Registrul Central si „lista neagra” a firmelor de consultanta

Disputele legate de firme care au castigat licitatii in cadrul proiectelor cu finantare europeana dateaza de cand au inceput primele proiecte in Romania. Acuzatiile de nereguli s-au formulat cu jumatate de gura, mai degraba sub forma „nemultumirilor” unor beneficiari sau autoritati. Aceasta fiindca in majoritatea situatiilor acuzatii nu au fost „prinsi” de justitie. Cert este ca multe proiecte au esuat, ori se afla in impas, iar beneficiarii se plang de prestatia companiilor furnizoare de lucrari sau servicii.

Opiniile oficialilor sunt impartite. In principiu, numai reprezentantii MIMMCTP sunt de acord cu infiintarea unei astfel de liste. Comentariul Ministerului Mediului este scurt si la obiect: „Elaborarea unor liste cu firmele de consultanta, fie ca vorbim de o lista „neagra” sau una „alba”, ridica mai multe probleme: oricare din aceste liste ar putea fi supusa criticilor – in cazul celei dintai am putea fi acuzati de calomnie, in cazul celei din urma, firme nou intrate pe piata ar fi dezavantajate prin neincluderea lor. Mai mult, aceasta lista ar putea fi perceputa de multi beneficiari ca fiind cea a firmelor de consultanta agreate de MMDD, chiar daca nu aceasta a fost intentia cu care ea a fost elaborata. Acest fapt ar putea afecta regulile competitiei”.

Solutia propusa este realizarea unui site/pagina de web dedicat/a acestei chestiuni, care sa contina o lista a firmelor de consultanta si sa ofere posibilitatea celor care au colaborat cu ele sa dea calificative, in functie de gradul de satisfactie. Aceasta varianta este preferabila din punct de vedere al transparentei, acuzele de favorizare a unei firme fiind, astfel, evitate.

ADR Centru sustine ca orice organizatie care gestioneaza si publica o asemenea lista se expune riscului contestarii calificativelor de catre cei etichetati, precum si incalcarii principiului prezumtiei de nevinovatie prevazut de Constitutia Romaniei. „Practica listelor negre nu este una democratica. Ostracizarea publica a unei organizatii, in lipsa unor instrumente si mecanisme deosebit de sigure de evaluare ar genera posibilitati multiple de abuz, ceea ce ar fi mai regretabil, prin efectele pe care le presupune. Ar fi foarte posibil ca un demers de acest gen, pornit cu buna credinta, sa esueze intr-o vanatoare de vrajitoare, cu antepronuntari publice, stalpi ai infamiei sau chiar lapidari care sa aiba ca efect discreditarea totala a unor organizatii, sisteme sau tipuri de actiuni.”

Indiferent de gestionarul unor asemenea liste, ele trebuie sa fie deschise, astfel incat oricine indeplineste un set de criterii obiective, dinainte stabilite si publicate, sa poata sa se inscrie, la cerere. Aici trebuie sa intervina si un proces de autoreglementare a pietei, prin intermediul formelor asociative, in afara ariei de reglementare guvernamentala. Si nu in ultimul rand, gestiunea unor asemenea liste nu trebuie sa distorsioneze libera concurenta in piata.

MIMMCTP lucreaza, in prezent, impreuna cu experti Phare, la crearea unui Registru Central al firmelor de consultanta. Acest Registru se doreste sa fie un instrument de lucru pentru acei intreprinzatori care doresc sa aplice in cadrul programelor co-finantate din Fonduri Structurale si care nu au nici posibilitatea si nici timpul fizic necesar pentru a gasi o firma de consultanta care sa-i sustina in procesul de intocmire a proiectelor. Antreprenorii nu sunt obligati in nici un fel sa apeleze la firmele ce vor aparea in Registru, rolul acestuia fiind doar unul orientativ.

Registrul Central al firmelor de consultanta trebuie sa fie publicat in Portalul pentru IMM-uri la care se lucreaza, in prezent, si este in derulare, termenul limita pentru a deveni operational fiind luna septembrie 2007.

Este vorba despre o banca de date, ce va fi publicata in cadrul Portalului pentru IMM-uri, care va cuprinde 500 de firme de consultanta, selectate printr-o fisa de inregistrare care cuprinde criterii de performanta ale expertilor firmelor specializate, potrivit standardelor Comisiei Europene. Inscrierile se vor face on-line, iar verificarile vor fi facute de angajatii Ministerului, direct implicati in acest Proiect.

Potrivit reglementarilor europene, potentialii solicitanti nu au dreptul sa participe la licitatia deschisa sau sa primeasca finantare nerambursabila daca:

  1. Sunt in stare de faliment sau pe cale de lichidare, au afacerile administrate de catre tribunal, au inceput proceduri de aranjamente cu creditorii, au activitatea suspendata, sunt subiect al procedurilor privind situatiile de mai sus sau sunt in orice situatie analoaga provenind dintr-o procedura similara prevazuta in legislatia si reglementarile in vigoare;
  2. Au suferit condamnari definitive datorate unei conduite profesionale indreptata impotriva legii, decizie formulata de o autoritate de judecata ce are forta de res judicata;
  3. Sunt vinovati de grave greseli profesionale pe care autoritatea contractanta le poate dovedi prin orice mijloace;
  4. Daca nu si-au indeplinit obligatiile de plata a contributiilor la asigurarile sociale sau alte taxe, in concordanta cu reglementarile legale ale tarii in care au sediul sau ale tarii de provenienta a autoritatii contractante, sau a normelor reglementate in tara in care se desfasoara proiectul;
  5. Daca au fost subiectul unei judecatii de tip res judicata pentru frauda, coruptie, implicarea in organizatii criminale sau in alte activitati ilegale, in detrimentul intereselor financiare ale Comunitatii;
  6. Daca sunt declarati intr-o situatie grava de incalcare contractuala pentru neindeplinirea obligatiilor provenind dintr-o procedura de achizitii sau dintr-o alta finantare nerambursabila din fondurile Comisiei Europene.”

Sursa: EurActiv.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *