Romania poate sa piarda 2,5 miliarde euro

fonduri europene, POS T, Comisia Europeana, infrastructura feroviara

„Romania risca sa nu primeasca finantare europeana in sectorul feroviar pana nu demareaza proiecte pentru infrastructura feroviara” a declarat secretarul general al AIF, Stefan Roseanu.

Mai mult chiar, reprezentantii AIF si cei ai Comisiei Europene au fost categorici in a respinge orice proiect din domeniul feroviar atit timp cit Romania nu propune proiecte viabile care se incadreaza in Prioritatea 1.

„Totusi, o reanalizare a strategiei sectoriale nu este respinsa ci chiar agreata, astfel incat sa permita realizarea de investitii in infrastructura feroviara si in perioada de reanalizare a parametrilor tehnici si economici ai Coridorului IV Pan European”, a spus Roseanu.

Acesta sustine ca astfel s-au realizat, anul trecut, harti strategice de zgomot ale indicatorilor Lzsn si Ln (ce reprezinta indicatoare de zgomot asociat disconfortului general pe o perioada de 24 de ore si, respectiv, tulburarii somnului in perioada de noapte) pentru tronsoanele de cale ferata Bucuresti Nord – Chitila si Saligny – Palas si pentru statiile de cale ferata Arad, Simeria si Ploiesti Sud.

In acest sens, senior partner al Clubului Feroviar s-a referit la o evaluare nerealista a efortului financiar si anume ca inca din 2007 din fondurile POS-T in valoare de 2,5 miliarde de euro s-au cheltuit doar 300.000 de euro pentru proiectul de realizare a hartilor de zgomot. Acesta s-a mai referit si la grabirea etapei de realizare a proiectelor si pe teren nu numai pe hirtie la calea ferata.

„Pentru calea ferata din Romania existe o cofinantare de pana la 85% de la UE si restul de 15% bani de la bugetul de stat sau din surse proprii ale companiei. Comisia Europeana are disponibili pe perioada 2007-2013 peste doua miliarde de euro pentru calea ferata din Romania” a declarat, DG Regio din cadrul Comisiei Europene, Anastassios Bougas.

La randul sau, Roseanu a spus ca Guvernul Romaniei trebuie sa propuna strategia sectoriala tinand cont de resursele financiare de care dispune si de pasii necesari pentru cresterea sustenabila a tarii si nu pentru constructia retelelor europene. Mai mult chiar acesta sustine ca in cazul celor din urma, proiectele trebuie sa tina seama de standardele tehnice impuse prin directivele europene.

Reprezentantii AIF mai spus ca in urma unor discutii care au avut loc recent cu reprezentanti ai Comisiei Europene, atit in cadrul sedintelor in plen cat si in cadrul unor intalniri bilaterale, au fost identificate cateva probleme legate de atragerea fondurilor europene prin Programul Operational Sectorial – Transporturi (POS-T). Potrivit lor, pentru proiectele feroviare, fondurile atrase prin POS-T nu sunt directionate catre un proiect specific, cat spre un sector (in cazul nostru cel feroviar).

Sursa: Ziarul de Iasi

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *