UE finanteaza distrugerea Dunarii

Proiectele actuale de dezvoltare a navigatiei pe Dunare ale UE vor inghiti de doua ori mai multi bani de la contribuabilii tarilor membre, pentru finantarea unor lucrari care nu sunt necesare.

Navigatia pe Dunare este afectata in primul rand de solutiile logistice invechite si ineficiente utilizate in prezent, nu de adancimea insuficienta a fluviului. Cu toate acestea, UE continua sa finanteze proiecte care prevad canalizarea Dunarii pentru cresterea traficului naval.

Transportului naval poate reprezenta o solutie benefica pentru mediu doar daca este corelat cu diminuarea transportului terestru si, implicit, cu reducerea emisiilor de CO2. Proiectele actuale de dezvoltare a navigatiei pe Dunare sunt nerealiste si nu tin cont de tendintele economice: volumul transportului fluvial depinde in primul rand de cererea din partea sectorului industrial si de tipul activitatilor economice derulate intr-o anumita zona.

In Romania, exista o situatie absurda, in zona Calarasi-Braila. Un studiu realizat de Organizatia pentru Dezvoltare si Cooperare Economica (OECD) in 2006 estimeaza o crestere medie a transportului pe Dunare in Romania de la aproximativ 16 milioane tone, cat este in prezent, la 20-25 milioane tone, ceea ce reprezinta o crestere a volumului zilnic de transport de la 1.5 (in prezent) la 4 convoaie de barje.

Pentru aceasta, guvernul Romaniei a transmis la UE un proiect de dezvoltare a infrastructurii, ale carui lucrari risca sa distruga una dintre cele mai importante cai de migratie pentru sturioni, sa afecteze locurile de depunere a icrelor, numeroase zone umede, precum si brate laterale. Mai mult, proiectul de infrastructura ameninta si unele ostroave aflate in zona Calarasi, cu o diversitate biologica exceptionala, incluse intr-un proiect de conservare derulat de Agentia pentru Protectia Mediului Calarasi in parteneriat cu WWF si finantat din fonduri europene. Ostroavele respective sunt incluse si pe lista siturilor Natura2000, reteaua europeana de arii protejate, sustinuta, de asemenea, cu fonduri UE.

Aceste exemple demonstreaza ca planurile de dezvoltare a navigatiei pe Dunare vizeaza in primul rand atragerea si cheltuirea fondurilor atractive ale UE. Pentru aceasta, vor fi sacrificati 1000 km. de zone umede aflate de-a lungul Dunarii, cu o biodiversitate exceptionala. 67% dintre acestea se afla pe lista siturilor Natura2000 – cea mai intinsa suprafata de-a lungul unui coridor de transport. O analiza atenta releva faptul ca protectia mediului si identificarea unor solutii de transport durabile sunt factori de interes secundar pentru planurile actuale ale UE de dezvoltare a navigatiei pe Dunare. Natura este cea care pierde. Castigatoare sunt companiile mari de transport care, pe viitor, isi vor putea folosi mai eficient navele.

Sursa: EurActiv.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *