentantii SMURD si IGSU au prezentat oficialitatilor prezente si obiectivele programului de imbunatatire a serviciilor de prim-ajutor.

Generalul Secara a precizat ca, prin acest proiect, cofinantat din fonduri europene, vor fi achizitionate inclusiv autospeciale de interventie pentru accidente chimice, nucleare, radiologice sau biologice.

In urma calculelor facute la nivelul celor 6 regiuni ale tarii, reprezentantii SMURD si IGSU sunt de parere ca ar putea fi achizitionate aproximativ 100 de masini de pompieri, dotate cu echipamente moderne de prim-ajutor si descarcerare, si in jur de 300 de ambulante. Acestea ar urma sa fie distribuite in fiecare dintre cele 42 de judete ale tarii, in functie de prioritati.

Un alt aspect subliniat de coordonatorul SMURD este legat de necesitatea pregatirii pompierilor in acordarea primului ajutor. „Pompierii trebuie sa fie calificati in acordarea primului ajutor victimei si, din cate stiu, la Iasi exista un asemenea centru de formare”, a adaugat doctorul Arafat.

In finalul conferintei de presa, reprezentantii SMURD si IGSU si-au exprimat speranta ca, prin acest program de imbunatatire a serviciilor de acordare a primului ajutor, se va ajunge la respectarea timpilor de interventie in astfel de situatii: 8 minute, pentru echipajele de prim ajutor calificat in zonele urbane, la cel putin 90% din cazurile de urgenta, si 12 minute, pentru echipajele de prim ajutor calificat in zonele rurale, la cel putin 75% din cazuri.

Sursa: Ziarul Lumina online

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *