UE e dispusa sa ne dea 5,1 miliarde de euro pentru infrastructura, dar litigiile dintre antreprenori si beneficiari intarzie proiectele

Euro-Morgue_2-1.jpg

Proiectele de autostrazi, cai ferate, linia de metrou Bucuresti-Ilfov si multe altele beneficiaza de o finantare europeana de peste 5 miliarde euro, dar implementarea lor este intarziata de procesele dintre investitori si CNAIR, CFR si Metrorex. Comisia Europeana spera ca acestea vor fi rezolvate si Romania va accesa fondurile pana in 2020.

Comisarul european pentru politica regionala, Corina Cretu, l-a primit miercuri, la Bruxelles, pe ministrul transporturilor din Romania, Felix Stroe, pentru a discuta despre proiectele de transport si propunerile de proiecte din cadrul Programului Operational Infrastructura Mare 2014-2020 (POIM), cofinantat prin Fondul european de dezvoltare regionala (FEDR) si prin Fondul de coeziune (FC).

Dupa ce l-a felicitat pentru „progresul realizat in indeplinirea preconditiilor aferente investitiilor in transport, in special incheierea contractelor de performanta cu furnizorii majori de servicii de transport si cu beneficiarii – CNAIR, CFR si Metrorex – si infiintarea Autoritatii de Reforma Feroviara”, Corina Cretu si.a exprimat speranta ca Romania va accesa in timp util fondurile europene.

„Romania are la dispozitie peste 5 miliarde de euro in cadrul programului Infrastructura Mare. Pentru a absorbi eficient aceasta suma avem nevoie de o planificare realista, o pregatire amanuntita si o implementare eficienta a proiectelor de transport.

In calitate de fost director general al Companiei de Apa Constanta, domnul Stroe a fost foarte eficient in utilizarea fondurilor UE si intelege importanta unor proiecte bine pregatite. De aceea, sper ca intarzierea de pana acum in pregatirea si implementarea noilor proiecte de transport sa fie recuperata”, a spus oficialul european.

Potrivit acesteia, litigiile contractuale intre antreprenori si beneficiarii majori de transport, cum ar fi CNAIR si CFR, au dus la intarzieri in implementarea proiectelor.

„In prezent, autoritatile romane colaboreaza cu experti internationali pentru a elabora un nou contract standard, cu clauze de arbitraj pentru solutionarea conflictelor, in loc sa recurga la instantele judecatoresti obisnuite. Astfel s-ar facilita si accelera implementarea proiectelor de transport cu finantare europeana si a celor cu finantare nationala”, a informat Comisia.

Din cele 5,1 miliarde de euro, disponibile pentru transport in cadrul Programului Operational Infrastructura Mare pentru perioada 2014-2020, suma alocata autostrazilor este de 2,65 miliarde de euro, inca aproape 1,5 miliarde de euro pentru ciai ferate, 543,3 milioane de euro pentru reteaua de metrou Bucuresti-Ilfov, 271,2 milioane de euro pentru cai navigabile interioare si porturi maritime, 75,6 milioane de euro pentru transport multimodal, 42,57 milioane de euro pentru TEN-T aeroporturi si 26,3 milioane de euro pentru protectia mediului.

Sursa: Adevarul.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.