Guvernul planuieste administrarea fondurilor structurale

Guvernul actioneaza pe doua directii principale pentru a asigura o rata ridicata de absorbtie a fondurilor europene, dupa aderarea la UE, pe 1 ianuarie 2007: pe de o parte pregatirea administratiei publice centrale si locale, iar pe de alta parte pregatirea inca de acum a unui portofoliu de proiecte inca din 2006, care sa poata fi depuse pentru finantare imediat ce procedurile europene o vor permite, se arata in ultimul numar al EU-RO Newsletter emis de Guvernul Romaniei.

Romania va beneficia dupa aderarea la Uniunea Europeana de fonduri comunitare in valoare de 30 miliarde euro, alocate pentru perioada 2007 – 2013, din care 17,2 miliarde sunt fonduri structurale si de coeziune. Pentru Guvern, utilizarea eficienta a acestor fonduri reprezinta o prioritate. Pe 16 august, Executivul a aprobat Planul de Actiune pentru semestrul II 2006 pentru intarirea capacitatii administrative de absorbtie a fondurilor structurale si de coeziune.

Masurile din Planul de Actiune urmeaza sa fie aplicate pana la sfarsitul anului 2006, astfel incat la momentul cand fondurile structurale vor putea fi accesate sa existe deja un portofoliu de proiecte care sa poata fi demarate imediat, iar autoritatile responsabile cu gestionarea fondurilor sa fie 100% functionale.

Planul de Actiune a fost elaborat de grupul de lucru infiintat in cadrul reuniunii consultative organizate la initiativa Primului-ministru Calin Popescu-Tariceanu in luna mai 2006. Grupul de lucru a reunit reprezentanti ai tuturor partidelor parlamentare, partenerilor sociali din Consiliul Economic si Social, asociatiilor alesilor locali, organizatiilor societatii civile, mediului academic, mass-media si ai Executivului.

Potrivit acestui Plan de actiune, Ministerul Finantelor si Autoritatile de Management ale celor 7 Programe Operationale Sectoriale vor realiza parteneriate cu institutiile bancare pentru co-finantarea proiectelor eligibile. Scopul este facilitarea creditarii organizatiilor care vor sa acceseze fondurile structurale si de coeziune pentru co-finantarea proiectelor lor. Autoritatile de Management se vor implica si in realizarea unor campanii de informare asupra accesarii si gestionarii fondurilor europene.

In vederea realizarii unui portofoliu de proiecte eligibile, Autoritatile de Management sunt responsabile cu elaborarea unei propuneri-cadru de acordare a pre-finantarii pentru pregatirea de studii de fezabilitate si alte documente necesare lansarii cat mai rapide a proiectelor.

Autoritatile de Management si Organismele Intermediare desemnate pentru gestionarea instrumentelor structurale vor beneficia de spatii adecvate de functionare in aceasta toamna.

De asemenea, urmeaza sa se asigure spatiile optime de functionare pentru Unitatea Centrala de Verificare Ex-ante, de catre Ministerul Finantelor Publice, pentru Autoritatea de Audit de catre Curtea de Conturi si pentru Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice de catre Cancelaria primului-ministru.

Consiliile Judetene si autoritatile locale, ca viitori beneficiari ai fondurilor structurale si de coeziune, urmeaza sa constituie si sa dezvolte compartimente specializate pentru identificarea si dezvoltarea proiectelor proprii si a contractelor finantate prin fonduri comunitare.

Prefecturile vor infiinta compartimente la nivel judetean care vor oferi asistenta autoritatilor locale, ONG-urilor, IMM-urilor, si altor organizatii care doresc sa acceseze fondurile comunitare.

Personalul angajat in aceste compartimente va beneficia in trimestrul IV a anului 2006 de cursuri specializate despre fondurile structurale si de coeziune si gestiunea lor.

In ceea ce priveste resursele umane, Autoritatile de Management, in consultare cu Autoritatea de Management pentru Cadrul de Sprijin Comunitar (AMCSC), vor decide functiile delegate catre Organismele Intermediare.

Pana in octombrie 2006 Autoritatile de Management si Organismele Intermediare vor avea organigramele definitivate si vor semna acordurile de delegare a functiilor astfel incat ambele tipuri de organism sa poata fi operationale la inceputul lui 2007.

Personalul responsabil cu implementarea proiectelor finantate din fonduri europene, angajat de organizatiile care vor implementa proiectele, va beneficia de stimularea financiara a angajatilor care gestioneaza fonduri comunitare, prevazuta de Legea nr. 490/2004.

De asemenea, in teritoriu se vor organiza programe de training in domeniul accesarii fondurilor structurale si in domeniul achizitiilor publice si pentru potentialii beneficiari ai finantarilor.

Autoritatea de Certificare si Autoritatea de Plata, organisme responsabile cu certificarea la nivel national a declaratiilor de cheltuieli si a cererilor de plata pe proiectele finantate din fonduri comunitare, inainte de trimiterea lor la Bruxelles vor functiona in subordinea Ministerului Finantelor.

Autoritatea de Audit, care va realiza auditul de sistem, a fost organizata ca organism independent pe langa Curtea de Conturi.

Sursa: Eu-ro Newsletter

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *