Trei Asertiuni care Vor Urgenta Dezvoltarea Sistemelor Independente de Educatie Corporatista

1. Premierul Emil Boc: “Sa facem o ierarhizare a Universitatilor”.

2. Ministru Ecaterina Andronescu: “Sa dam o lege de desfintare a celui care nu vrea sa intre in legalitate”.

3. Profesor, Mircea Miclea, la Realitatea TV, ora 16:42, 20 Iulie “Au programele acreditate dar legea nu scrie ca au dreptul sa dea diplome”.

Prima afirmatie, a Premierului Emil Boc e relevanta pentru directia in care o sa mearga piata educatiei in Romania. Va fi o piata directionata, neconcurenta, lipsita de competitivitate, ierarhizata de interesele si clientelismul politic. Doritorii de produse de educatie academica nu vor avea nici un cuvant de spus [adica nu va fi o piata bazate pe cerere si oferta]. Va trebui sa inghitim ce ofera Univeristatile din Ierarhie, iar cei ce vor educatie universitara se vor inregimenta ierarhiei universitatilor facute de Guvernul Boc.

A doua afirmatie, a Doamnei Ministru Andronescu, e un mare pas inainte: In sfarsit Doamna Ministru constientizeaza ca e nevoie de lege ca sa poti sa desfiintezi pe cineva. Inca nu imi dau seama daca constientizeaza ca afirmatiile pe care le-a facut “en gross” despre colectivitatea celor cu diplome la Spiru Haret ar fi trebuit si ele bazate pe o lege si ar fi trebuit sa vina in urma unei pronuntari judecatoresti. Asemena, ar fi trebuit ca interdictia participarii la examene pentru ocuparea unui loc de munca sa fie facuta dupa analiza individuala a fiecarui dosar in parte, si neaparat in urma unui constatari … o constatare cel putin administrativa … desi inclin sa cred ca nu poti interzice cuiva accesul la un loc de munca fara o hotarare judecatoreasca.

A treia afirmatie e de-a dreptul kafkiana. Chiar nu mi-am inchipuit vreodata ca ar putea cineva de tinuta intelectuala a Domnului Miclea sa spuna “au programe acreditate dar nu au autorizari sa emita diplome”. Ratiunea de a exista si functiona a unei Universitati este aceea de a da diplome. Diploma e doar dovada ca s-a parcurs o programa si s-au obtinut rezultate (de nota 5 ori de nota 10, nici nu mai conteaza). Diploma e doar dovada parcurgerii unui traseu, caci oricum e sferto-relevanta pentru angajatori. Afirmatia Domnului Profesor Miclea e ca si cum ai spune unui intreprinzator oarecare: E ok, tu poti sa deschizi scoala de inot, poti sa faci cursuri si practica, ai voie sa pui si apa in bazin … dar nu ai voie sa certifici daca la final participantii stiu sa inoate. Altcineva trebuie sa vina sa constate si sa emita un document care sa certifice ca proaspetii inotatori plutesc, nu inghit apa si nu se ineaca. Marturisesc ca pentru Domnul Profesor Mircea Miclea aveam un cuantum considerabil de apreciere … insa …

Asertiuni de acest fel, batalii publice, politice si guvernamentale de felul acesta vor duce intr-o singura directie: colapsul invatamantului universitar de stat si particular si dezvoltarea invatamantului corporatist. Oricum antreprenorii nu prea mai au rabdare sa astepte pana cand scoala romaneasca o sa raspunda nevoilor lor de dezvoltare si oricum in sistemul de stat abia se gasesc bani pentru plata unor salarii mizerabile, statul impumutandu-se in diferite forme sa faca rost de salarii pentru profesori.

Dece se va dezvolta rapid Sisteme Independente de Educatie Corporatista? Intai de toate un antreprenor ori un director de corporatie are libertatea sa defineasca fisa postului asa cum crede el de cuviinta si nu trebuie sa puna in fisa de post neaparat studii universitare. Chiar daca va avea nevoie de ingineri de specialisti in aerodinamica in constructia de avioane nu trebuie sa ii pregateasca in universitati si nu trebuie sa ii numeasca ingineri ci doar “specialisti” si ii va putea pregati in propria scoala corporatista, scoala cu regim intern de specialziare si perfectionare. Asemenea, va face antreprenorul / corporatistul care are nevoie de contabili, ori de juristi, ori de jurnalisti. De ce se va intampla asa? Pentru ca in urmatorul val economic nimeni nu va mai avea timp sa stea sa verifice cine are diploma valabila, legala si certificata de Guvernul X ori Y, fiindca asta costa timp, bani, energie, si tot felul de corespondente cu Ministere. Corporatistul nu va mai avea timp sa schimbe mesaje in care sa afle daca unul din angajatii lui ar fi avut ori nu dreptul sa semneze acte si contracte si rapoarte si asa mai departe. Ce sa faca judecatoria ALFA cu procesele castigate de un avocat care la un moment dat e declarat de Ministru X ca avand diploma ilegal eliberata? Isi va lua masuri ca sa evite astfel de momente pe model Kafka? In materie de Justitie, ca putere in Stat … e ceva mai dificil. Tot Statul trebuie sa se pronunte. Corporatiile private insa nu vor ezita nici o secunda sa isi faca sisteme de educatie, specializare si perfectionare care … chiar daca nu se vor numi Universitati … asta ca sa nu aiba nevoie de autorizari de la Institutii conduse politic … vor conta in Piata mai mult decat orice. De altfel asemenea modele sunt incipient, deja functionale in special in sistemul bancar.

Mihail Brinzea

About Mihail Brinzea

La scurt timp dupa ce Medierea a devenit procedura legala in Romania prin Legea 192/2006, in 2008 m-am autorizat ca Mediator. In Decembrie 2009 am fondat cu un grup de specialisti, Mediatori Autorizati ca si mine, Colegiul Mediatorilor, Asociatie Profesionala, care se ocupa structurat de dezvoltarea profesionala a membrilor, de educatie si formare in prevenirea conflictelor (nu doar in corporatii si comunitati), promovand Medierea ca alternativa de rezolvarea a conflictelor, nu numai pentru ca este mai eficienta ci si mai durabila. Medierea este o procedura legala prin care ambele parti castiga (Legea 192/2006 si 370/2009) prin care spre deosebire de instante – unde unul dreptatea nu poate fi data ambelor parti, unul pierde altul castiga – in Mediere ambele parti isi administraza dreptatea, caci ele produc – dupa o procedura bine definita – solutia conflictului in care se afla. Am pregatire in domeniul programelor de finantare pentru dezvoltare, al managementului programelor si proiectelor, precum si in domeniul Relatiilor Internationale de Cooperare pentru Dezvoltarea Societatii Civile. Am participat la diferite cursuri de formare, programe de training, pe tema finantarilor nerambursabile. In 2007 am absolvit Cursul de Specializare Post Universitara in Management si Relatii Economice Internationale la Academia de Studii Economice din Bucuresti. In 2008 am absolvit cursul de Expert Achizitii Publice si cursul de Mediatori (avand competente inclusiv in medierea conflictelor in domeniul economic). Sunt Formator si Evaluator certificat de Ministerul Muncii Familiei si Egalitatii de Sanse si de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Timeretului. Din anul 2007 cooperez cu Consiliul National Pentru Formarea Profesionala a Adultilor avand ca atributii evaluarea de competente profesionale si evaluarea programelor de formare profesionala pentru autorizarea furnizorilor de formare profesionala in domeniile formarii si managementului. Pana in 1996 am lucrat ca redactor si traducator de limba Engleza in institutii ale Patriarhiei Romane. Am o buna pregatire profesionala in domeniul Istoriei Religiilor si in domeniul relatiilor Ecumenice Internationale, preocupari de studiu cu privire la impactul social al doctrinelor religioase si influentele acestora in dezvoltarea comunitara, in afirmarea valorilor individuale si sociale, precum si la tendintele institutiilor religioase de a determina si contribui, teoretic si practic la evolutii de tipul economiilor sociale. Intrucat am studii de Master in Teologie si in Statele Unite ale Americii si cooperez prin natura serviciului cu Biserici din Europa de Vest, cunosc nuantele si modul diferit de relationare institutional sociala in materie de politici pentru comunitate, avand preocupari de studiu comparativ in acest domeniu. Am fost membru (2 mandate in Comisia Biserica si Societate – institutie de relationare a Conferintei Bisericilor Europene cu Comisia Europeana si cu Parlamentul European). Domeniul de activititate Din anul 1996 lucrez ca angajat al AIDRom, in domeniul atragerii de fonduri nerambursabile pentru dezvoltare comunitara si imbunatatirea serviciilor sociale si de educatie in Romania avand atributii in: – Conceperea strategiei de formare a asociatiei si a institutiilor partenere; – Atragerea resurselor financiare necesare strategiei; – Coordonarea programului Traning for Transformation; – Coordonarea echipelor de traineri si consultanti; – Evaluarea proiectelor inaintate spre finantare de organizatii neguvernamentale; In 2007 am fost ales Secretar General al Forumului Regional pentru Drepturile Omului in Romania si mandatul pe care l-am asumat are ca prioritate implementarea sporita a articolelor 22 si 26 din Carta Universala a Drepturilor Omului.

One thought on “Trei Asertiuni care Vor Urgenta Dezvoltarea Sistemelor Independente de Educatie Corporatista”

  1. Mihaila Raul spune:

    revin. Eu consider ca ierarhizarea universitatilor e necesara. Trebuie sa separam graul de neghina pentru ca altfel se strica faina. Ierarhizarea e buna ca sa stie potentialul student unde isi baga banii. Iar ierarhizarea se poate face fara subiectivisme. De exemplu, toti studentii an II psihologie dau un test si rezulta punctaje din care se ierahizeaza universitatile. Vom avea Univ Buc + IPBucuresti + Al Ion Cuza in grupa A, altele in grupa B, etc. iar fundatiile in grupa Z.
    2. Nu se desfiinteaza o facultate prin lege, ca apar altele si legea se ocoleste la noi, dar un sistem juridic bine pus la punct duce la progres – priviti in istorie la Codul lui Hammurappi, Justinian, etc. Mie mi se pare scandalos ce a spus rectorul de la SH – ca invatamant de zi, seral, invatamant la distanta si la distanta fata de invatamant, online, fara frecventa, e acelasi lucru. Nu sunt din sistem. Adica o universitate se acrediteaza doar pe baza unui suport de curs. Un profesor univ preda la 5 universitati 28 de ore pe zi. Este absurd si hilar. Vor ajunge sa ne opereze medici absolventi de Spiru Haret, care nu au pus mana pe o seringa in viata lor si care au facut facultatea online. Eu cred ca sistemul de acreditare e complet viciat, daca a permis acest gen de aberatii.
    Intr-un singur punct sunt de acord cu dvs. Sistemul independent de educatie corporatista este mult mai eficient decat cel de stat, dar este valabil numai pentru cercetare aplicata. Si, in plus, este inaplicabil la noi in acest moment deoarece presupune existenta unor agenti economici foarte puternici care sa-si permita sa investeasca in cercetare. Nu stiu inca daca am ajuns la acel punct. E doar o notiune teoretica in acest moment.
    Este evident ca in invatamant calitatea scade continuu. Si asta nu e vina profitorilor gen SH, ci a legiuitorului care nu stopeaza astfel de situatii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.