Tăierea cilindreei cu foarfeca bugetară

Că ceea ce nu e interzis prin lege ori cutume etc. este permis prezintă valabilitate perfectă și în domeniul bugetar, se știe. De aceea, pe o latură anume, cea privind achiziția mijloacelor auto de către instituții, lipsa oricărui impediment normativ care să vizeze capacitatea cilindrică sau prețul, a făcut ca de-a lungul timpului garajele acestora să fie extrem de divers ”populate”. Adică și cu cumințile noastre Dacii ori Logan-uri, dar și cu feluriți bolizi, avînd motoare de 3000 centimetri cubi (cm3) ori mai mari, cutii de viteze automate etc. Totul a depins de generozitatea resurselor bugetare și a administratorilor acestora în anumite exerciții financiare. Asupra normativelor de cheltuieli pentru autorităţile administraţiei publice şi instituţiile statului – strict în această materie – nu s-a mai aplecat nimeni, în scopul revizuirii lor, de aproape 12 ani. Respectiv, din luna septembrie 2001, cînd a fost adoptată Ordonanţa Guvernului (OG) nr. 80/2001. Nici învățămintele după primii ani ai crizei actuale nu au fost de natură să îndemne la măsuri de tăiere în această privință. Totuși, pe principiul ”minții de la urmă a românului” și, poate, datorită tragerii de mînecă din partea Fondului Monetar Internaţional şi Uniunii Europene, s-a ajuns să fie așezat pe tapetul Executivului nostru un proiect de OUG menit să pună lucrurile punct. Evident, în sensul introducerii anumitor limitări, scontîndu-se, în final, pe reducerea cheltuielilor bugetare în viziune consolidată. Astfel, respectiva OUG ar urma să completeze semnificativ articolul 5 din OUG nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autorităţi şi instituţii publice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2002. In primul rînd, noua OUG glăsuiește ferm nu numai cînd este vorba despre cilindree, ci și la capitolul ”preț”. Si anume, „se interzice autorităţilor şi instituţiilor publice, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, să achiziţioneze autoturisme cu capacitate cilindrică mai mare de 1.600 cm3 şi al căror preţ nu poate depăşi contravaloarea în lei a sumei de 18.000 Euro – inclusiv TVA.” Apoi, se stabilește foarte clar că restricția nu privește doar autorităţile administraţiei publice şi instituţiile publice, ci, așa cum este normal, și societăţile/ companiile naţionale, societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat și regiile autonome. Totuși, de la prevederile arătate, sînt exceptate instituţiile din domeniul apărării, ordinii publice şi siguranţei naţionale. Acestea, în continuare pot achiziţiona autoturisme cu cilindreea peste 1.600 cm3 şi mai scumpe de 18.000 Euro. Condiția impusă și, probabil, nu tocmai dificil de îndeplinit, este să se aducă suficiente temeiuri care să justifice astfel de achiziții.

Ionel Bostan

Ionel Bostan

Ionel Bostan este publicist şi prozator – membru al Uniunii Scriitorilor (USR) şi Asociaţiei Jurnaliştilor din România (AJR). N.21 februarie 1962, Giurgeşti-Tg.Frumos, judeţul Iaşi. Studiază Economia şi Dreptul la Univ. „Al.I.Cuza” Iaşi. Profesor universitar din anul 2002.

scroll to top