Principii pentru finantarea proiectelor din bani publici

Rentabilitatea este principiul de la care se pleaca atunci cand sunt evaluate proiectele si programele finantate din fonduri de la bugetul de stat sau europene. Beneficiarii finantarilor trebuie sa fie responsabili pentru implementarea eficienta a programelor sau proiectelor.

Evaluarea unui program finantat din bani publici este un proces in trei etape care se desfasoara din faza de conceptie a proiectului pana in faza post-implementare.

Comisia Europeana defineste evaluarea proiectelor ca fiind ca o „analiza independenta a unei interventii, in functie de rezultatele, impactul si nevoile pe care respectiva interventie intentioneaza sa le satisfaca”. Astfel, procesul de evaluare responsabilizeaza beneficiarii finantarilor, raspunzand la urmatoarele intrebari:

– Care este impactul programelor finantate din fonduri publice ?

– In ce masura isi ating aceste programe obiectivele propuse ?

– Contribuabilul trebuie sa le sprijine in continuare?

– Sunt rezultatele programelor oferite la cel mai mic cost posibil ?

– Ar putea fi banii cheltuiti mai eficient in alta parte?

Evaluarea permite analizarea in mod independent si obiectiv a beneficiilor unei interventii finantate din fonduri publice, prin raportarea la anumite criterii prestabilite. Proiectele si programele se evalueaza in trei etape: ex-ante – faza de elaborare, intermediar – faza de implementare si ex-post – impact si rezultate.

Activitatea de evaluare este strans corelata cu procesul de monitorizare, intrucat datele obtinute din acest proces reprezinta una din sursele de informatii folosite in evaluare. Evaluarea examineaza insa mult mai multe aspecte, nu numai pe cel privind gradul in care progresele financiare si fizice inregistrate la un anumit moment in implementarea programului sunt in conformitate cu planificarea initiala.

Criteriile luate in considerare sunt:

Impartialitate si independenta: Trebuie sa existe o separare completa intre functia de evaluare si functiile de programare si implementare. in forma cea mai simpla, persoanele si unitatile responsabile de elaborarea si/sau implementarea programelor nu trebuie sa fie cele care evalueaza.

Credibilitate: In desfasurarea evaluarii trebuie folositi experti competenti si independenti.

Participarea factorilor interesati:Implicarea factorilor interesati in evaluare este cruciala pentru a garanta faptul ca diferite perspective sunt luate in considerare si reflectate in rezultatele evaluarii. Determinarea factorilor interesati relevanti reprezinta un pas crucial in desfasurarea evaluarii.

Utilitate: Concluziile si recomandarile unui raport de evaluare trebuie sa fie utile si fezabile. Credibilitatea unei evaluari poate fi afectata daca recomandarile par sa fie motivate politic sau ideologic sau daca nu reies direct din corpul principal al raportului.

Pana in prezent, evaluarea in Romania s-a concentrat in principal asupra fondurilor Uniunii Europene. Programele finantate din bugetul national al Romaniei au fost traditional neinsotite de evaluare.

Evaluarea programelor finantate din bugetul UE, administrate central de la Bruxelles, s-a transformat in anul 2001 in asa numita Schema de Evaluare Intermediara PHARE.

Anual sunt evaluate fiecare din cele zece Sectoare PHARE (Coeziune economica si sociala, Justitie, Afaceri interne, Administratie publica, Agricultura si dezvoltare rurala, Piata interna, Sectorul social – inclusiv minoritati, Mediu si Transporturi).
Evaluatorii trebuie sa produca de asemenea un numar de rapoarte de evaluare tematice si un raport asupra aplicarii metodologiilor de evaluare.

Conform Sistemului Extins de Implementare Descentralizata (Extended Decentralisation Implementation System) prevazut sa fie preluat de Romania pana la finalul anului 2006 si care va transfera Romaniei sarcini aditionale de management al programelor cu finantare UE de la Bruxelles, Autoritatea de Management pentru Cadrul de Sprijin Comunitar infiintata in cadrul Ministerului de Finante Publice va prelua managementul Schemei de Evaluare Intermediara a programului PHARE.

In acest sens, pana la sfarsitul anului 2006 va fi incheiat un contract pentru evaluarea Programului PHARE, cu durata de 2 ani, intre Autoritatea de Management pentru Cadrul de Sprijin Comunitar si compania de evaluare, in urma unei licitatii conform procedurilor de contractare PHARE.

Evaluarea Programelor Operationale 2007-2013. Ca urmare a aderarii la UE, Romania va deveni eligibila pentru Instrumentele Structurale. Planul de cheltuieli pentru aceste fonduri, estimate sa ajunga la 19,7 miliarde de euro in perioada 2007-2013, este trasat de Cadrul Strategic National de Referinta si de cele 7 Programe Operationale, care contin planuri detaliate de investitii in domenii diverse, cum ar fi Transporturile, Dezvoltarea Resurselor Umane, Mediu.

Sursa: EU-RO Newsletter

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *