Banii europeni cresc veniturile consultantilor

Firmele din domeniu si-au infiintat departamente speciale pentru consilierea celor care vor sa acceseze fonduri structurale. Marile companii de consultanta au identificat noi directii de crestere a businessului si s-au pregatit din vreme pentru a face fata provocarii iscate de accesarea fondurilor structurale.

Tintele stabilite vizeaza acoperirea a peste 10% din piata de consultanta din domeniu, cu un ritm estimat de crestere a veniturilor de aproximativ 15%, anual. Dezvoltarea se bazeaza pe experienta din alte tari europene unde au implementat deja aceste departamente si unde ratele de succes ale proiectelor asistate au fost de pana la 100%.

Principalii clienti care au apelat deja la companiile de consultanta sunt in general firmele mari, dar si firme si regii de stat. „Avem 50 de proiecte elaborate pentru companii straine si locale, in stadiul final de pregatire si pentru care asteptam data lansarii apelurilor pentru obtinerea finantarii. Dintre acestea, doar o treime sunt pentru institutiile de stat”, a declarat Ivo Maryska, manager EU Grants & Incentives in cadrul Deloitte Romania. Potrivit acestuia, compania incearca in prima faza sa identifice oportunitati de dezvoltare prin accesarea fondurilor structurale pentru clientii Deloitte deja existenti.

Firmele private mari sunt motorul de crestere pe acest segment si pentru o alta mare casa de consultanta: PriceWaterHouse Coopers (PwC). „In cazul institutiilor publice participam la licitatiile lansate de autoritatile contractante pentru proiectele de asistenta tehnica finantate de donatori externi sau din bugete proprii. Prin urmare, cererea depinde de nevoia de asistenta a institutiilor publice, disponibilitatea resurselor de finantare, modul in care sunt intocmite dosarele de licitatie, transparenta evaluarii.

Din aceste motive, in prezent, ponderea clientilor din sectorul public este redusa, in speta de 10%”, a precizat Emilian Radu, partener EU&public Sector Services in cadrul PwC. Potrivit acestuia, principalii clienti ai PwC sunt companiile private mari care „ni se adreseaza in mod direct pentru a gasi cea mai optima solutie de finantare a proiectelor lor de investitii”.

Proiectele pregatite de cei doi mari jucatori acopera toate domeniile de activitate, de la zona de IT si pana la zona de resurse umane. „Cererea cea mai mare s-a manifestat pentru proiecte in domeniul turismului si mediului – energie regenerabila, dar finantarea specifica din fonduri structurale nu a fost demarata inca”, spune Emilian Radu.

Maryska considera ca o componenta importanta a programelor operationale o constituie finantarea pentru dezvoltarea resurselor umane. „Aceste fonduri vor ajuta companiile sa-si implementeze corect si eficient strategiile ce privesc formarea personalului, prin acoperirea nevoilor de training. in plus, exista companii care solicita aceste sume pentru majorarea capacitatilor de productie sau pentru achizitia de echipamente tehnologice”, a mentionat Maryska.

Cifrele de afaceri ale acestor departamente oscileaza de la o companie la alta. Daca PwC estimeaza obtinerea unor venituri de un milion de euro din consultanta oferita pe proiectele ce vizeaza obtinerea de bani europeni, Deloitte si-a fixat o tinta dubla: 2 milioane de euro. „Estimam ca vom mentine numarul de proiecte anual la aproximativ 100, ceea ce va contribui cu 10-15% la cifra de afaceri a Deloitte Romania”, spune Ivo Maryska. Potrivit acestuia, acest procent se va mentine la acelasi nivel si in urmatorii ani, in conditiile in care si cifra de afaceri a Deloitte va fi in crestere. in functie de client si de complexitate, onorariul companiei merge pana la 12% din valoarea proiectului. Anul trecut compania a atins o cifra de afaceri de 18,3 milioane de euro.

Pentru PwC, consultanta pentru obtinerea fondurilor structurale este de asteptat sa atinga o pondere de 7% din cifra de afaceri totala. In anul fiscal incheiat la 30 iunie 2007, PwC Romania a inregistrat o cifra de afaceri de 40,5 milioane de dolari. „Daca luam in calcul contractele existente, contributia la cifra de afaceri totala a companiei va fi de aproximativ 7%, cu posibilitate de crestere in conditiile lansarii solicitarilor de propuneri de proiecte”, spune Emilian Radu. Totodata, PwC isi propune depasirea unei cote de piata pe acest segment de 10%, in conditiile in care rata anuala de crestere a veniturilor din prestarea acestei activitati este estimata la 10-15%.

Dezvoltarea pietei de consultanta va fi accelerata si de alte activitati adiacente ce vor aparea odata ce mecanismul de finantare se va pune in miscare. Emilian Radu considera ca este greu de estimat ponderea pe care acest segment o va avea la cresterea pietei in ansamblu, din cauza intarzierii solicitarilor de propuneri de proiecte, dar si pentru ca nu exista un istoric in accesarea si utilizarea acestor bani.

„Aceste servicii se orienteaza in prezent catre elaborarea documentatiei proiectului – cerere de finantare si anexele sale – plan de afaceri, studiu de fezabilitate, analiza cost, beneficiu etc. -, dar ele vor fi completate de servicii oferite pe parcursul implementarii proiectului si de servicii de audit. Prin urmare, va exista o crestere datorata complexitatii sarcinilor pe tot ciclul de viata al unui proiect”, subliniaza Radu.

Pe masura ce piata specifica se va maturiza, Radu estimeaza ca cererea potentiala suplimentara de consultanta va fi de circa 50 milioane de euro pe an. Gestionarea unui proiect de asemenea anvergura este foarte complexa. Succesul aplicatiei, adica semnarea contractului de finantare, este doar inceputul.

Sunt extrem de multe restrictii si obligatii de care beneficiarii trebuie sa tina cont atunci cand implementeaza un proiect. „Poti avea un proiect bun, cu impact mare, dar daca ai omis sau nu ai stiut de un anume aspect al finantarii, efectul este ca trebuie sa returnezi acei bani. Si asta se poate intampla mult timp dupa implementarea proiectului”, spune oficialul PwC.

Sursa: Adevarul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *