Afaceristii nostri n-au plan

Patronii romani navigheaza dupa instinct in afaceri, doar ocazional folosind un plan. Consultantii in management spun ca asta echivaleaza cu trecerea Atlanticului fara harta si fara busola.

De obicei, un plan de afaceri este asemanat cu o harta cu care orice manager pleaca la drum, o data ce are o idee de afacere. Specialistii in consultanta pe management spun ca un plan de afaceri bun il poate ghida pe manager in tot ceea ce intreprinde si, pe masura ce piata si economia se profesionalizeaza, utilizarea unor astfel de instrumente de management poate face diferenta intre invingatori si invinsi.

In timp ce planificarea riguroasa a afacerii poate aduce imbunatatiri firmei, aceasta poate avea si efecte neasteptate: un manager isi poate da seama ca ideea de afacere nu va fi una profitabila si nu va mai pierde „timp, bani si nervi”, mai spun consultantii in management. Cat despre organizatiile mici care nu-si fac planuri de afaceri, acestea sunt cele mai expuse falimentului.

In Romania, traditia punerii pe hartie a obiectivelor si a situatiilor de risc preconizate pentru urmatorii doi-trei ani dateaza din anul 2000-2001, cand economia a devenit predictibila.

„Anterior era aproape imposibil sa planifici, deoarece evolutia economiei era complet imprevizibila, iar afacerile sunt totdeauna influentate de mediul in care se desfasoara”, spune Mihai Svasta, presedintele Asociatiei Consultantilor in Management din Romania (AMCOR).

Insa majoritatea managerilor din Romania nu folosesc planul de afaceri decat atunci cand vor sa obtina un imprumut de la o banca sau fonduri europene. „Putini doresc planuri de afaceri pentru ei insisi, deoarece nu le stiu valoarea si nu stiu sa le utilizeze… De cele mai multe ori, acestia nu stiu sa citeasca nici macar informatiile financiar-contabile din bilant sau balante, astfel incat nu au nici o sansa sa inteleaga cu adevarat ce se intampla cu organizatia lor. Acesta este motivul pentru care cei mai multi manageri din Romania nu utilizeaza planificarea de afaceri ca instrument de lucru”, explica Viorel Andrievici, consultant in management la Rubinian, o firma care face planuri de afaceri in special pentru IMM-uri. Acesta spune ca fara un plan de afaceri „managerul este o trestie in vant, un tunar, un oportunist, un traseist in afaceri care nu va construi nimic durabil niciodata”.

Desi un manager isi poate face singur planul de afaceri, fiind una dintre abilitatile necesare, este indicat ca firmele care pornesc pe un drum nou sa apeleze la un specialist.

„Utilizarea unui consultant extern poate aduce o privire neutra, obiectiva asupra ideilor din planul de afaceri”, explica presedintele AMCOR. Insa „externalizarea totala a acestui serviciu ar fi o greseala, la fel si angajarea cu carte de munca a unui specialist care sa realizeze planurile de afaceri”, adauga consultantul Andrievici. Cat despre onorariile pentru un astfel de plan, acestea pleaca de la 15 milioane de lei vechi, pentru firmele cu o cifra de afaceri previzionata mai mica de 200.000 de euro si pot ajunge la mii de euro, in functie de valoarea investitiei. In comparatie cu tarifele UE, care ajung si la 3.000 de euro pe ora, practicate si de unele firme romanesti, presedintele AMCOR spune ca, „daca acum cinci ani practicam tarife de zece ori mai mici decat firmele vest-europene, acum ne apropiem de niveluri de cinci-sase ori mai mici”.

Pentru cei care nu-si permit totusi astfel de onorarii, exista site-uri sau ghiduri de unde se pot informa cum sa-si faca singuri planul de afaceri.

Elementele planului de afaceri: rezumatul planului, descrierea afacerii, planificarea de marketing, planificarea productiei si a operatiunilor, planificarea resurselor umane, planificarea financiar-contabila, managementul informatiilor, managementul riscului.

Sursa: Romania Libera online

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *