Ajutoarele de stat autorizate de Comisia Europeana

Ajutoarele de stat care intra sub incidenta regulilor de autorizare trebuie notificate si transmise Comisiei Europene pentru evaluarea compatibilitatii cu regulile europene. Pentru ajutoarele de stat care se incadreaza in categoriile exceptate de la obligatia notificarii este necesara informarea Comisiei Europene cu privire la respectarea legislatiei aplicabile si inceperea acordarii. Aceste prevederi sunt prevazute in Ordonanta de urgenta privind ajutorul de stat adoptata recent de Guvern.

Prevederile ordonantei de urgenta nu se aplica ajutorului de stat pentru agricultura si piscicultura.

Modificarea legislatiei privind ajutorul de stat este impusa de transferul competentelor privind autorizarea ajutoarelor de stat catre Comisia Europeana, care pana la 31 decembrie 2006 apartineau Consiliului Concurentei.

Astfel, actul normativ are ca scop definirea noilor atributii ale Consiliului Concurentei si anume:

– indeplineste rolul de autoritate de contact in relatia cu Comisia Europeana si autoritatile si institutiile publice, inclusiv institutiile publice implicate in procesul de privatizare, alti furnizori de ajutor de stat si beneficiarii de ajutor de stat implicati in procedurile din domeniul ajutorului de stat;

– acorda asistenta de specialitate in domeniul ajutorului de stat autoritatilor, altor furnizori si beneficiarilor de ajutor de stat, pentru asigurarea indeplinirii obligatiilor asumate de Romania in acest domeniu;

– colaboreaza si cu autoritatea competenta sa reprezinte Romania in fata Curtii de Justitie a Comunitatilor Europene in cazurile privind ajutorul de stat;

Notificarile si informarile privind masurile de ajutor de stat se transmit Consiliului Concurentei care emite un aviz. Cererea de aviz va fi inaintata Consiliului Concurentei de catre solicitant, iar Consiliul Concurentei emite avizul in termen de 30 de zile de la primirea cererii de avizare.

– reprezinta Romania in fata Comisiei Europene in procedurile comunitare privind ajutorul de stat si, impreuna cu autoritatile, reprezinta Romania in cadrul Comitetului Consultativ in domeniul ajutorului de stat si in relatiile cu alte institutii si organisme comunitare cu atributii in aceasta materie;

– informeaza autoritatea sau alti furnizori, dupa caz, cu privire la deciziile adoptate de Comisia Europeana primite prin intermediul Reprezentantei Permanente a Romaniei pe langa Uniunea Europeana, trimitand totodata si o copie a deciziei in cauza. Consiliul Concurentei publica pe site-ul sau, care devine punct national de informare, informatiile publice privind adoptarea de catre Comisia Europeana a deciziilor in domeniul ajutorului de stat;

– monitorizeaza ajutoarele de stat in baza raportarilor, informatiilor si a datelor transmise de furnizori, care pot fi autoritati si alti furnizori de ajutor de stat;

– intocmeste si actualizeaza inventarul ajutoarelor de stat pe baza raportarilor, datelor si informatiilor primite de la furnizori. De asemenea, Consiliul Concurentei organizeaza registrul ajutoarelor de stat si elaboreaza raportul anual al ajutoarelor de stat acordate in Romania si alte rapoarte necesare indeplinirii obligatiilor de stat membru pe baza inventarului ajutoarelor de stat, a raportarilor transmise de furnizori, respectiv a raspunsurilor primite la cererile de informatii ale Consiliului Concurentei catre furnizori;

– elaboreaza raportul anual privind ajutoarele de stat acordate in Romania, care este supus aprobarii Guvernului. In vederea asigurarii transparentei in acest domeniu, raportul se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si se transmite Comisiei Europene. Raportul anual privind ajutoarele de stat cuprinde date si informatii despre ajutoarele de stat acordate in ultimii trei ani, inclusiv anul pentru care se face raportarea, in special cu privire la valoarea, obiectivul, tipul si modalitatile de acordare a acestora;

– Personalul Consiliului Concurentei, la solicitare, beneficiaza de protectie din partea organelor abilitate ale statului.

Alte prevederi ale actului normativ vizeaza rambursarea, recuperarea, suspendarea sau recuperarea provizorie a ajutorului de stat ilegal si a ajutorului de stat utilizat abuziv. Astfel, beneficiarul unui ajutor de stat este obligat sa ramburseze suma reprezentand echivalentul ajutorului de stat a carui recuperare a fost dispusa de Comisia Europeana. Ajutorul de stat care trebuie rambursat sau recuperat include si dobanda aferenta datorata de la data platii pana la data recuperarii sau a rambursarii.

In cazul in care beneficiarul nu ramburseaza ajutorul de stat, furnizorul, in baza deciziei Comisiei Europene, se va adresa Curtii de Apel Bucuresti pentru ca aceasta sa dispuna anularea actului prin care a fost acordat ajutorul de stat si, pe cale de consecinta, recuperarea acestuia si a dobanzii aferente.

Actul normativ cuprinde si prevederi referitoare la contraventii. Astfel, se sanctioneaza cu avertisment sau amenda cuprinsa intre 5.000 de lei si 40.000 de lei, urmatoarele fapte:

– furnizarea de informatii si documente inexacte sau incomplete, precum si nefurnizarea informatiilor si documentelor solicitate in termenele stabilite de Consiliul Concurentei sau furnizori autoritati publice;

– refuzul de a se supune controlului desfasurat conform prevederilor prezentei ordonante de urgenta;

– refuzul acordarii explicatiilor solicitate;

– neindeplinirea obligatiei de organizare a evidentei specifice privind ajutoarele de stat primite.

Contraventiile se constata si se sanctioneaza de Consiliul Concurentei sau de catre furnizori autoritati publice, dupa caz, prin persoane imputernicite.

Actul normativ intra in vigoare la 1 ianuarie 2007.

Sursa: Camera de Comert de Industrie a Municipiului Bucuresti

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top