Impactul reglementarii TVA in activitatea organizatiilor neguvernamentale

Modificarile aduse Codului Fiscal la 1 ianuarie 2007 au vizat printre altele si alinierea politicii taxei pe valoare adaugata cu reglementarile UE, motiv pentru care au fost eliminate mecanismele de recuperare TVA pentru acizitiile si prestarile de servicii din cadrul proiectele de finantare nerambursabila desfasurate de organizatiile neguvernamentale.

Pana la 1 Ianuarie 2007 organizatiile neguvernamentale inregistrate sau nu ca si platitoare de TVA aveau la indemana diverse forme de recuperare a acestei taxe. Odata cu intrarea in vigoare a modificarilor Codului Fiscal acest lucru nu mai este permis. Trebuie mentionat ca pentru cei mai multi finantatori TVA-ul este considerat cheltuiala neeligibila si este special mentionat acest aspect in acordurile bilaterale pe care Romania le-a semnat cu acesti finantatori.

Guvernul Romaniei in sedinta de guvern din data de 20 februarie 2007 a adoptat modificarea OUG 63/1993, la doar o zi dupa afisarea publica a proiectului de act normativ pe pagina de internet a Ministerului de Finante, fara a tine seama de cerintele imperative din Legea 52/2003 privind transparenta decizionala cu referire la termenul de 10 zile de publicitate. Organizatiile neguvernamentale au formulat o solicitare de dezbatere publica in data de 22 februarie 2007, solicitare care in conditiile date a ramas fara obiect.

Varianta ordonantei de urgenta, adoptata de Guvern in sedinta din 20 februarie, da posibilitatea tuturor organizatiilor neguvernamentale de a deconta din Fondul National de Preaderare TVA-ul aferent serviciilor sau bunurilor achizitionate exclusiv in cadrul proiectelor finantate prin instrumentele de preaderare (PHARE, ISPA si SAPARD) mecanism care insa nu acopera si recuperarea TVA pentru proiectele finantate de alti donatori straini (ex. Fondul Global, USAID).

Din Fondul National de Preaderare se vor suporta sume pentru acoperirea platii TVA aferenta livrarilor de bunuri, prestarilor de servicii si executiei de lucrari, finantate, integral sau partial, din contributia financiara a Uniunii Europene si/sau din cofinantarea aferenta, ai caror beneficiari sunt autoritati ale administratiei publice centrale si locale, unitati subordonate, in coordonarea acestora, organisme neguvernamentale, nonprofit, de utilitate publica cu personalitate juridica care functioneaza in domeniul dezvoltarii regionale, organisme neguvernamentale, nonprofit, cu personalitate juridica, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania SA si Compania Nationala Caile Ferate din Romania CFR SA. Aceasta prevedere nu se aplica altor operatori economici.

Joi, 1 Martie 2007, la initiativa Fundatiei pentru Dezvoltarea Sociatatii Civile, a fost organizata o masa rotunda la care au participat peste 35 de reprezentati ONG si din partea Ministerului Finantelor Publice Dna. Director General Daniela Gheorghe (Fondul National de Preaderare).

Au fost supuse discutiei urmatoarele subiecte:

– aplicabilitatea noilor prevederi pentru organizatiile neguvernamentale inregistrate ca si platitoare de TVA precum si pentru cele care desfasoara activitate economica;

– posibilitatea recuperarii TVA pentru proiecte finantate din alte surse decat cele PHARE, ISPA sau SAPARD;

– definirea si aria de acoperire a organizatiilor neguvernamentale;

– regimul juridic al TVA pe viitor pentru proiectele finantate prin intermediul fondurilor structurale.

Probleme rezolvate

1. Statul suporta TVA-ul din facturile beneficiarilor pentru proiectele de preaderare

Noul proiect de act normativ reglementeaza exclusiv recuperarea TVA pentru livrarile de bunuri, prestarile de servicii si executia de lucrari, finantate din fondurile de preaderare PHARE, ISPA si SAPARD. Mecanismul de recuperare a TVA se va face prin decontarea acestei taxe din Fondul National de Preaderare. In perioada urmatoare vor fi emise instructiunile prin care se reglementeaza circuitul financiar dintre Fondul National de Preaderare, Autoritatile de Implementare si Beneficiarii finantarilor. In momentul in care Autoritatile de Implementare vor primi banii aferenti platilor catre beneficiari Fondul National de preaderare va vira si contravaloarea TVA aferenta acestor transe. In acest fel beneficiarii vor raporta facturile cu TVA urmand a primi de la Autoritatile de Implementare contravaloarea acestora.

Autoritatile de Implementare vor trebui ca in perioada urmatoare sa modifice contractele cu beneficiarii pentru a face referire la eligibilitatea TVA.

Vor intra sub incidenta acestor prevederi toate organizatiile neguvernamentale indiferent daca sunt sau nu inregistrate ca si platitoare de TVA.

2. TVA-ul va fi suportat de Stat si pentru Fondurile Structurale. Atentie insa la ajutorul de stat.

Preocupat de capacitatea scazuta de absortie a viitoarelor fonduri de catre beneficiari, Ministerul Finantelor va extinde procedura de decontare a TVA pentru livrarile de bunuri, prestarile de servicii si executia de lucrari, finantate din fondurile structurale. Aceste prevederi vor fi incluse in Legea de adoptare a OG 29/2007 printr-o interventie in Parlament. TVA-ul va fi suportat de catre Stat deoarece din fondurile structurale nu se pot deconta sumele aferente TVA decat in situatii extrem de particulare si foarte dificil de demonstrat de catre beneficiar. Din interpretari gresite ale dispozitiilor UE referitoare la TVA Spania pentru exercitiul financiar 2000-2006 a fost obligat la restituirea a peste 16 miliarde EURO.

Fiecare Autoritate de Management va reglementa printr-o prevedere speciala deductibilitatea TVA tinand cont de tipurile de activitati specifice fiecarui Program Operational si cu respectarea dispozitiilor referitoare la ajutorul de stat.

Probleme nerezolvate

1. Raman totusi fonduri nerambursabile acordate de Uniunea Europeana sau alte organisme internationale in care TVAul nu se va putea recupera.

Proiectele finantate din alte fonduri de preaderare nederulate prin intermediul Fondului National de Preaderare, precum Programul Phare Europa dar si alte proiecte finantate direct de Comisia Europeana nu sunt supuse prevederilor OUG 63/1999 modificata. In consecinta pentru acestea TVA-ul urmeaza a fi suportat de catre beneficiar. O solutie fara prea mare sansa de rezolvare este decontarea TVA-ului de catre Uniunea Europeana pentru acest tip de programe, aspect greu de acceptat si de pus in practica tinand cont de politica UE cu privire la eligibilitatea TVA.

In aceeasi situatie se afla si proiectele finantate prin intermediul Fondului Global care nu accepta decontarea TVA pentru investitiile facute de beneficiari in cadrul proiectelor finantate. Desi Ministerul Sanatatii este responsabil direct cu implementarea in Romania a acestui fond care sprijina politica nationala de sanatate privind combaterea HIV-SIDA si tuberculoza, autoritatile publice responsabile nu au ajuns la o rezolvare a acestei situatii putandu-se ajunge la blocarea cheltuirii urmatoarei transe de peste 7 milioane EURO.

In actuala reglementare a OUG 63/1999 nu se poate ca plata TVAului sa fie suportata de catre Fondul National pentru alte programe care nu se deruleaza prin acest fond.

O posibila solutie de rezolvare ar fi modificarea OUG 63/1999 in sensul extinderii ariei de aplicabilitate si la alte acorduri internationale de finantare pe care Romania le-a inchiat. Acest lucru poate fi posibil doar daca ar exista o inventariere de catre Directia Generala a Finantelor Publice Externe a acestor acorduri si o estimare a impactului asupra bugetului.

2. Ramane in continuare nereglementata eligibilitatea TVA pentru acele proiecte finantate de catre alti donatori privati romani sau straini dar si organisme guvernamentale straine.

Argumentul cel mai important pentru care ar trebui reglementata eligibilitatea TVA si pentru aceste tipuri de finantari este acela ca beneficiarul final al serviciului sau bunului achizitionat nu este organizatia ci persoana sau comunitatea careia i se adreseaza serviciile finantate: servicii sociale, protectia mediului, educatie, sanatate, etc.

Intr-un ciclu comercial TVA-ul este suportat de catre utilizatorul final, adica beneficiarul serviciului sau al bunului achizitionat, aspect ce nu se intampla in cadrul proiectelor derulate de catre organizatiile neguvernamentale deoarece serviciile acordate de catre acestea sunt gratuite.

Atat timp cat serviciile oferite de organizatii sunt subsidiare functiilor statului si vin in completarea sprijinului pe care acesta il ofera beneficiarilor aflati intr-o situatie de nevoie sociala, este inechitabil ca organizatiile sa plateasca TVA-ul aferent livrarilor de bunuri, prestarilor de servicii si executiei de lucrari iar pentru institutiile publice sa poata fi decontat direct din bugetul de stat.

Sursa: Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *