Sanse mici pentru a obtine un credit din afara tarii

Lipsa colaborarii dintre birourile de credit din UE impiedica bancile sa ofere imprumuturi persoanelor din alte state.

Practicile anticoncurentiale din sistemul bancar european, prezentate intr-un raport al Comisiei Europene, pot fi regasite si pe piata creditelor de retail din Romania. Asta si pentru ca cele mai multe institutii de credit au actionari majoritari banci din Uniunea Europeana.

Modul in care isi desfasoara activitatile bancile din tara noastra este aproape similar cu cel dupa care opereaza institutiile de credit din Uniunea Europeana. Diferentele majore dintre piata romaneasca si cea din restul Europei constau, in principal, in numarul si pretul serviciilor bancare.

Un raport al comisarului european pe probleme de concurenta, Neelie Kroes, publicat ieri, arata faptul ca bancile din statele membre ale Uniunii Europene au dezvoltat o serie de bariere comerciale pentru a limita intrarea unor noi competitori, simultan cu scumpirea produselor si serviciilor oferite populatiei si firmelor mici si mijlocii. Chiar daca studiul a fost demarat in iunie 2005 si a avut la baza un sondaj realizat printre bancile din cele 25 de state membre, o serie de concluzii pot fi regasite si in piata creditelor de retail din tara noastra. Asta si pentru ca aproape 85% din activele sistemului bancar romanesc sunt detinute de institutii cu actionar majoritar din UE.

Una dintre principalele concluzii ale raportului subliniaza faptul accesul la date privind istoricul de plata al persoanelor fizice este una dintre cerintele esentiale pentru o institutie ce vrea sa ofere servicii de retail, cum ar fi credite de consum, imprumuturi ipotecare sau carduri. insa in multe state membre, accesul la datele privind clientii bancilor este limitat fie prin reglementarile tarii respective, fie de faptul ca piata creditelor de retail este putin dezvoltata.

In tara noastra, Biroul de Credit a inceput sa functioneze din august 2004, iar in momentul de fata ofera atat informatii negative (cum ar fi restantele), cat si pozitive (soldul total al creditelor si toate ratele lunare). Insa unul dintre principiile de functionare a Biroului de Credit spune ca participantii care vor furniza informatii de risc si alte date aferente vor avea acces doar la acea categorie de informatii din baza de date. Adica, in cazul in care o institutie de credit dintr-un alt stat membru vrea sa acorde credit unei persoane din Romania, nu poate verifica istoricul de plata sau daca exista restante. Asta pentru ca nu colaboreaza cu Biroul de Credit. Iar raportul Comisiei Europene subliniaza faptul ca aceasta situatie este prezenta in mai multe state membre UE.

Bogdan Baltazar, consultant bancar si fost presedinte al BRD – Groupe Societe Generale, a explicat pentru Adevarul ca birourile de credit din diverse tari pot coopera intre ele, dar momentan nu sunt organizate ca atare. Astfel, singurul mod in care un client poate obtine un credit de la o banca din alt stat membru tine de faptul ca persoana respectiva sa fie client al filialei din Romania, precizeaza Baltazar. Adica, numai cei care sunt clienti ai unor banci, cum ar fi, spre exemplu, BRD – GSG, HVB tiriac, Raiffeisen Bank, Bancpost, ING Bank sau alte institutii de credit cu actionar strain, pot primi credit de la institutia-mama. Insa nu oricine are sanse la aceste finantari, ci numai clientii mari. Situatia chiar s-a putut observa in momentul in care Banca Nationala a limitat creditele in valuta la de cel mult trei ori fondurile proprii ale bancilor. Atunci, mai multe institutii de credit au devenit intermediari intre clientii corporate si banca-mama.

O alta solutie pentru a obtine o finantare externa ar putea veni din partea bancilor ce isi deschid punct de lucru in Romania, adauga Bogdan Baltazar. In cazul in care aceste institutii vor fi acceptate de Biroul de Credit, atunci vor avea acces la informatiile privind istoricul de plata al clientilor din tara noastra.

Raportul Comisiei Europene mai arata si faptul ca decizia clientilor de a alege o banca este constransa de lipsa unor informatii complete, dar si de costuri ridicate aferente transferului de credite. Astfel, in unele state membre UE, autoritatile au inceput proiecte pentru a creste transparenta costurilor serviciilor bancare si pentru a imbunatati constientizarea consumatorilor. Pe de alta parte, bancile percep comisioane ridicate in cazul in care clientii decid sa se mute la o alta institutie de credit. Spre exemplu, in tara noastra, una dintre practicile aproape generalizate la nivelul intregului sistem bancar tine de perceperea unui comision de rambursare anticipata in cazul in care clientul decide sa achite imprumutul in avans. Iar in unele cazuri, nivelul comisionului poate ajunge chiar si la 10% din suma rambursata anticipat, ceea ce poate reprezenta o piedica pentru cei care vor sa colaboreze cu o alta banca.

Totusi, oficialii Comisiei Europene spun ca vor folosi prevederile legii concurentei pentru a elimina practicile anticoncurentiale din piata serviciilor bancare de retail.

Sursa: Adevarul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *