Vasile Dincu: Romania are potentialul de a-si moderniza zonele rurale

vasile_dincu.jpg

Care sunt prioritatile politicii de dezvoltare si ce solutii se cauta acum la nivel guvernamental pentru problemele dezvoltarii urbane si regionale in Romania? Prezent zilele trecute la cea de-a IV-a editie a conferintei „Cities of Tomorrow”, organizata la Bucuresti de Camera de Comert si Industrie Romano-Germana (AHK Romania), vicepremierul Vasile Dincu, ministrul dezvoltarii regionale si administratiei publice, a vorbit despre nevoile existente si modalitatile de a le suplini:

  • Interconectarea infrastructurii intre zonele dezvoltate si cele mai putin dezvoltate si intre polii de crestere: “Imbunatatirea conexiunilor intre aceste zone ar permite concentrarea resurselor si propagarea dezvoltarii. O prioritate pe care o urmarim si care se poate vedea in modul cum articulam proiectele de investitii este dezvoltarea infrastructurii de conectare la cele mai dinamice zone din Romania, adica polii de crestere. […] O accesibilitate mai buna la acesti poli le va permite firmelor care investesc acolo sa aiba acces la un bazin mult mai larg si mai divers de forta de munca”, a subliniat viceprim-ministrul.
  • Cresterea capacitatii administrative si a performantei institutiilor publice din zonele mai putin dezvoltate: “O a doua provocare este constructia de institutii performante pentru zonele mai putin dezvoltate. Simpla dezvoltare a infrastructurii de conectivitate, care sa faca legatura intre comunitati indepartate, este insuficienta in lipsa unor institutii performante, care sa ajute oamenii sa aiba mai multa mobilitate si sa conceapa proiecte de dezvoltare in aceste zone.
  • Monitorizarea si structurarea investitiilor locale, prin utilizarea complementara a fondurilor disponibile: “O idee pe care o urmarim constant este conectarea tuturor tipurilor de fonduri pe care le avem la dispozitie: fondurile europene, gandite astfel incat sa fie complementare cu fondurile de la bugetul de stat, si fondurile din bugetele locale. In acest scop am dezvoltat cateva softuri pe care le vom face publice si care vor deveni o sursa importanta de date deschise. De exemplu, un observator teritorial, unde toate investitiile, atat de la bugetul local, cat si de la cel central, vor fi marcate pe harta fiecarei localitati, astfel incat sa avem o perspectiva clara asupra directiei de dezvoltare si a modului in care fondurile conlucreaza; de exemplu, in zona urbanistica sa reabilitam cartiere intregi, nu sa avem doar proiecte care se termina la finalul unei strazi pentru ca s-a facut un proiect european doar pentru acea zona”, a explicat ministrul dezvoltarii regionale si administratiei publice.
  • Cresterea calitatii vietii in zonele cu categorii profesionale cu inalta calificare si in zonele rurale: “A treia tendinta este sa investim in calitatea vietii din zonele de varf, care atrag oamenii cu cea mai buna pregatire, si in cele rurale. Am avut adesea discutii cu bancile de dezvoltare, care cer din partea Guvernului garantii ca proiectele sunt viabile economic. Cineva care vine cu un imprumut spune: voi ar trebui sa spuneti foarte clar, daca facem o canalizare sau aducem apa intr-o localitate rurala, cati dintre locuitori vor avea capacitatea sa plateasca costurile dupa aceea? E de inteles, dar acestea sunt investitii sociale in calitatea vietii, absolut necesare pentru dezvoltare si care ar putea deveni eficiente mai tarziu. Masuri de atenuare a saraciei in comunitatile defavorizate: In fine, a patra prioritate sunt masurile concentrate asupra grupurilor marginale si minoritare. „Nu este neaparat o viziune de protectie sociala. Comunitatile marginalizate se confrunta cu probleme specifice privind 3 dimensiuni importante ale cresterii economice: densitate, distanta si divizare. Unele grupuri o duc greu la toate nivelurile. In Romania, de cele mai multe ori, ne gandim la populatiile de rromi, dar nu este vorba numai de aceasta concentrare pe criteriu etnic. In general, grupurile marginale raman izolate si in afara centrelor economice. Atunci, de cele mai multe ori, aceste grupuri cauta oportunitati mai bune prin fenomenul migratiei, iar asta este destul de ineficient, pentru ca izolarea persista si acolo unde ajung, in comunitatile de destinatie. In plus, o comunitate care nu isi foloseste forta de munca, care include grupuri marginale, cartiere defavorizate, isi blocheaza cresterea economica. Comunitatile marginalizate care se lupta pentru supravietuire, pentru nevoi de baza, sunt o resursa nefolosita. Noi avem asemenea comunitati in foarte multe zone ale Romaniei si acesta este unul din proiectele noastre, de a incerca sa activam aceste comunitati, sa schimbam aceasta situatie in care toata lumea pierde“, a subliniat viceprim-ministrul Vasile Dincu.
  • Dezvoltarea echilibrata a regiunilor si reducerea decalajului de dezvoltare dintre zonele urbane si cele rurale: “Faptul ca unele regiuni se dezvolta mai repede este un lucru bun, deoarece creste nivelul dezvoltarii globale intr-o tara si genereaza resurse pentru a sprijini regiunile ramase istoric in urma. Sper ca la noi sa dispara din domeniul politic inhibitia legata de dezvoltarea regionala. Se considera ca in viitor dezvoltarea va avea loc in jurul regiunilor si a oraselor, insa eu, ca sociolog si ca ministru al dezvoltarii intr-o tara in care jumatate din populatie traieste in zone rurale, nu sunt fanul ideilor absolutiste despre urbanizarea naturala, ca sa spunem asa. Nu investim nimic in zona rurala pentru ca oricum aceasta va disparea. Eu cred invers, ca Romania are potentialul de a-si moderniza zonele rurale, unde o parte din populatie s-ar putea muta si ar putea trai in conditii foarte bune. Avem in Romania, in zona rurala, o civilizatie care a disparut din Europa si cred ca aceasta civilizatie, ca univers de valori, ca mod de viata, obiceiuri, anumite tipuri de industrii, ar putea sa reprezinte o resursa importanta de dezvoltare a Romaniei. Nu cred ca o urbanizare accelerata ar crea altceva decat niste pungi de saracie la periferia marilor orase.
  • Reglementarea dezvoltarii urbane, prin elaborarea unui Cod al Urbanismului, a unei noi legi a locuintei si intarirea functiei de manager al orasului: “Lucram in acest moment la un Cod la Urbanismului pe care il vom lansa pana in toamna, si la o Lege a Locuintei, prin care sa punem ordine si sa institutionalizam cat se poate, nu obligatoriu, functia de manager al comunitatii urbane, care este in acest moment folosita foarte rar.”
  • Regionalizarea si descentralizarea, ca premise ale dezvoltarii urbane; politicile de dezvoltare trebuie concepute la nivel local:Consider ca obsesia controlului de la centru a politicilor de dezvoltare urbana trebuie sa dispara. Este nevoie de cat mai multa autonomie locala pentru orase, evident, in masura in care pot produce resurse proprii. Pretentia multor zone urbane din Romania de a primi resurse de la centru, pe care sa le foloseasca dupa cum ii taie capul, mi se pare total contraproductiva. Trebuie sa ajutam oamenii sa isi produca propriile resurse si sa ii lasam sa isi gandeasca dezvoltarea dupa viziunea lor. […] Sunt foarte multe resurse care apartin in acest moment administratiei centrale: stadioane, sali de sport, case de cultura, cinematografe. In sistemul descentralizat pe care il gandim toate acestea pot fi gestionate de administratia locala. Cred ca orasele si regiunile sunt viitorii eroi ai dezvoltarii. Nu se vor mai putea face politici de dezvoltare eficiente, in viziunea mea, de la centru. Pot fi gandite viziuni, pot fi controlate proiectele de dezvoltare in sensul egalitatii, al planificarii rationale a resurselor, dar dezvoltarea va trebui gandita la nivelul regiunilor si al marilor poli de crestere care vor integra pana la urma teritoriul”, a concluzionat vicepremierul Vasile Dincu.

Sursa: MDRAP

One thought on “Vasile Dincu: Romania are potentialul de a-si moderniza zonele rurale”

  1. Romaniei este de a parasi imediat structurile mafiote UE, NATIO spune:

    Nu stiu cum se face , ca avem cele mai optimiste guvernari , suntem cei mai atractivi in zona ,bancile imperialiste colonialiste ne dau imprumuturi la cele mai avantajoase dobanzi ,avem cresteri economice cele mai spectaculoase
    Totul este o miciune sfruntata
    Daca ar merge bine ,nu am fi ajuns la o datorie externa de peste 120 de miliarde de euro ,nu am trai sa imprumutam anual 20 de miliarde de euro pentru a plati ,salariile ,pensiile, ratele de banci , am oputea vedea macar un an in care in care imprumutul tarii scade de la 120 de miliarde la 110 miliarde
    Toti guvernantii vin , promit ,fac promisiuni si estimari pe baza unor stattistici mincinoase , se imprumuta cat poate fiecare , fara a anunta poporul care plateste, avem cele mai mari preturi la toate produsele ,avem cele mai mici salarii si pensii , dar totul este o fericire in special pentru europarlamentari care casiga 10-20.000 de euro pe luna , pentru cei ce gestioneaza fondurile asa zise europene virtuale cu salarii de 1-5000 de euro/luna , pentru magistrati care au de munca in cea mai corupta societate din Europa si casiga 3-5000 de euro/luna , la toti acestia tara merge pe drumul luminos al capitalismului retrograd ,corupt si dusman de moarte pentru 90% din populatie
    Tara nu se mai poate face bine ,atata timp cat nu nwe luam tara inapoi ,sa nationalizam totul ,sa infiintam canalul Bucuresti-Brasov si cei cateva sute de mii de romani care au distrus tara sa fie pusi la munca de sapat in stanca si gardieni sa fie oamenii cei mai saraci care iubesc capitalismul infloritor
    Sansa tarii este de a parasi imediat structurile mafiote UE,NATO care au adus-o in faliment si sa se alinieze Rusiei d-lui Putin si astfel ca prima masura sa se alinieze preturile la nivelul Rusiei si nu la nivelul Austriei

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *