Tabloul la zi al fondurilor structurale pentru Romania: „Arhitectura institutionala” precara, bani putini, proiecte penale. Si riscuri de dezangajare

monede41.jpg

baniAbsorbtia fondurilor europene in Romania este grevata in prezent de aplicarea corectiilor financiare la cinci programe structurale si de coeziune, din care trei se afla in situatie de presuspendare totala sau partiala.

In peste sase ani de la alocarea banilor europeni pentru Romania, tara a reusit sa absorarba 11,47% din fondurile structurale si de coeziune puse la dispozitie de Uniunea Europeana in exercitiul 2007-2013, in conditiile in care in primii patru ani si jumatate rata de absorbtie era de 3%.

Cei aproape 20 de miliarde de euro pe care Romania ii are la dispozitie ca fonduri structurale si de coeziune mai pot fi atrasi pana la finalul anului 2016 prin cele sapte programe de profil. Initial, termenul era sfarsitul anului 2015, insa la Consiliul European de saptamana trecuta Romania a primit o pasuire de inca un an.

Numai in anul 2012, au fost dezangajate fonduri de 192 de milioane de euro.

Situatia programelor operationale: investigatii penale, corectii financiare

1. Programul Operational Transport: Putin, haotic, penal

Romania are alocati de la UE 4,56 miliarde de euro in acest program, in actuala perioada de programare. Din aceasta suma, a reusit sa absoraba 295,18 milioane de euro, adica 6,46% pana la 31 ianuarie 2013.

La programul de transport au aparut si probleme organizatorice, legate de noul Guvern si de impartirea atributiilor referitoare la infrastructura intre Ministerul Transporturilor si Departramentul pentru proiecte de infrastructura de interes national si investitii straine, din subordinea Sercteriatului General al Guvernului. Potrivit unor surse oficiale, in discutiile dintre Bucuresti si Comisia Europeana nu s-a lamurit inca ce minister asigura managementul in POS Transport pentru lucrarile la autostrazi. Oficial, Autoritatea de Management POST este in subordinea Ministerului Transporturilor.

In octombrie 2012, Comisia Europeana a plasat in presuspendare doua dintre cele patru axe prioritare ale POS T, fiind afectate proiectele de infrastructura rutiera si feroviara, ai caror beneficiari sunt Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania si Compania Nationala Caile Ferate Romane. Pentru deblocarea programului, Romania va trebui sa accepte corectii financiare de 25% de la Comisia Europeana in acest program, pentru proiectele cu nereguli.

La POS Transport, cele mai mari probleme sunt legate de suspiciunile de frauda, in special deturnari de fonduri.
DNA face investigatii privind lucrarile de la aurostrada Nadlac-Arad, omul de afaceri Nelu Iordache fiind acuzat de deturnare de fonduri: procurorii inca socotesc prejudiciile, cifrate la zeci de milioane de euro.

Potrivit unor surse oficiale, probleme similare ar putea fi la cel putin inca un caz similar in POS Transport.

O problema presanta la POS T o reprezinta proiectele de anvergura mare, care sunt in stadiu redus de implementare, in special in domeniul feroviar. La POS T, riscul de dezangajare a fondurilor europene ajunge anul acesta la 1,3 miliarde de euro.

2. POS Cresterea Competitivitatii Economice: Corectii, presuspendare, proiecte in penal, traseu decizional neclar

Romania are alocati de la Uniunea Europeana 2,55 miliarde de euro in acest program, in actuala perioada de programare. Din acesti bani, a atras 173 de milioane de euro, adica 6,77% pana la 31 ianuarie 2013.

Problemele nou aparute sunt legate si aici de arhitectura institutionala neclara, in conditiile in care partea legata de proiectele pentru intreprinderile mici si mijlocii (IMM-uri) intra in atributiile ministrului delegat Maria Grapini, iar proiectele pe energie intra in atributiile ministrului delegat Constantin Nita.

Si la POSCCE se fac investigatii penale, doua dosare fiind la Directia de Investigare a Infractiunilor de Crima Organizata si Terorism (DIICOT). Alte zeci de dosare sunt luate in analiza de Departamentul de Lupta Antifrauda (DLAF), conform surselor oficiale. Dosarele se refera, printre altele, la declaratii de cheltuieli din fonduri europene pentru utilaje care de fapt nu s-au achizitionat.

Probleme sunt legate si de functionarea Autoritatii de Management a POSCCE, de la Ministerul Economiei, precum si de Orgnismul Intermediar (OI) pentru IMM-uri. Anul trecut, a fost luata in discutie desfiintarea OI IMM si transferarea activitatii sale la agentiile de dezvoltare regionala (ADR), care sunt controlate de sefii de consilii judetene. Masura nu a fost aplicata pana in prezent.

De altfel, in octombrie 2012, Comisia Europeana a decis presuspendarea integrala a POSCCE si corectii financiare de 10% la Axa prioritara II si 25% la Axa 3, precum si o corectie forfetara de 5% la Axa IV, pentru contractele semante inainte de octombrie 2011.

3. Programul Operational Regional

Romania are la dispozitie 3,72 miliarde de euro de atras din POR in actualul exercitiu financiar. Din aceasta suma, a atars 920,34 milioane de euro, adica 24,7%, pana la 31 ianuarie 2013.

In octombrie 2012, Comisia Europeana a plasat in presuspendare POR cu exceptia Axei prioritare II. Guvernul a acceptat corectii financiare de 10% pentru axele I, III si V. Corectiile insumeaza astfel 15 milioane de euro.

Oficialii de la Bucuresti se asteapta ca programul sa fie deblocat spre sfarsitul lunii februarie, inceputul lunii martie 2013.

Mai multe detalii: CursDeGuvernare.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top