Gauri Sapard de milioane de euro

La doar 2-3 ani de la taierea panglicii tricolore, multe drumuri comunale asfaltate cu fonduri europene au ajuns de risul lumii. Cand ploua, in gropile formate pe drumuri de milioane de euro se balacesc acum gastele si ratele, iar broastele se simt ca in lac. Autoritatile care in campania electorala din 2004 taiau panglici inaugurand drumurile SAPARD ridica acum din umeri pasind responsabilitatea dintr-o curte in alta.

Intr-un scurt raid facut pe drumurile Sapard din judetul Iasi, reporterii „Ziarului de Iasi” au gasit drumuri distruse, fagase adanci in asfalt sapate ca intr-un drum de pamant si gropi la tot pasul. In cazul a cel putin doua tronsoane de drum, se poate spune ca banii au fost aruncati pe fereastra, lucrarile fiind facute practic degeaba. Mai mult, exista posibilitatea ca Uniunea Europeana sa ceara inapoi banii, pentru ca drumurile nu au fost intretinute la standardele impuse. „In comunele Vladeni si Popricani, autoritatile risca sa piarda banii. Ei ar putea restitui integral finantarea europeana. Am inaintat un raport privind cele doua drumuri. Asteptam raspunsul, pentru ca trebuie parcursi toti pasii”, a precizat Eugen Ticau, directorul Centrului Regional de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit. Acesta a mai afirmat ca in cateva luni se va sti daca autoritatile locale din cele doua comune vor trebui sa restituie integral finantarea care ajunge la aproximativ un milion de euro fiecare. Adica, mai mult decat bugetul pe un an intreg al comunelor.

Localnicii din Popricani sunt ingroziti ca trebuie sa foloseasca un drum comunal care a fost inaugurat cu sampanie si flori abia acum doi ani. Inca de la intrarea pe tronsonul „modernizat” Rediul Mitropoliei – Tipilesti – Iepureni – Larga Jijia, drumul comunal recent asfaltat arata de parca doar s-ar fi aruncat doua masini de piatra peste el. „Piatra aia au aruncat-o acolo pentru ca nu se mai putea trece. Era glod, nici autobuzul nu mai putea sa intre pe drumul asta. Ati vazut cum e chiar de la intrare, dupa ce iesi din sat e si mai rau. Asta nu e strada asfaltata. Au refacut-o anul trecut sau acum doi ani, dar era stricata de atunci”, a spus Maricica Sandulache, localnica din Tipilesti. Cu toate ca aceste tipuri de drum au norme clare legate de tonajul suportat pe tronsoanele de drum, autoritatile locale au reactionat cu intarziere, amplasand un semn care mai mult ii pune pe ganduri pe soferi. „La clasa cinci de proiectare este prevazut ca nu pot circula masini care au o greutate de 7,5 tone pe osie. In aceste cazuri, consiliul local si politia trebuie sa semnalizeze corespunzator zona cu semne de restrictie pentru masini cu tonaj mare”, a afirmat Romeo Stoica, directorul Serviciului Public de Administrare a Drumurilor Judetene (SPADJ).

Astfel, la intrarea pe drumul finantat din fonduri europene, soferii nu vad decat un marcaj rutier care indica faptul ca circulatia este interzisa pe acel sens de mers, fara a mai fi amplasat si marcajul aditional, privind tonajul maxim admis. In comuna Popricani exista oameni care au ajuns sa blesteme drumul care le trece acum prin fata casei. „Acum doi ani, din cauza drumului asta blestemat mi-a ars casa pana la temelii. Am chemat pompierii la trei noaptea si masina nu a putut intra pana aici. Nu am mai salvat nimic din ce aveam in casa. Am mai vazut si noi drumuri facute, dar atat de rau ca asta, niciodata. E facut in bataie de joc. Fiecare a furat cat a putut, iar noi am ramas cu gaurile astea”, a spus Aurora Baciu.

Un alt drum cu probleme este tronsonul din comuna Vladeni care leaga aceasta localitate de satele Valcele si Borsa.

Autoritatile locale din comunele cu tronsoane distruse au refuzat sa vorbeasca despre drumurile pe care le gestioneaza. In comuna Popricani, viceprimarul Teodor Chelariu nu a putut sa dea prea multe lamuriri legate de starea drumului precizand ca acestea nu intra in atributiunile sale.

Nici autoritatile din comuna Vladeni nu au putut sa ne lamureasca cine este vinovat pentru starea deplorabila a drumului finantat integral din fonduri europene.

Drumul din Erbiceni, desi nu era semnalizat corespunzator, se prezenta intr-o stare rezonabila. Poate si pentru ca in zona nu s-au facut lucrari majore in alte parti, iar drumul a fost scutit de greutatea camioanelor de 20 de tone. Tronsonul de drum din Popesti avea numeroase gropi in conditiile in care autoritatile locale sunt monitorizate periodic, iar la 5 ani de la inaugurare, reprezentantii Uniunii Europene fac receptia finala a lucrarilor.

Autoritatile care monitorizeaza drumurile finantate prin programul SAPARD sustin ca Vladeniul si Popricaniul ar putea pierde finantarea, fiind nevoite sa returneze fondurile.

Directorul Centrului Regional de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit, Eugen Ticau, a mentionat ca vinovati pentru starea actuala a drumurilor sint atat firma care a realizat lucrarile in Popricani si Vladeni, SC „Castrum Corporation” SRL, cat si autoritatile locale care au receptionat initial lucrarile si nu le-au intretinut corespunzator.

Judetul Iasi a beneficiat in perioada 2003-2006 de finantare pentru 41 de proiecte derulate prin programul SAPARD. Scopul acestui program european era de a dezvolta si imbunatati infrastructura din mediul rural. Concret, din fonduri europene de preaderare au fost modernizate drumuri comunale si au fost construite sisteme de alimentare cu apa si canalizare. „Proiectele au fost finantate integral. Dupa receptia initiala, lucrarile au garantie de doi ani, dar proiectele sunt monitorizate timp de cinci ani. Autoritatile au datoria de a le mentine ca la terminarea lucrarilor”, a precizat Ticau. Normele europene impun ca autoritatile locale sa restituie integral finantarea daca nu au fost mentinute la standardele initiale.

Drumul comunal din Vladeni reabilitat pe tronsonul Vilcele – Borsa – Vladeni – Iacobeni – Brosteni a costat 1,1 milioane de euro. Contributia Uniunii Europene prin programul Sapard s-a ridicat la peste 900.000 de euro, iar cea a autoritatilor locale, la aproximativ 200.000 de euro. Lucrarile la drumul comunal din Vladeni, lung de aproximativ 8 km, au fost finalizate in 2004. Totodata, drumul din comuna Popricani, modernizat pe tronsonul Rediul Mitropoliei – Tipilesti – Iepureni – Larga Jijia, a beneficiat de o subventie prin programul Sapard de 983.545 euro. Contributia locala din valoarea totala a proiectului s-a ridicat la 197.460 de euro, iar intreaga modernizare a tronsonului de drum de 10 km a depasit un milion de euro. Lucrarea a fost finalizata in 2005, proiectul fiind depus in septembrie 2003. La cele doua tronsoane de drum a lucrat firma din Oas, SC „Castrum Corporation” SRL.

Autoritatile locale din cele doua comune s-ar putea regasi acum in situatia de a returna Uniunii Europene aproximativ doua milioane de euro, deoarece nu au mentinut drumul la standardele prevazute in proiect. Reprezentantii firmei din Negresti-Oas nu au putut fi contactati pentru a explica calitatea lucrarilor de pe cele doua drumuri comunale. „Au fost trimise adrese de catre autoritatile locale spre firma care a realizat lucrarile, dar, din cate am inteles, nu se poate discuta cu ei”, a spus Ticau.

Sursa: Ziarul de Iasi

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *