Firmele de consultanta sunt cautate doar de companiile mari

Costurile ridicate practicate de specialisti determina firmele mici sa apeleze la profesionisti numai in momente critice.

Indiferent de afacerea pe care o aveti deja sau pe care vreti s-o incepeti, planificarea businessului este primul lucru cu care ar trebui sa plecati la drum. Veti spune poate „dar eu am o mica afacere pe care o administrez singur in totalitate, nu am nevoie de niciun plan”. Cu toate astea, sfaturile consultantilor in elaborarea unui business va pot garanta practic reusita unui astfel de demers.

Desi la nivelul tarilor din Uniunea Europeana fiecare societate comerciala care activeaza pe piata are alaturi un consultant care ii monitorizeaza in permanenta greselile si pasii pe care ii are de urmat, in tara noastra aceste servicii sunt inca foarte putin cautate.
Principalul motiv pentru care pe piata romaneasca acest serviciu este cautat, cu precadere, de multinationale si companiile de talie internationala care incearca sa-si dezvolte businessurile pe alte piete tine de mentalitate. „In afara multinationalelor, care apeleaza la marile firme de consultanta, foarte putini patroni accepta sfaturile si recomandarile consultantilor in investitii. Acest lucru este cauzat, in primul rand, de mentalitate. Abia cand sunt obligati de conditiile puse de un finantator, patronii recurg la ajutorul consultantilor in afaceri”, a declarat Dragos Ipate, presedintele companiei de consultanta Management Consulting Solutions Constanta.

Din punct de vedere al culturii manageriale, Romania se afla cu cel putin 50 de ani in urma tarilor occidentale. „In ceea ce priveste cultura manageriala, piata noastra de consultanta se afla cu cel putin 50 de ani in urma celei occidentale. Singura modalitate eficienta in care aceasta a fost implementata in tara noastra a fost reprezentata, pana in momentul de fata, prin intermediul firmelor mari care au venit la noi”, subliniaza Ipate.

O mare parte din firme fac din serviciile de consultanta un colac de salvare de-abia in momentele critice ale afacerii, in speta faliment sau pierderi ce nu pot fi acoperite. Viorel Andrievici, consultant in management in cadrul companiei Rubinia, considera ca lucrurile se vor schimba treptat in bine, „insa momentan marea parte a oamenilor de afaceri din Romania isi conduc activitatea mai mult in sistem de avarie”.

Specialistii din domeniu estimeaza ca solicitarile pentru prestarea acestor servicii vor creste pe termen lung, si pe fondul aderarii tarii noastre la Uniunea Europeana. Practic, o firma care vrea sa tina pasul cu competitia de pe piata unica va fi nevoita sa recurga la sfaturile unui profesionist. Lucrurile incep sa se miste si datorita posibilitatii de a accesa fonduri structurale.”Principalele motivatii de a apela la servicii de consultanta in management ar trebui sa fie dorinta de dezvoltare a propriei afaceri, de a realiza o performanta tot mai buna, de a pune pe picioare un proiect ambitios. In Romania, in schimb, accentul este inca pe obligatia de a realiza planuri de afaceri pentru a obtine un credit, obligatia de a fi in ordine cu partea de resurse umane, protectia muncii, protectia mediului sau pe „obligatia” de a realiza planuri de afaceri, numite uneori si „studii de fezabilitate”, pentru a obtine fonduri nerambursabile. Organizarea eficienta este inca perceputa ca o „obligatie”, nu ca o preconditie a dezvoltarii si performantei”, spune Andrievici.

In fapt, multe companii de talie medie nu recurg la sfaturile unui specialist si din cauza costurilor. „Lasand la o parte companiile mari care isi permit fara probleme sa cheltuiasca multi bani pentru a beneficia de indicatiile unui profesionist, firmele de talie medie si mica nu se gandesc decat la costurile initiale, nu si la eventualele beneficii ulterioare”, spune Cristian Parvan, secretar general al Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR).

Potrivit acestuia, orice plan de afaceri care presupune dezvoltarea de noi segmente de piata trebuie sa aiba la baza un studiu care sa indice potentialul de piata, targetul produsului respectiv, prin prospectarea pietei si a conjuncturii respective. „Pentru realizarea unui asemenea chestionar, ce se realizeaza in medie pe un esantion de 1.000 de persoane, pretul este de aproximativ 10.000 de euro”, explica Parvan. La asta se adauga si costurile unei ore de consultanta, care variaza in medie intre 15 si 20 de euro. Potrivit presedintelui companiei Tehnic RomExpert Consulting, tarifele percepute de firmele medii de consultanta sunt mult mai mici in comparatie cu cele practicate de casele renumite.

Daca la nivelul Capitalei firmele pot fi specializate exclusiv pe oferirea de consultanta, in provincie, pentru a supravietui, acestea trebuie sa-si diversifice oferta. „In provincie, sansa firmelor mici de consultanta este asigurata de diversificarea ofertei, adica, pe langa consultanta in afaceri, acestea sunt nevoite sa furnizeze servicii de contabilitate, de asistenta fiscala sau de evaluare”, precizeaza Dragos Ipate.

Sursa: Adevarul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *