Autoritatea de Audit si ANAF au noi responsabilitati privind fondurile UE

Autoritatea de Audit de pe langa Curtea de Conturi a Romaniei va realiza auditul extern asupra modului de gestionare a fondurilor UE, iar Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) va derula procedurile de executare silita in cazul prejudiciilor aduse in utilizarea acestora.

Sistemul privind controlul si recuperarea fondurilor europene utilizate necorespunzator corespunde partial noilor cerinte, potrivit notei de fundamentare, astfel ca va fi modificat cadrul legislativ aferent.

ANAF va avea competenta exclusiva pentru efectuarea procedurii de executare silita in cazul prejudiciilor aduse fondurilor comunitare. Astfel, daca sumele rezultate din nereguli si/sau frauda nu pot fi recuperate prin plata voluntara sau deducere, autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor comunitare vor transmite titlurile executorii unitatilor ANAF, care vor efectua procedura de executare silita pentru recuperarea sumelor platite necuvenit, provenite din fondurile comunitare si din fondurile de cofinantare aferente.

Proiectul de act normativ reglementeaza, ca noutate, functia generala de audit extern a Autoritatii de Audit de pe langa Curtea de Conturi a Romaniei asupra fondurilor comunitare, fiind stabilite si prevederi referitoare la modul de cooperare si comunicare intre aceasta entitate si autoritatile abilitate sa emita actul de constatare pe de o parte, si Departamentul pentru Lupta Antifrauda, pe de alta parte.

„Auditul extern reprezinta un instrument optim pentru identificarea la timp a posibilelor nereguli sau indicii de fraude in legatura cu gestionarea fondurilor comunitare, activitate care poate conduce la constatarea si recuperarea la timp a eventualelor prejudicii, astfel incat sa nu fie periclitate interesele financiare si bugetul Uniunii Europene”, se mentioneaza in nota de fundamentare.

Sistemul actual corespunde partial noilor cerinte, in sensul ca este aplicabil numai fondurilor de preaderare PHARE, ISPA si SAPARD, dar nu si fondurilor comunitare postaderare de care beneficiaza Romania incepand cu data de 1 ianuarie 2007.

In cadrul Ministerului Finantelor va fi infiintata o noua directie de specialitate, care va avea competente in constatarea creantelor bugetare rezultate din nereguli si/sau frauda in cazurile prevazute de actul normativ, urmand ca si celelalte autoritati care au responsabilitati in gestionarea fondurilor comunitare sa-si infiinteze compartimente de specialitate, acolo unde e cazul, prin care vor identifica fondurile care nu sunt utilizate.

Prin proiectul de ordonanta se urmareste extinderea domeniului de aplicare a actului normativ asupra tuturor fondurilor nerambursabile acordate Romaniei de Uniunea Europeana, inclusiv asupra fondurilor de cofinantare aferente, precum si consolidarea atributiilor autoritatilor cu competente in gestionarea fondurilor comunitare.

Sistemul actual nu reglementeaza cazurile programelor Phare anterioare programului Phare 1998 si in legatura cu care Comisia Europeana a emis note de debit Romaniei, astfel ca recuperarea creantelor bugetare rezultate din nereguli si/sau frauda stabilite in cadrul programelor mentionate sau, dupa caz, reglementarea financiara a acestora este inclusa in noul proiect de ordonanta.

Sursa: Agentia Mediafax

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *