Uniunea Europeana va investi 29 de miliarde de euro in 9 coridoare de transport, in perioada 2014-2020

Harta_coridoare_TEN_T.jpg

Harta_coridoare_TEN_TIn cadrul celei mai radicale revizuiri a politicii UE in domeniul infrastructurii de la lansarea sa in anii ’80, Comisia a publicat noi harti care arata cele noua coridoare principale care vor actiona ca o coloana vertebrala a transporturilor in cadrul pietei unice europene si vor revolutiona conexiunile est-vest. Pentru a atinge acest nivel de ambitie, finantarea UE pentru infrastructura de transport se va tripla pentru perioada 2014-2020 la 26 de miliarde EUR.

In ansamblu, noua politica a UE in domeniul infrastructurii va transforma mozaicul actual de drumuri, cai ferate, aeroporturi si canale europene intr-o retea transeuropeana unificata de transport (TEN-T).

Romania este tranzitata de doua coridoare TEN-T:

  1. Orient-Mediterana de Est: pe directia Arad-Timisoara-Craiova;
  2. Rin-Dunare – pe doua ramuri:
  • Arad-Brasov-Bucuresti-Sulina;
  • Timisoara-Craiova-Bucuresti-Constanta.

Siim Kallas, vicepresedinte al Comisiei responsabil cu transporturile, a declarat: „Transportul este vital pentru economia europeana. Fara conexiuni bune, Europa nu se va dezvolta si nici nu va prospera. Aceasta noua politica in domeniul infrastructurii va institui o retea puternica de transport european in cele 28 de state membre, pentru a promova cresterea si competitivitatea. Ea va face legatura intre est si vest si va inlocui mozaicul de transporturi actual cu o retea care este cu adevarat europeana.”

Noua politica de infrastructura a UE

Noua politica instituie, pentru prima oara, o retea centrala de transport bazata pe noua coridoare principale: 2 coridoare nord-sud, 3 coridoare est-vest si 4 coridoare diagonale. Reteaua centrala va transforma conexiunile est-vest, va inlatura blocajele, va moderniza infrastructura si va eficientiza operatiunile transfrontaliere de transport pentru calatori si pentru companii in intreaga UE. Ea va imbunatati conexiunile dintre diferitele moduri de transport si va contribui la obiectivele UE privind schimbarile climatice. Reteaua centrala urmeaza sa fie realizata pana in 2030. Disponibilitatea finantarii va depinde de incheierea cu succes a negocierilor privind cadrul financiar multianual 2014-2020.

Finantarea pentru infrastructura de transport se va tripla pentru perioada 2014-2020, ajungand la 26 de miliarde EUR. Aceasta finantare din partea UE se va concentra asupra retelei centrale de transport, care are cea mai mare valoare adaugata in UE. Pentru a acorda prioritate conexiunilor est-vest, aproape jumatate din totalul finantarii CE pentru infrastructura de transport (11,3 miliarde EUR din cadrul mecanismului Conectarea Europei, MCE) va fi alocata numai pentru tarile beneficiare ale politicii de coeziune.

Noua retea centrala de transport va fi sustinuta de o retea cuprinzatoare de rute la nivel regional si national care aduc trafic in reteaua centrala. Reteaua afluenta globala va asigura acoperirea completa a UE si accesibilitatea tuturor regiunilor. Scopul este ca treptat, pana in 2050, cea mai mare parte a cetatenilor si a intreprinderilor din Europa sa se afle la cel mult 30 de minute distanta, ca timp de deplasare, de aceasta retea globala.

Luata in ansamblu, noua retea de transport va oferi:

  • calatorii mai sigure si mai putin aglomerate,
  • calatorii mai fluente si mai rapide.

Cele 26 de miliarde EUR (preturi curente) alocate transporturilor in cadrul mecanismului „Conectarea Europei” (FCE) al CFM (cadrul financiar multianual) vor servi in practica drept „capital initial” pentru stimularea investitiilor suplimentare din partea statelor membre in vederea finalizarii conexiunilor si legaturilor transfrontaliere dificile, care altfel nu ar fi probabil construite. Costul implementarii primei faze de finantare a retelei centrale pentru perioada 2014-2020 (a se vedea lista anexata a proiectelor) este estimat la 250 de miliarde EUR. Reteaua centrala urmeaza sa fie finalizata pana in 2030.

Noua retea centrala, in cifre

Reteaua centrala va conecta:

  • 94 de porturi europene principale cu legaturi feroviare si rutiere;
  • 38 de aeroporturi principale cu legaturi feroviare cu orase mari;
  • 15 000 de km de linii de cale ferata modernizate pentru circulatia de mare viteza;
  • 35 de proiecte transfrontaliere pentru reducerea blocajelor.

Aceasta va fi forta motrice economica a pietei unice care va permite o libera circulatie reala a marfurilor si a persoanelor in intreaga UE.

Document anexat:

Descarca aici harta completa a coridoarelor TEN-T (JPG)

Sursa: Comisia Europeana

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top