Iasul, codas la proiecte din fonduri guvernamentale

Iasul a iesit sifonat din competitia nationala pentru fondurile guvenamentale dedicate proiectelor pentru educatie. Din cele 583 de finantari acordate pentru intreaga tara, scolile iesene nu au obtinut decat 9, desi au depus 121 de proiecte.

Programul de Granturi pentru Dezvoltare Scolara este o premiera pentru ca unitatile de invatamant au fost cele care au elaborat proiectele, iar Inspectoratul Scolar nu a avut decat rol de consultant.

Reprezentantii ISJ considera ca judetul nostru a fost defavorizat de modalitatea de evaluare, care nu a fost unitara in toate judetele. A fost insa doar Iasul defavorizat la selectie? Cert este ca judete mai mici au reusit sa obtina un numar cel putin dublu de proiecte finantate si cu punctaje.

„Proiectele iesene au fost punctate de comisia de la Constanta. Ma surprinde rezultatul, mai ales pentru ca cele mai multe proiecte au fost intocmite de unitatile de invatamant din mediul rural, care au experienta PIR (n.r. – Programul pentru Invatamant Rural). Cert este ca unele judete au punctat mai strans, iar altele mai lejer. De exemplu, depunctarea pentru greseli la conceperea bugetului nu a fost peste tot la fel”, a precizat sefa Inspectoratului Scolar Judetean, Camelia Gavrila.

Practic, proiectele au fost evaluate incrucisat, evaluatorilor de la Iasi revenindu-le sarcina de a alege dintre cele 140 de proiecte depuse de unitatile scolare din Bucuresti. Dintre acestea, 19 au obtinut finantari. Fiecare proiect a trecut prin mana a trei experti, ierarhizarea finala fiind facuta la nivel national.

Din cele 121 de proiecte depuse de Iasi, dupa evaluarea facuta la Constanta si dupa ierarhizarea finala facuta la Minister, au fost aprobate doar 9. Scolile iesene au depus si 26 de contestatii dar nu au primit niciun raspuns oficial.

„De exemplu, Scoala „Stefan Birsanescu” a obtinut initial 80,33 de puncte, evaluare care le-ar fi permis ca proiectul lor sa fie castigator. Din moment ce nu se regasesc pe lista finala, credem ca au primit un punctaj mai mic dupa reevaluare, dar nu avem niciun document oficial care sa arate lucrul acesta”, a declarat Mihaela Neagu responsabila din cadrul ISJ, cu evaluarea proiectelor in judetul Iasi.

Pentru o apreciere unitara, solutia propusa de Inspectoratul Scolar Iasi ar fi o pregatire prealabila a expertilor si trasarea clara a unor obiective de urmarit. „Este prima data cand sunt oferite fonduri de la Minister pentru astfel de proiecte. Din greseli se invata. Mai multe judete au avut de suferit, iar proiecte bune au fost dezavantajate. Cred ca o solutie ar fi efectuarea de catre evaluatori a unui stagiu de pregatire, astfel incat punctarea sa fie unitara”, a mai spus Gavrila.

Exista de asemenea ideea ca in fiecare scoala sa fie pregatita o persoana ca expert in elaborarea de proiecte.

Programul de Granturi pentru Dezvoltare Scolara se va desfasura pe perioada a trei ani, numarul estimat de granturi care vor fi acordate anual fiind de 500, cu o valoare medie de 10.000 de euro. La Iasi, cele mai multe idei au venit din partea scolilor din mediul rural – 70, unitatile de invatamant din mediul urban propunand 51 de proiecte care au avut in vedere fie formarea cadrelor didactice si obtinerea de dotari, materiale didactice, carte scolara si echipamente IT, fie dezvoltarea activitatilor extrascolare, dar si integrarea scolara si profesionala a copiilor cu cerinte educationale speciale. Scolile au depus proiecte in functie de necesitati.

Prin proiectele castigate, Iasul a reusit sa atraga 283.685 RON, adica peste 2 miliarde 800 de milioane de lei vechi. Cel mai bine punctat a fost proiectul Scolii „Al. I. Cuza” din Podu Iloaiei, intitulat „Scoala pentru Toti”, care s-a clasat insa abia pe locul 72 la nivel national, cu 92 de puncte si este in valoare de 30.000 RON.

Scolile iesene au mai obtinut finantari cu „Educatia elevilor pentru o alimentatie sanatoasa”, a Liceului „Mihai Eminescu”, „Sala de resurse, factor motivational si mijloc de sporire a calitatii muncii elevilor”, gandit de echipa Scolii „Ion Simionescu” sau „Ajutati-ne sa-i ajutam”, proiect elaborat de Scoala „Ioanid Romanescu” din localitatea Romanesti. Scoala din Horlesti a participat cu proiectul „Cartea – farmacie pentru suflet” si a castigat, la fel ca si Scoala „Titu Maiorescu”, prin „Stelute sub acelasi cer”.

Ultimele trei proiecte care au reusit sa obtina in acest an finantarea Ministerului Educatiei sunt „Atelier de terapie ocupationala”, elaborat de scoala Speciala „Constantin Paunescu”, „Zece pentru cartier”, proiect al Scolii „I.C. Bratianu” si „Clubul elevilor – educatie pebntru implicare si participare”, al Scolii „B.P. Hasdeu”. Comparativ, judetul Braila a obtinut finantare pentru 20 de proiecte, judetul Suceava pentru 16, iar judetul Bacau, pentru 9.

Sursa: Ziarul de Iasi

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *