Un alt aspect deosebit de important referitor la business intelligence este cel referitor la performanţele acestor sisteme într-un context al creşterii utilizării lor. Se pare că viitorul va pune aceste sisteme în faţa imposibilităţii de a oferi avantajele promise. De ce? Din ce în ce mai multe companii încep să folosească sistemele de business intelligence. Iar aceste sisteme devin din ce în ce mai performante. În astfel de condiţii, o companie nu va putea niciodată să deţină un avantaj competiţional executând aceleaşi activităţi pe care şi alte companii le execută. Iar în al doilea rând, business intelligence este exclusiv concentrat pe oferirea de înţelegere asupra datelor; business intelligence nu oferă instrumentele necesare pentru implementările de schimbări operaţionale.
Legendarul investitor, Warren Buffet afirma: „nu se câştigă prin prezicerea ploii. Se câştigă prin construirea unei ambarcaţiuni.” [Hyperion] Şi rândurile următoare vin cu explicaţia: „în timp ce business intelligence poate furniza înţelegerea condiţiilor atmosferice, BPM (n.a. business performance management) este cel care în cele din urmă va împuternici companiile să deţină un avantaj prin construirea unei ambarcaţiuni – construirea mult mai rapidă a acestora, cu o mai mare eficienţă din punct de vedere al costurilor şi proiectate mult mai adecvat pentru a face faţă furtunii.”
Conform unui studiu recent [sap.info], soluţia pentru aceste limitări ale business intelligence, stă în modelul de afacere „Corporate Performance Management (CPM)”, un model care combină business intelligence cu business performance management. Acest nou model de afacere permite companiilor să-şi alinieze scopurile şi procesele de afacere cu activităţile zilnice de derulare a afacerii. Doar câteva din beneficiile acestui nou model de afacere [technology]: un răspuns mult mai rapid la condiţiile şi oportunităţile schimbătoare de pe piaţă, o puternică orientare către client, eficienţă operaţională sporită, o aliniere mai bună a bugetului, strategiilor de afacere şi planificare, profit sporit de pe urma investiţiilor în tehnologii informaţionale.
În afară de corporate performance management, o altă tendinţă în business intelligence este analitica previzională [Zaman, 2005] – folosită la determinarea rezultatelor viitoare posibile ale unui eveniment sau a probabilităţii de apariţie a unei anumite situaţii. Analitica previzională este folosită la analiza automatizată a unei cantităţi imense de date cu diferite variabile; această tehnică include arbori decizionali, analiza coşului de piaţă, reţele neuronale, algoritmii genetici, text mining etc.