Structura generala a planurilor de afacere

structura-plandeafacere.jpg

Nu exista o structura fixa a planului de afaceri, aceasta poate varia in functie de cerintele informationale carora trebuie sa le raspunda planul de afaceri – de exemplu, in functie de:

  • destinatarul final: proprietarii afacerii sau investitorii potentiali;
  • vechimea firmei: planul de afaceri pentru o firma noua va fi diferit de cel pentru un proiect al unei firme existente;
  • specificul activitatii firmei;
  • amploarea proiectului de afaceri.

Exista insa elemente de baza care se regasesc in majoritatea planurilor de afaceri:

Rezumat: o trecere in revista a celor mai importante aspecte ale afacerii. Desi este prezentat primul, aceasta este sectiune care se scrie ultima. Ofera o imagine de ansamblu a afacerii si trebuie sa prezinte cateva elemente cheie.

Descrierea companiei: viziune, misiune, valori, scurta descriere a industriei in care activeaza, istoricul companiei, aspecte de ordin legal.

Produse & Servicii: descriere, caracteristici, beneficii, aspecte de cercetare dezvoltare, preturi, productie, livrare, brevete, etc.

Marketing & Vanzari: definirea pietei, profilul consumatorului, segmentarea pietei, analiza SWOT si analiza a competitivitatii, aspecte privind strategiile de promovare si vanzari, pozitionarea.

Strategie si implementare: politica de resurse umane, furnizori, parteneriate strategice, aspecte legale, managementul riscului, locatie, facilitati, asigurari necesare, termene limita, responsabili pe fiecare activitate. Aceasta parte trebuie sa fie cat mai exacta, sa includa date certe, responsabilitati, bugete. Obiectivele sa fie SMART si sa permita evaluarea pe parcurs a rezultatelor obtinute.

Management: descrierea pozitiilor cheie, descrierea responsabilitatilor, descrierea echipei de management, organigrama, planul de recrutare si instruire, consultanti externi (daca este cazul).

Financiar: costuri start-up, necesar de finantare, surse potentiale de finantare, profit & pierdere, cash flow, balante, indicatori de performanta, datorii si planificarea platii acestora, analize cost-beneficiu, analiza pragului de rentabilitate, previziuni ale vanzarilor.

Nu exista o regula generala in ceea ce priveste ordinea in care trebuie scrise aceste capitole, cu exceptia rezumatului care, desi este prima piesa a planului de afaceri este documentul care se realizeaza ultimul.

Recomandarea noastra ar fi sa incepeti cu partea cu care sunteti mai familiarizati, in felul acesta va vor veni mult mai usor ideile pentru celelalte sectiuni.

Citeste continuarea articolului pe Plandeafacere.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *