Feroviarii de la stat au nevoie de fonduri private

Transportatorii de marfuri si calatori pe calea ferata detin o cota de numai 30% din totalul pietei romanesti a transporturilor, pentru ca in ultimii ani acest sector a fost tratat ca un fel de „ruda saraca” a sistemului. Acum, autoritatile de resort par sa-si schimbe atitudinea si anunta investitii necesare de 10 miliarde de euro pentru reabilitarea infrastructurii.

Pentru dezvoltarea celor doua coridoare paneuropene IV si IX, pe partea feroviara, „investitiile se vor ridica la 10 miliarde de euro in urmatorii 10 ani. Urmeaza ca aceste investitii sa vizeze si modernizarea sistemelor de monitorizare a traficului, precum si finalizarea procesului de electrificare pe liniile de transport principale”, a anuntat, ministrul transporturilor, Ludovic Orban, in deschiderea conferintei „Zilele feroviare”.

Oficialul a precizat ca, in ceea ce priveste transportul feroviar de calatori, au fost identificate sumele necesare pentru asigurarea a 60% din fondurile necesare pentru modernizarea materialului rulant, restul sumelor necesare urmand sa fie obtinut din fonduri private sau credite externe.

Coridorul IX de transport face legatura intre Vama Albita din Moldova, trece prin Focsani si ajunge pana la Ploiesti, in timp ce coridorul IV leaga Constanta si Bucurestiul de partea de vest a tarii, pana la Vama Nadlac. Potrivit ministrului transporturilor, investitiile vor fi orientate, prioritar, catre reabilitarea coridorului paneuropean Curtici-Constanta, modernizarea parcului de vagoane si managementul traficului feroviar. Orban a mentionat si ca, in perioada amintita, doua treimi din parcul de vagoane vor fi inlocuite.

La randul sau, secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Septimiu Buzasu, a completat ca pe lista prioritatilor se mai afla lucrarile de acces la viitorul pod Calafat-Vidin si la reabilitarea a cinci statii CFR, printre acestea fiind si Gara de Nord Bucuresti. in ceea ce priveste modernizarea Garii de Nord Bucuresti, „se va schimba conceptul, astfel incat nu va fi doar un terminal, ci si un centru de afaceri si de informare, mai exact un mall”, a spus Buzasu.

Romania a inceput demersurile pentru realizarea unei linii ferate de mare viteza care urmeaza sa faca legatura intre Constanta prin Bucuresti si Budapesta, a adaugat secretarul de stat in Ministerul Transporturilor, Septimiu Buzasu. „Romania va intra in clubul select al tarilor care au linie de mare viteza, urmand sa facem legatura intre Constanta prin Bucuresti cu linia de mare viteza Paris – Munchen – Budapesta”, a spus secretarul de stat.

Ministrul transporturilor a mai afirmat ca pana acum sectorul feroviar a fost neglijat in privinta investitiilor, ceea ce a dus la scaderea cotei de piata pentru transporturile feroviare de marfa si calatori. „Calea ferata a fost considerata ca o sora mai saraca in ultimii ani.

Voi incerca sa gasesc solutii si surse de finantare, inclusiv parteneriate private pentru a moderniza caile ferate, materialul rulant si managementul. Companiile romanesti de transport feroviare pot concura cu cele din Europa. Aceste companii detin 30% din cota de piata de transport de marfa si calatori, dar este in scadere din cauza concurentei transportului rutier si a lipsei de investitii”, a mentionat Orban.

O alta oportunitate de investitii pentru capitalul privat este data de scoaterea la privatizare a principalului transportator feroviar al statului, CFR Marfa SA. Ministrul Ludovic Orban a anuntat ca pana sfarsitul lunii octombrie vor fi depuse ofertele pentru alegerea firmei care va asigura consultanta pentru privatizarea companiei, iar la inceputul anului 2008 va fi stabilita strategia de privatizare.

In plus, „in maximum doua-trei luni vom anunta data intrarii companiei CFR Marfa la cota Bursei de Valori Bucuresti. Consultantul pentru privatizarea si pentru listarea la bursa va fi selectat pana la sfarsitul lunii”, a explicat Orban.

Sursa: Adevarul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *