Aceleasi servicii, onorarii diferite – consultanta costa mai mult daca nu esti roman?

A fi avocat, consilier juridic, economist, contabil in Romania este o profesie buna si care in general asigura practicantilor venituri peste media economiei si un nivel de trai decent.

De cele mai multe ori activitatea de consultanta este vazuta de beneficiarii sai ca o activitate extreme de importanta pentru bunul mers al afacerii si din acest motiv sumele vehiculate in acest domeniu sunt de cele mai multe ori destul de importante. Cunoscand aceste lucruri si stiind ca munca lor are o valoare mare pentru orice afacere, consultantii solicita onorarii importante si de cele mai multe ori meritate.

Din pacate uneori unii colegi de ai nostri uita ca munca lor este sa sprijine dezvoltarea unei companii si nu sa ii inchida activitatea. Inspirati parca de anumiti comercianti care isi propun numai sa exploateze la maximum un client nestiutor, anumiti consultanti fac acelasi lucru si cu clientii lor.

Probabil ca Romania este o tara a tuturor posibilitatilor si din acest motiv si consultantii se poarta uneori la fel. Pe vremea regimului comunist si o buna perioada dupa, in Romania, la hoteluri si magazine se practicau preturi diferite pentru romani si straini. Desi ambele categorii plateau pe teritoriul romanesc in lei, preturile erau diferite si mai mari pentru cetatenii straini. In acest moment aceasta practica a cam disparut si din acest punct de vedere realizam apropierea de Uniunea Europeana. In statele membre UE si nu numai, pe care am avut ocazia sa le vizitez niciodata nu am avut surpriza sa aflu la hotel sau la restaurant ca pretul pentru mine ca strain este mai mare decat cel anuntat.

Totusi in Romania au mai ramas reminscente ale unei mentalitati care spunea ca strainii au multi bani si daca vin in Romania trebuie „jupuiti”. Aceasta mentalitate este prezenta in multe cazuri la colegi de ai nostrii, consultanti.

Dar de fapt cum functioneaza sistemul: la inceput un investitor strain vine in Romania si doreste sa deschida o afacere. Primul pas trebuie sa deschida o firma. Primul contact este cu avocatul/consilierul juridic care il poate sprijini in acest demers. Bazandu-se pe necunoasterea realitatilor romanesti si mai ales pe lipsa de solutii a clientului strain consultantul se gandeste ca este bine ca pentru un banal SRL sa aplice un onorariu similar cu cel al avocatilor din strainatate. Toti probabil ca ne-am auzit vreodata spunand „daca solicita acest serviciu unui avocat din tara x il costa atatia euro”. Perfect de acord. Numai ca nu putem compara situatiile, veniturile si cheltuielile.

In general nu suntem consecventi in ceea ce priveste onorariile pe care le solicitam clientilor romani cu cele pentru clientii straini. Acest lucru nu este o normalitate decat daca vrem sa aliniem si preturile pentru clientii romani la cele pentru clientii straini. Altfel orice discutie in acest domeniu ar fi inutila. Infiintarea unui SRL pentru un cetatean roman sau pentru un cetatean strain nu difera foarte mult, sau nu atat de mult incat sa solicite diferente de onorariu de la cateva sute de euro la cateva mii. Si totusi aceste situatii se intampla. Uneori manati de saracie, alteori manati de lacomie, consultantii romani cad in acesta capcana.

Statisticile ne arata ca in ultimii 16 ani foarte multi investitori straini nu au dorit sa investeasca in Romania. Sigur ca de cele mai multe ori cauza a fost instabilitatea legislativa, politica si economica a Romaniei. Dar uneori si contactul cu consultanti care au vrut sa-si cumpere „masina straina” din onorariul obtinut dupa infiintarea unui singur SRL cu doi asociati si capital social de 200 lei i-a facut pe investitori sa fuga.

Atunci cand un investitor doreste sa investeasca intr-o alta tara analizeaza toate aspectele implicarii sale acolo, inclusiv costurile cu implementarea companiei, iar daca acestea depasesc cotele normale cu siguranta acesta va cauta un mediu mai prietenos.

Consultantii sunt profesionistii chemati sa faca sa se miste lucrurile nu sa le blocheze. In loc sa profitam de o relatie buna cu noul client, care cu siguranta dupa o prima colaborare fructuoasa va dori sa continue colaborarea cu consultantul sau, acesta in multe cazuri ii aplica clientului onorarii care il fac pe acesta sa se intrebe daca nu cumva a infiintat un off-shore in Romania.

Modernizarea Romaniei trebuie sa treaca si pe la nivelul consultantilor de aici. Faptul ca avem birouri similare cu cele din Occident la nivelul confortului sau mobilierului, dar mentalitati balcanice nu este de natura sa intareasca acesta clasa profesionala. Am avut de multe ori discutii cu clienti straini care mi-au spus ca in Romania consultantii nu sunt foarte deosebiti de hotii la drumul mare. Sigur ca prima oara am fost jignit, dar dupa cateva povestiri am realizat ca impresia lor este bazata pe experiente triste traite cu colegi de ai mei. Nu cred ca trebuie ca in Romania consultantii sa fie priviti ca niste talhari imbracati cu haine de firma si masini scumpe ci doar ca profesionisti capabili sa ajute clientul pe baza de onorarii corecte.

Primul pas care trebuie facut este sa incercam sa aliniem preturile pentru serviciile oferite clientilor romani si celor straini. Altfel cu siguranta dupa ianuarie 2007 vom fi obligati sa lucram ca subcontractanti ai consultantilor din afara, intrucat clientii straini vor dori sa plateasca un onorariu mare consultantului lor obisnuit decat sa plateasca aceeasi suma unui necunoscut din Romania.

Sursa: Redactie Finantare.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *