Reguli mai dure pentru contestarea achizitiilor publice

Legea de baza a Achizitiilor publice este in plin proces de modificare. Desi actul normativ este de interes pentru intreaga economie, modificarea n-a trezit interesul comerciantilor. Iar principala schimbare adusa de autoritati vizeaza un aspect foarte controversat – formalitatile de contestare a unei licitatii.

Textul prevede ca cel care contesta procedura de atribuire a unui contract de achizitie publica (CAP) trebuie sa inainteze la Autoritatea Contractanta copia contestatiilor sale, astfel cum a fost inregistrata la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor, si a inscrisurilor, daca sunt disponibile, in termen de maximum o zi lucratoare de la transmitrea contestatiei catre Consiliu.

Sanctiunea nerespectarii acestei obligatii este dubla pentru contestator – observa Marius Petroiu, avocat partener la firma Pacgiu si Asociatii: i se respinge contestatia ca lipsita de interes si nu se suspenda de drept procedura de atribuire a contractului.

In forma OUG34/2006 (textul de baza), practic nu exista o sanctiune pentru necomunicarea contestatiei la AC, textul vorbind doar de comunicarea „de indata”.

„Cred ca termenul de maximum o zi lucratoare este mult prea scurt pentru un participant fara pregatire juridica adecvata. Formularea „in masura in care inscrisurile sunt disponibile” este prin definitie supusa arbitrariului si subiectivismului Consiliului. Pe de alta parte, odata ce contestatorul inregistreaza contestatia la Consiliu, in baza dreptului de aparare prevazut chiar de OUG 34, Consiliul ar trebui sa fie entitatea care comunica autoritatii contractante contestatia si inscrisurile aferente acesteia, si nu contestatorul” – arata avocatul. Partea cea mai controversata insa de-abia acum vine – daca contestatia nu e facuta ca la carte, procedura de atribuire a CAP nu se suspenda. Practic, este cea mai importanta modificare, in conditiile in care in textul de baza orice contestatie suspenda de drept procedura de atribuire a unui CAP, pe durata solutionarii contestatie de catre Consiliu.

Autoritatea Nationala pentru reglementarea si monitorizarea achizitiilor publice spune ca aceasta modificare vine pe fondul reclamatiilor primite din partea Autoritatilor Contractante, care aratau ca in multe cazuri procedurile de achizitie sunt amanate nejustificat, doar pentru ca cineva face o reclamatie.

In acelasi sens, se prevede ca amanarile in cadrul procedurii de solutionare a contestatiei nu pot depasi 10 zile lucratoare de la primirea dosarului achizitiei publice (cu posibilitatea unei prelungiri aditionale de 20 de zile).

Pe de alta parte, modificarile la lege au fost supuse dezbaterii legislative, dar, pana acum, „nimeni n-a venit cu nicio propunere, nicio observatie”, spune Codrin Vulcu, consilier in cadrul ANRMAP.

De la inceputul anului s-au inregistrat 370 de contestatii. Anul trecut, dintre contestatiile primite, doar jumatate au dat castig de cauza contestatorului.

Sursa: Adevarul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *