Birocratia sterge statiuni de pe harta

 turism, cereri recreditare

Judetul Hunedoara risca sa ramana fara statiuni, zonele turistice actuale neincadrandu-se in noile criterii de clasificare a unei statiuni. Pentru a se incadra, localitatile turistice vor trebui sa aiba cel putin 30% din structurile de primire clasificate in categoriile de trei-cinci stele/flori.

Statiunile vor trebui sa indeplineasca toate cele 19 criterii obligatorii de atestare si o parte din cele 15 suplimentare care au punctaje de la 5 la 50. Astfel, o statiune de interes national trebuie sa adune minimum 135 de puncte, iar cele de interes local, minimum 90 de puncte.

Existenta canalizarii, a energiei electrice si a apei curente sunt criterii obligatorii, la care se adauga multe alte cerinte, chiar si existenta locurilor de joaca pentru copii. Atestarea statiunilor turistice se face de catre Ministerul pentru IMM, Comert, Turism si Profesii Liberale, la solicitarea autoritatilor administratiei publice locale, si se aproba prin hotarare de Guvern.

Ce se poate salva

Statiunile montane din judetul Hunedoara sunt insa „desfiintate” de noua lege. Straja din masivul Valcan-Valea Jiului, renumita in sezonul de iarna pentru partiile de schi, ar putea fi declasificata dintr-o singura lovitura.

Lipsa canalizarii centralizate scoate actuala statiune de pe lista, iar daca ar exista bani pentru aceasta investitie, tot nu s-ar putea realiza o canalizare centralizata. „La Straja, daca arunci un chibrit, ard zece cabane”, declara Alexandru Gruian din cadrul Consiliului Judetean Hunedoara, incercand sa explice dezvoltarea haotica din zona.

Autoritatile locale au programata o investitie de zeci de milioane de euro in Parang pentru constructia unei telegondole, a mai multor partii de schi si a reabilitarii infrastructurii.

Au avut 60 de zile la dispozitie

Autoritatile locale care au in administrare localitati sau parti de localitati atestate ca statiuni turistice de interes local, respectiv national, au avut obligatia de a depune la minister fisa statiunii turistice in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a hotararii, adica 20 august.

Termenul a fost ignorat de unele autoritati, astfel ca statiunea hunedoreana Vata risca sa ramana fara acreditare pentru ca nu si-a trimis dosarul.

„Am constatat ca sunt statiuni, chiar si de interes national, care nu au depus sau, cel putin, pana in acest moment, documentatia nu a ajuns la noi”, a precizat secretarul de stat pentru turism, Lucia Morariu, pentru NewsIn. Ea a mai adaugat ca este posibil ca autoritatile locale sa fi depus documentatia necesara la minister si sa fie vorba de o eroare de comunicare.

„Am fost reticenti”

De cealalta parte, edilii au motivele lor pentru intarziere. „Am stiut ca trebuie sa depunem dosarul pentru reacreditarea noastra ca statiune. Numai ca am fost putin reticenti, pentru ca a fost lansata o informatie, potrivit careia, daca suntem statiune, nu mai putem accesa fonduri prin toate tipurile de programe europene.

Nimeni nu a fost in stare sa ne lamureasca. S-a prelungit termenul de depunere pentru dosare, pana la 10 noiembrie, ne vom incadra”, a declarat pentru „Adevarul”, primarul comunei Moeciu, Nicolae Clinciu.

In privinta statiunii de inte­res national, Poiana Brasov, lucrurile sunt rezolvate, dupa cum spune vice­primarul Adrian Gabor:
„Am pregatit tot materialul si l-am trimis de acum doua saptamani”.

Disputa pe Lacu Sarat

Statiunea Lacu Sarat este, de asemenea, una dintre cele 19 care si-ar putea pierde acest statut. Primarul Municipiului Braila, cel in subordinea caruia se afla momentan localitatea, nu stia cine din Primarie ar fi trebuit sa trimita aceste acte. „E posibil ca aceasta sa fi fost o reglementare mai noua si sa nu fi ajuns la noi la timp. Voi verifica cine era responsabil sa le trimita“, a spus edilul.

Momentan, pentru statiunea Lacu Sarat, municipalitatea nu a accesat fonduri europene. De-abia anul acesta va fi intocmit Planul Urbanistic Zonal, urmand sa fie accesate fondurile Uniunii pentru lucrari de infrastructura.

In acest moment, la nivel local, exista si un litigiu intre Primaria Municipiului Braila, pe de o parte, si Primaria comunei Chiscani, pe cealalta parte, pentru a se stabili care dintre cele doua institutii se vor ocupa pe viitor de statiune.

Sursa: Adevarul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *