Consultanta si academia – entitati independente?

Daca ar trebui sa gasim un singur element care sa caracterizeze in mod constant relatia dintre industria serviciilor de consultanta si mediul academic, acesta ar putea fi simbioza, element prezent inca de la inceputurile acestei industrii. Aceasta constanta se explica prin faptul ca mediul academic dezvolta gandirea critica prin observarea, cercetarea si instruirea cu privire la mediul din jurul nostru, iar organizatiile de consultanta transforma rezultatele obtinute prin cercetare in activitati practice, concrete pentru mediul de afaceri.

Totusi, fiecare din cele doua entitati are obiective diferite, actioneaza in medii competitionale distincte si, evident, fiecare si-a construit propria scala de valori. Interferenta acestor elemente poate genera conflicte sau competitii, afectand simbioza. Cu toate acestea, nu se poate concepe consultanta fara implicare academica, asa cum nici activitatea academica nu poate fi conceputa fara sustinerea exemplelor practice oferite de mediul de consultanta.

In medii foarte competitive, de genul celor din Statele Unite ale Americii, Franta sau Germania, este foarte vizibila cooperarea dintre academic si consultanta. Spre exemplu, implicarea organizatiilor private – in cazul SUA – sau a statului – in Franta sau Germania – pentru finantarea cercetarii a generat un schimb fructuos de idei, oameni si experienta pentru fiecare din cele doua entitati. In cazul particular al SUA, structura economiei si a mediului academic genereaza, pentru cel din urma, imboldurile de a intreprinde cercetari care pot fi brevetate si transformate in oportunitati comerciale. Acest fapt determina practica frecventa a institutiilor academice de a dezvolta impreuna cu organizatiile private parteneriate profitabile menite sa fructifice eforturile de cercetare intreprinse de propriile corpuri profesorale.

In acelasi timp organizatiile de consultanta au toate motivele de a folosi ajutorul institutiilor de invatamant pentru a dezvolta noi modele de gandire, metodologii sau produse care sa ofere avantaje competitive. De aceea putem spune ca instrumente deosebit de cunoscute si utilizate in mediul de afaceri precum: anliza celor cinci forte a lui Porter, Balance Scorecard, ecuatia Black-Scholes, au fost elaborate de mediul academic, dar au fost implementate cu real succes de companiile de consultanta pretutindeni in lume. Ca urmare, fundamentarea cercetarilor intreprinse de organizatiile de consultanta si participarea institutiilor academice in misiuni de consultanta reprezinta formula ideala care asigura procesul de inovare continua prin schimbul de oameni si idei.

In cazul economiilor aflate in transformare – cum este cazul Romaniei – legatura dintre mediul academic si lumea consultantilor este in formare. Si aici implicarea mediului de invatamant in cel de consultanta incepe sa se contureze, dar se manifesta mai degraba prin contributii pentru proiecte specifice, decat in planul inovatiilor de impact.

Mai mult, companiile de consultanta sunt ezitante in a implica resurse pentru dezvoltarea de proiecte comune alaturi de institutiile de invatamant. Aceasta se datoreaza intr-o oarecare masura si atitudinii refractare a institutiilor academice. Daca, frecvent, consultantii utilizeaza conceptele si metodologiile elaborate in economiile competitive, mediul academic are un ritm mai lent de evolutie spre modern si meritocratie.

Cu toate acestea, semnele manifeste ale pietei sunt incurajatoare, desi oarecum unilaterale. In sens ascendent, dar nu suficient manifestat, mediile academice participa la proiecte si unele chiar isi incurajeaza studentii – chiar daca aceasta se intampla la scara redusa – sa participle in aceste proiecte. Propunerile de cooperare, in general, sunt generate de consultanti si imbraca fie forma unor cursuri predate de practicieni, fie seminarii sau conferinte organizate pentru mediul de invatamant si sudenti, dar si sub forma producerii de literatura de specialitate. Echipa Ensight va continua sa se implice activ in mediul academic, prin publicatiile proprii, oferind cursuri predate de profesionisti, sustinand multiple serii de seminarii si evenimente organizate in cooperare cu organizatiile studentesti.

Implicarea Ensight in mediul academic nu este limitata la nivelul Romaniei, ci cuprinde si Statele Unite ale Americii. Pentru a sprijini aceasta implicare Ensight dezvoltata si implementeaza de doi ani un program formal si riguros de stagiat destinat studentilor.

Intr-un fel, fascinanta inversare a rolurilor consultantilor reprezinta in momentul de fata unul dintre elementele inovatoare de pe piata din Romania, datorita implicarii deopotriva in cele doua lumi, cea a afacerilor si cea academica. Pe masura ce nevoile de afaceri sunt in crestere atat din punct de vedere al calitatii procesului educational din mediul de invatamant, cat si din punct de vedere al inovarii la nivel local, in calitate de consultanti putem doar sa speram ca mediul academic va deveni un partener din ce in ce mai robust.

Sursa: Ensight Management Consulting

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *