Strategia UE pentru regiunea Dunarii (SUERD)

Black_Sea_CBC.gif

Black_Sea_CBCStrategia UE pentru regiunea Dunarii (SUERD) este un mecanism comunitar de cooperare a statelor din bazinul Dunarii, destinat dezvoltarii economice si sociale a macro-regiunii dunarene, prin consolidarea implementarii in regiune a politicilor si legislatiei UE. SUERD este a doua strategie macro-regionala a UE, preluand modelul de cooperare dezvoltat prin Strategia UE pentru Marea Baltica (adoptata in 2009) cu adaptare la specificul regiunii dunarene.

Istoric

SUERD reprezinta o initiativa politica a Romaniei si Austriei, promovata printr-o scrisoare comuna la nivel de prim-ministru (iunie 2008) si adresata presedintelui Comisiei Europene.

Comisia Europeana a elaborat o Comunicare privind Strategia UE pentru regiunea Dunarii, precum si un Plan de Actiune, prezentate la 8 decembrie 2010 si adoptate de Consiliul UE Afaceri Generale (ministrii afacerilor externe) la 13 aprilie 2011. Consiliul European (sefii de stat sau de guvern) a andosat Strategia Dunarii la 24 iunie 2011.

Documentele discutate si acceptate la nivel comunitar si care formeaza nucleul cooperarii regionale la Dunare reprezinta efortul concertat de elaborare al statelor riverane. Acestea, alaturi de Comisia Europeana, au analizat si evaluat nevoile reale ale regiunii Dunarii si au propus un document agreat atat la nivel politic, cat si tehnic. Strategia Dunarii este un proiect al Uniunii Europene la care sunt invitate sa participe si state nemembre-UE din bazinul Dunarii.

Intrarea in etapa de implementare a Strategiei a generat si o noua platforma de comunicare prin crearea principalul portal de informatii www.danube-region.eu.
 
Participanti

La Strategia Dunarii participa paisprezece state: noua state membre UE (Austria, Romania, Bulgaria, Cehia, Croatia, Germania – ca stat federal si prin landurile Baden-Württemberg si Bavaria, Slovacia, Slovenia, Ungaria) si cinci state ne-membre UE (Bosnia-Hertegovina, Muntenegru, Serbia, Republica Moldova si Ucraina).

Obiective si prioritati

Strategia este structurata pe patru mari obiective:

  • interconectarea regiunii Dunarii;
  • protejarea mediului in regiunea Dunarii;
  • cresterea prosperitatii in regiunea Dunarii;
  • consolidarea regiunii Dunarii.

Fiecarui obiectiv al Strategiei ii corespund domenii specifice de actiune, grupate pe 11 arii prioritare, fiecare arie prioritara fiind coordonata de cate 2 state/landuri din regiune, respectiv:

A. Interconectarea regiunii Dunarii

  • Imbunatatirea mobilitatii si a multimodalitatii  

a. cai navigabile interioare; (Austria si Romania)
b. legaturi rutiere, feroviare si aeriene; (Slovenia si Serbia)

  • Incurajarea energiilor durabile; (Ungaria si Cehia)
  • Promovarea culturii si a turismului, a contactelor directe intre oameni; (Romania si Bulgaria)

B. Protejarea mediului in regiunea Dunarii

  • Restaurarea si intretinerea calitatii apelor; (Ungaria si Slovacia)
  • Gestionarea riscurilor de mediu; (Ungaria si Romania)
  • Conservarea biodiversitatii, a peisajelor si a calitatii aerului si solurilor (Bavaria si Croatia)

C. Cresterea prosperitatii in regiunea Dunarii

  • Dezvoltarea societatii bazate pe cunoastere prin cercetare, educatie si tehnologii ale informatiei; (Serbia si Slovacia)
  • Sprijinirea competitivitatii intreprinderilor, inclusiv dezvoltarea clusterelor; (Croatia si Baden Württemberg)
  • Investitia in oameni si capacitati; (Austria si Republica Moldova)

D. Consolidarea regiunii Dunarii

  • Ameliorarea capacitatii institutionale si a cooperarii; (Austria si Slovenia)
  • Conlucrarea in vederea promovarii securitatii si pentru solutionarea problemelor legate de criminalitatea organizata si de infractiunile grave. (Bavaria si Bulgaria).

O lista a Coordonatorilor de Arii Prioritare si reprezentantii romani in Grupurile Directoare ale Ariilor Prioritare poate fi consultata Aici.

Guvernanta

Creata initial sub imperativul „celor trei nu” – fara noi fonduri, fara noi institutii si fara noi reglementari – Strategia Dunarii a fost pusa in fata provocarii de a se adapta pentru a-si asigura modul de implementare a proiectelor prin valorificarea fondurilor europene existente. in acest context, consolidarea structurilor nationale de guvernanta a Strategiei este recomandata cu insistenta de Comisie pentru a putea promova si sustine, in mod activ, coerent si coordonat, interesele politice si sectoriale in macro-regiunea Dunarea.

Astfel, guvernanta Strategiei Dunarii se asigura:

a) la nivel european, prin:

  • Consiliul Uniunii Europene si Grupul de functionari la nivel inalt al Consiliului UE, care asigura orientarea politica generala;
  • Comisia Europeana (Directia Generala Politica Regionala si Urbana – DG Regio), care are rol de coordonare a politicilor, monitorizare, raportare si evaluare;
  • Coordonatorii nationali, care, pe de o parte, asigura coordonarea nationala si propun aspecte practice ale activitatii, iar pe de alta parte se consulta si coordoneaza intre ei la nivel macro-regional pentru a promova coerenta intre prioritatile si modelele de guvernanta ale statelor participante;
  • Coordonatorii domeniilor prioritare si Grupurile directoare, care asigura identificarea proiectelor care pun in aplicare Planul de Actiuni al Strategiei.

b) la nivel national – structura nationala de implementare, elaborata de Ministerul Afacerilor Externe in calitate de coordonator national, este Forumul National si include, conform matricei pentru implementarea Strategiei Dunarii urmatoarele paliere:

  • Comitetul director la nivel ministerial – este prezidat de catre ministrul afacerilor externe, care este si presedintele executiv al Forumului National, si format din ministrii care coordoneaza domeniile prioritare ale Strategiei (vice-presedinti: ministrul dezvoltarii regionale si administratiei publice si ministrul fondurilor europene);
  • Coordonatorul National SUERD si Biroul Strategia Dunarii din MAE – cu rol de coordonare orizontala;
  • Grupul de lucru interministerial – prezidat de catre Coordonatorul National SUERD, format din reprezentanti ai ministerelor la nivel director general sau director, se reuneste periodic, urmareste activitatea de implementare in plan intern si cea in Grupurile directoare pe prioritati in plan extern;
  • Consiliul Consultativ din care fac parte reprezentanti ai actorilor implicati (administratia centrala si locala, mediul de afaceri, mediul academic si universitar, societatea civila);
  • grupurile de lucru tematice ale Consiliului Consultativ.

Coordonarea Strategiei Dunarii in Romania

In plan intern, Ministerul Afacerilor Externe asigura coordonarea inter-institutionala si colaborarea intre Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, Ministerul Fondurilor Europene, Ministerul Transporturilor, Ministerul Mediului si Schimbarilor Climatice, Ministerul Economiei, Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Culturii, precum si Ministerul Educatiei Nationale.

Sursa: MAE

[caseta-final-fise]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *