Succesul Polonei in absorbtia de fonduri europene – modelul care nu a putut fi urmat de Romania (I)

monede4.jpg

Articol scris de Gratian Mihailescu, Consultant Afaceri Europene & Dezvoltare Locala (21 septembrie 2012)

Cazul polonez este un model de succes: Polonia este vedeta regiunii in materie de absorbtie a fondurilor europene. O divizare administrativa care ofera regiunilor autonomie, oameni bine pregatiti si structuri administrative imune la schimbarile de guvern – acestea sunt elementele esentiale care contribuie la acest succes. Ministrul polonez al dezvoltarii regionale, Elzbieta Bienkowska spunea ca pentru fiecare euro exista nu mai putin de 10 proiecte.

Afluxul de fonduri UE a avut o contributie majora la atenuarea impactului crizei asupra economiei poloneze, mai blanda decat in celelalte tari europene. De fapt, se estimeaza ca Polonia a fost singura tara din UE ce a atins creștere economica in timpul crizei, cu o rata de crestere anuala a PIB, conform raportului Ministerului Dezvoltarii Regionale, de aproximativ 1,5% – in 2009. Totodata, conform Oficiului National de Statistica, in 2010, rata economica de crestere a fost cea mai buna din Europa, 3,9 %. Aceasta crestere anuala a avut un impact asupra alegerilor din 2011 si a permis, pentru prima data dupa 1989, re-alegerea pentru un alt mandat de 4 ani a partidului pro-european de centru-dreapta al prim-ministrul Donald Tusk. Pentru Polonia este o premiera faptul ca partidul de guvernamant castiga alegerile si acest lucru are o valoare mai mare, deoarece s-a intamplat in timpul crizei economice. Politicile promovate de guvernul Tusk au asigurat o crestere economica neintrerupta, o scadere a deficitului si un control ferm asupra datoriei publice și au convins electoratul polonez sa-i dea un vot de incredere. Putem afirma ca unul din succesele politicilor guvernului Tusk se bazeaza pe gradul ridicat de eficienta ȋn absorbtia fondurilor europene. Stabilitatea si vointa politica de a atinge acest nivel ridicat de absorbtie au jucat un rol important ȋn acest sens.

Polonia 2004-2006

Spre deosebire de Romania, Polonia a beneficiat inca din 2004 de fondurile europene, datorita faptului ca au devenit membri UE mai devreme cu aproape trei ani (la 1 mai 2004). Potrivit unui document elaborat de Paweł Churski de la Institutul socio-economic de Geografie si Managementul Teritoriului din Poznan, progresele inregistrate in absorbtia de fonduri structurale in perioada 2004-2006 ar trebui sa fie evaluate pozitiv, valoarea totala a cererilor depuse plasand Polonia pe a treia pozitie in randul noilor state membre, in spatele Slovaciei si Republicii Cehe. Polonia a mentinut un nivel mediu de absorbtie in primii doi ani de la aderarea la UE, beneficiind de sprijin in valoare de aproape 6 miliarde de euro, corespunzatoare la 68% din totalul fondurilor alocate pentru perioada 2004-2006, depasind Slovacia si Republica Ceha. In plus, trebuie subliniat faptul ca programe precum Programul Operational Regional si Resurse Umane, care au avut proiecte cu valoare mai mica si al caror proces de punere in aplicare a fost descentralizat si a avut loc la nivel regional, au constituit practic cea mai buna utilizare a fondurilor UE, ceea ce s-a intamplat si in cazul Programului Operational Regional din Romania.

Peste 75.000 de proiecte au obtinut co-finantare pana la sfarsitul anului 2006, potrivit unui document emis de catre Ministerul Dezvoltarii Regionale din Polonia. Faptul ca infrastructura a fost programul cel mai accesat a creat un mediu favorabil pentru dezvoltarea economiei poloneze. Aceasta a condus la o imbunatatire semnificativa a pietei fortei de munca, prin crearea de noi locuri de munca, care s-au cuplat cu modificari pozitive in structura sectoriala a economiei (scaderea ponderii agriculturii si cresterea sectoarelor industriei si al serviciilor).

Unitatile teritoriale de auto-guvernare (provenite din procesul de descentralizare), au fost cel mai mare grup de beneficiari ai fondurilor UE. Comunele au fost promotorii proiectelor europene, beneficiind de infrastructura de baza. Pe langa administratia publica, care acopera 74% din beneficiari, finantarea UE s-a bucurat de mare interes si in sectorul de afaceri, conform aceluiasi document.

Pentru perioada 2007 – 2013, Programele Operationale au fost construite astfel incat activitatile intreprinse sa se completeze reciproc, complementaritatea avand loc intre programele operationale la nivel national si programele operationale regionale. Specialistii polonezi care s-au ocupat de elaborarea si negocierea documentelor de finantare cu Comisia Europeana au realizat dupa prima perioada de finantare 2004-2006 urmatorul fenomen: cresterea disparitatilor regionale apare in acelasi timp cu cresterea economica adusa de fondurile UE. De aceea, aceștia au negociat cu Comisia Europeana un pachet special pentru fiecare regiune (16 Programe Operationale Regionale) si au proiectat un program special pentru estul Poloniei, programe care sunt mult mai focusate pe nevoile regiunilor si care ar trebui sa creeze posibilitatea de a accelera dezvoltarea si a reduce disparitatile dintre regiunile poloneze.

De ce a devenit Polonia un exemplu de bune practici pentru perioada 2007-2013 ?

Poloniei i-au fost alocate pentru perioada 2007-2013 68 de miliarde de euro din fonduri europene, dar intregul pachet depaseste mai mult de 100 de miliarde de euro, avand in vedere puterea de co-finantare a guvernului polonez. Polonia a fost in masura sa distribuie cea mai mare parte a sumelor la care a avut acces semnand deja contracte pentru 65% din fonduri, iar restul au fost alocati pentru proiecte majore. Succesul polonez se traduce prin 600 km de de cale ferata, autostrazi, si investitii masive in educatie, IT, sanatate, conform ministrului Dezvoltarii Regionale din Polonia.

In 2008 si 2009, criza economica globala a afectat Europa si efectele ei negative s-au simtit, de asemenea, in Polonia. In aceste conditii guvernul polonez a decis sa creasca rata de absorbtie a fondurilor europene. insa cheltuirea acestor fonduri presupune un proces de gestiune laborios ce presupune de asemenea verificari inainte, in timpul si dupa punerea in aplicare a proiectului. Guvernul polonez, prin intermediul politicilor sale si a efortului institutional a dovedit ca este capabil sa faca acest lucru in mod eficient. Polonia a utilizat eficient banii europeni, iar acest rezultat se reflecta in cresterea economica din timpul crizei. Guvernul de la Varsovia a pastrat cu atentie echilibrul dintre fondurile UE si fondurile nationale de co-finantare din buget. Problemele de co-finantare a proiectelor au fost rezolvate cu succes spre deosebire de cazul Romaniei. Platile pentru proiectele europene au fost efectuate integral de la bugetul central, aseptand apoi rambursarile din partea Comisiei Europene. Polonia a decis sa accelereze procesul, prin efectuarea de plati in avans, nu numai pentru institutiile publice si autoritatile locale, dar de asemenea si pentru companii private.

Potrivit Elzbietei Bienkowska, ministrul Dezvoltarii Regionale, Polonia, a platit in avans de la bugetul de stat, sume imense de bani, de aproape 7 miliarde de euro, din care 800 milioane euro au fost destinate companiilor private, pentru a putea co-finanta proiectele castigate. Banii au fost platiti in avans, astfel ca proiectele au putut fi puse in aplicare. Platile au fost efectuate in rate. Prima transa a fost de 20%, dupa care beneficiarii demonstrau nivelul de progres in proiectul aprobat. Banii platiti in avans erau un stimulent important pentru majoritatea beneficiarilor de proiecte europene, ceea ce nu s-a intamplat si in Romania. Programele operationale din Polonia, au fost create in asa fel incat 60% din fondurile UE sa fie directionate catre domenii precum inovare, educatie, IT, invatamantul superior, dar si pentru infrastructura, drumuri sau cai ferate. Fonduri importante au fost investite, de asemenea, in sanatate si cultura. Printre alte prioritati identificate in programele operationale poloneze, s-au numarat si proiectele pentru promovarea de idei noi pe piata si stimularea companiile inovatoare. Mai mult, o preocupare constanta a fost punerea in aplicare a programelor de capital uman finantate prin Fondul Social European. in comparatie cu alte tari ale UE din „noul val”, guvernul polonez a creat programe destinate special pentru cinci dintre cele mai sarace regiuni din Polonia (Programul Operational Dezvoltarea Estului Poloniei) si 16 Programe Operationale Regionale pentru fiecare dintre regiuniile NUTS II.

Urmatorul articol din aceasta serie va trata punctual factorii care au condus la succesul Poloniei si la o capacitate de absorbtie solida a fondurilor europene, care i-au fost alocate pentru 2007-2013.

Sursa: Europuls

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *