Ghid privind Creditele

1. Cum functioneaza sistemul finantarilor rambursabile?

Un finantator – autoritate publica, agent economic (cel mai adesea de tipul unei banci), ONG – care dispune de un excedent banesc, hotaraste sa-l investeasca in diverse activitati (fie activitati cu o rentabilitate mai ridicata, fie pentru a sprijini un anumit sector de activitate a carui dezvoltare ii poate aduce in viitor avantaje importante, fie pentru a raspunde unor nevoi sociale – de exemplu, constructia de locuinte). Aceste sume sunt destinate sprijinirii temporare a acestor activitati; in schimbul acestui sprijin, finantatorul solicita, pe langa creditul acordat initial, si o plata suplimentara (dobanda).

Finantatorul isi stabileste grupul de beneficiari potentiali si elaboreaza un sistem de evaluare si ierarhizare a acestora, dupa criterii care sa-i asigure atingerea obiectivelor vizate. Evaluarea presupune, de regula, elaborarea unui dosar de credit, care cuprinde o prezentare a solicitantului si a scopului pentru care solicita finantarea rambursabila.

Dosarele prezentate sunt evaluate de finantator, luandu-se decizia acordarii creditelor solicitantilor ale caror dosare au obtinut punctajele cele mai mari. Acordarea finantarii presupune incheierea unui contract de creditare, in care se stabileste si modalitatea in care este acordat creditul si forma sub care va fi el rambursat de beneficiar.

2. Ce doresc finantatorii?

Finantatorii doresc sa isi recupereze banii – in cazul finantatorilor privati – sau sa isi atinga obiectivele de ordin social, cultural, politic, economic – in cazul finantatorilor publici. In cazul in care finantatorul este, de fapt, un refinantator (adica primeste de la o alta institutie banii pe care ii ofera sub forma de credite), trebuie tinut cont de conditiile de finantare de la nivelul superior (adica obiectivele urmarite de institutia care ofera de fapt banii).

3. Ce reprezinta si prin ce se caracterizeaza un credit?

Cuvantul „credit” sugereza faptul ca principalul element de continut al creditului il reprezinta ideea de incredere. In principal, creditul se caracterizeaza prin urmatoarele aspecte:

  • cel care da cu imprumut suma de bani ( de ex. banca) nu isi pierde dreptul de proprietate asupra sumei imprumutate, ci numai dreptul de folosinta, care este transferat celui care solicita creditul (de ex. persoana care doreste sa-si deschida o afacere, sa cumpere un imobil etc.);
  • creditul este acordat pe o perioada de timp, pana la o anumita data, numita scadenta, sau termen de rambursare, transferarea dreptului de folosire a sumei imprumutate fiind temporara;
  • creditul trebuie rambursat (inapoiat) creditorului (de ex. banca) in functie de cum s-a stabilit impreuna cu acesta in contractul de creditare, lunar, anual etc., cu rate egale, crescatoare sau descrescatoare
  • cel care solicita creditul trebuie sa plateasca celui de la care a imprumutat suma de bani (bancii) o dobanda, un pret pentru faptul ca foloseste suma de bani respectiva. Dobanda poate fi platita o data cu ratele de credit, lunar, anual etc. Ea se calculeaza in functie de rata dobanzii exprimata sub forma de procent (de ex. 35%) dupa formula:

a) daca P (perioada) este in zile

 

 

b) daca P (perioada) este in luni

 

 

unde D – dobanda
P – perioada
r – rata dobanzii

Exemplu: Daca contractati (luati) un credit de 100.000.000 lei, pe termen de 1 an, cu rata dobanzii de 24%, cu rate egale in fiecare luna, va trebui sa platiti o dobanda in prima luna de:

 

 

  • cel care solicita creditul trebuie sa detina o garantie. Garantia poate fi personala, daca o alta persoana se angajeaza sa plateasca in locul celui care a contractat creditul, daca acesta nu mai poate rambursa creditul, sau reala, care consta intr-o valoare materiala (casa, autoturism, utilaje, terenuri etc.), ce poate fi valorificata (vanduta) de catre banca, in cazul in care cel care a imprumutat creditul nu-l mai poate inapoia.

4. Care sunt formele creditului, de cate tipuri sunt acestea?

Creditul bancar este un credit sub forma baneasca acordat de bancheri intreprinzatorilor. El poate fi acordat indiferent de domeniul de activitate unde functioneaza solicitantul de credite, indifernet de marimea activitatii acestuia (intreprindere mare, mijlocie, mica). Modalitatile tehnice de creditare a activitatii curente a agentilor economici pot fi: avansurile in cont curent, linia de credit simpla, linia de credit confirmata, credite cu destinatie speciala.

Creditul comercial este creditul pe care si-l acorda intreprinzatorii la vanzarea marfurilor sub forma amanarii platii. Astfel, un furnizor, vanzatorul, livreaza marfa clientului, cumparatorului, fara ca acesta din urma sa plateasca imediat. Ei se inteleg ca, dupa cateva zile, clientul sa platesca marfa. in schimb, cumparatorul, pentru a garanta buna sa credinta, va emite o cambie, un document, unde e specificata suma pe care o datoreaza, termenul la care va plati si faptul ca se angajeaza sa platesca la acel termen. De asemenea, acest document contine data emiterii si semnatura celui care o emite. Avantajele sunt de ambele parti:

Furnizorul isi vinde marfa, fara sa astepte momentul in care cumparatorul va dispune de bani. El nu ramane cu marfa pe stoc, economisind cheltuielile de depozitare, conservare, paza etc.. De asemenea, castiga si isi pastreaza clientii, prin faptul ca ofera marfa pe datorie, castigand avantaje in fata concurentilor. Furnizorul, in conditiile in care are nevoie de lichiditati, poate folosi cambia, mergand la banca sa o sconteze, obtinand suma de bani pe care ar trebui sa o primeasca de la client, mai putin scontul, o dobanda calculata pe perioada dintre momentul in care merge la banca si primeste banii, pana la scadenta. Scontul se calculeaza dupa formula enuntata la punctul 1.

Clientul beneficiaza si el la randul sau de avantaje. in primul rand nu este obligat sa imprumute sume de bani pentru a-si plati marfa, sume care ar implica anumite costuri (dobanzi, comisioane etc.) si timp. Poate sa-si continue activitatea avand la timp materiile prime necesare.

Creditul de consum este creditul folosit la vanzarea cu plata in rate a unor bunuri de consum personal de valori mari si folosinta indelungata. Aceste bunuri pot fi: electrocasnicele (frigidere, aragaze etc.), mobila, automobile etc.

Creditul obligatar este un credit pe care il obtine o intreprindere care doreste sa realizeze finantarea unei investitii, cumpararea unor active fixe etc. El consta in vanzarea de obligatiuni catre persoane fizice, alte intreprinderi, banci, societati de asigurari, obtinand sume de bani. Termenul pentru acest tip de credit este lung (peste 5 ani), cel care imprumuta creditul trebuind sa plateasca o dobanda de obicei fixa, numita si cupon. Avantajele celui care obtine acest tip de imprumut constau in faptul ca cel care achizitioneaza obligatiunile emise de el nu au drept de vot in Adunarea Generala a Actionarilor, deci nu devin actionari. De asemenea, de regula, dobanzile la obligatiuni sunt mai mici decat dividendele, care ar fi trebuit platite in cazul in care se emiteau actiuni.

Creditul ipotecar este creditul contractat pentru constituirea de proprietati imobiliare (case, sedii etc) fiind garantat cu aceste proprietati. Acesta este contractat pe termen lung (peste 5 ani).

Creditele mai pot fi clasificate si dupa termenul pentru care sunt acordate: scurt (pana  la un an), mediu (intre 1 si 5 ani), lung (peste 5 ani).

Dupa fermitatea scadentei creditul poate fi denuntabil (bancherul isi rezerva dreptul ca inaintea termenului de scadenta fixat, pe baza de preaviz, sa ceara celui care a imprumutat creditul sa plateasca, mai ales in situatia creditului de cont curent cand se constata ca situatia financiara si gestiunea activitatii celui imprumutat se constata ca se deterioreaza) si nedenuntabil (care nu implica consecintele evocate la creditul denuntabil).

5. Ce este cambia (trata, biletul la ordin)?

Cambia reprezinta o obligatie scrisa ce confera celui care o detine dreptul de a cere debitorului (celui care datoreaza o suma de bani) sa plateasca la scadenta suma de bani specificata. Ea mai poarta denumirea de efect de comert, polita si este emisa atunci cand este folosit creditul comercial.

In functie de cel care emite cambia cambia poarta o denumire specifica: bilet la ordin (daca obligatia de plata este luata de debitor atunci cand el emite titlul de credit) sau trata (cel care emite cambia este un creditor si prin cambie se adreseaza unei alte persoane, debitorului, dandu-i ordin sa platesca).

6. Ce este cecul si ordinul de plata?

Cecul reprezinta un inscris prin care titularul (posesorul) unui cont bancar da ordin bancii sale sa plateasca o suma de bani unui persoane. in cazul cecului, contul din care se plateste suma de bani nu trebuie musai sa detina disponibilitati. in aceasta situatie banca da un credit pe termen scurt titularului de cont pentru a-si plati datoriile cu cecul. Cecul poate fi nominal (este indicata persoana pentru care trebuie sa se faca plata) sau la purtator (nu este indicata persoana pentru care trebuie sa se faca plata). Cecurile pot fi de asemenea cecuri certificate (banca confirma existenta disponibilitatilor in cont si asigura pe beneficiar de plata cecului la prezentare) si cecuri barate (obligatia de efectua plata prevazuta in cec este a unei anumite banci).

Ordinul de plata reprezinta un ordin dat bancii de a transfera o suma de bani din contul celui care a emis oridnul de plata in contul altei persoane. De obicei, emiterea ordinului de plata implica existenta de disponibilitati in contul celui care il emite.

7. Ce este dobanda simpla si dobanda compusa (cu capitalizare)?

A. Formula dobanzii simple (dobanda nu se adauga la depozitul initial)

 

 

unde: Db – dobanda
C – marimea creditului
P – rata anuala a dobanzii
T – timpul in zile

B. Formula dobanzii compuse – (dobanda se calculeaza si se adauga la depozitul initial, astfel incat, pentru perioada urmatoare, procentul de dobanda se aplica la intreaga suma cumulata) este utilizata in cazul creditelor pe termen mai mare de 1 an, cand rambursarea creditului si plata dobanzilor se face o singura data, la scadenta finala.

 

 

n – numar de ani

Exemplu: Un credit in valoare de 90 mil u.m. este contractat pe termen de 3 ani, in conditiile unei rate a dobanzii de 35% pe an. Stiind ca:

a) rambursarea creditului si plata dobanzilor se face anual, cu rate constante, sa se calculeze marimea obligatiilor de plata si marimea dobanzii

 

 

 

 

 

 

b) rambursarea creditului si plata dobanzilor se face o singura data, la scadenta finala, sa se calculeze marimea obligatiilor de plata si marimea dobanzii

 

 

8. Cum se calculeaza amortizarea (rambursarea) unui credit bancar?

Se cunosc, in principal, urmatoarele modalitati de rambursare:
a) prin amortismente constante
b) prin anuitati constante
c) o singura data, la scadenta finala

Nota:

  • amortisment = rata din credit ce se restituie periodic
  • anuitatea = amortismentul + dobanda

Exemplu: Un credit in valoare de 21.000.000 u.m. este contractat pe termen de 3 ani, cu o rata a dobanzii de 10% pe an. Sa se exemplifice cele trei modalitati de rambursare.

a) rambursare prin amortismente constante

Tabloul de amortizare a creditului

Nr. ani Marimea creditului de rambursat Marimea dobanzii Amortismentul Anuitatea
1 21.000.000 2.100.000 7.000.000 9.100.000
2 14.000.000 1.400.000 7.000.000 8.400.000
3 7.000.000 700.000 7.000.000 7.700.000
Total X 4.200.000 21.000.000 25.200.000

b) rambursarea prin anuitati constante

Anuitatea (A) se calculeaza dupa formula:

 

 

A – anuitate de plata
C – marimea creditului
i – rata anuala a dobanzii
n – numarul de ani de rambursare

 

 

Tabloul de amortizare a creditului

Nr. ani Marimea creditului de rambursat Marimea dobanzii Amortismentul Anuitatea
1 21.000.000 2.100.000 6.300.000 8.400.000
2 14.700.000 1.470.000 6.930.000 8.400.000
3 7.770.000 777.000 7.623.000 8.400.000
Total X 4.347.000 20.853.000 25.200.000

c) rambursare o singura data, la scadenta finala

c1) dobanda este calculata anual si platita de debitor la sfarsitul fiecarui an

 

 

 

c2) dobanda este calculata anual, dar se plateste la scadenta finala

 

 

 

9. Ce indicatori de baza trebuie sa-i cer contabilului (directorului economic, financiar) meu sa-mi calculeze pentru a vedea daca am o situatie financiara buna?

Lichiditatea patrimoniala indica posibilitatile de rambursare a imprumutului pe baza transformarii rapide a activelor circulante si creantelor acestora in lichiditati. Ca indicator, lichiditatea patrimoniala (Lp) se stabileste potrivit relatiei:

 

 

Ap = active patrimoniale transformabile intr-un termen scurt in disponibilitati banesti;
Pp = pasive patrimoniale (creditori cu conditii de plata in termen scurt)

Lichiditatea unui agent economic este cu atat mai buna, cu cat rezultatul obtinut este mai mare (peste 100%), limita minima acceptata fiind de 100%.

Solvabilitatea indica gradul in care agentii economici pot face fata obligatiilor de plata, indeosebi din surse proprii. Se determina prin relatia:

 

 

Sp  =  solvabilitatea patrimoniala;
Cp  =  capitalul propriu;
Tp  =  total pasive.

Acest indicator este considerat pozitiv cand marimea lui depaseste nivelul de 30%.

Rata rentabilitatii, calculata dupa urmatoarea formula:

 

 

Re  =  rentabilitatea economica;
Pn  =  profitul net;
Ch.t = cheltuieli totale

Acest indicator trebuie sa fie cat mai mare, indicand o rentabilitate economica cat mai mare.

Rotatia activelor circulante la nivel anual, exprima raportul dintre cifra de afaceri si marimea activelor circulante, fiind apreciata ca pozitiva, cu cat numarul de rotatii este mai mare.

Gradul de indatorare constituie, de asemenea, un indicator de baza in aprecierea performantelor debitorilor, indicand limita pana la care agentul economic este finantat din alte surse decat fondurile sale proprii. Se calculeaza dupa relatia:

 

 

Gi  =  gradul de indatorare;
PE  =  plati exigibile;
Ap  =  active patrimoniale.

Cu cat valoarea acestui indicator este mai mica, cu atat gradul de indatorare este mai redus, iar situatia financiara si posibilitatea de rambursare a creditelor este mai buna.

10. Cum trebuie sa fiu eu ca patron, ca investitor si ca om sa pot imprumuta un credit bancar?

Pentru a avea sanse de a contracta un credit bancar trebuie sa fiti o persoana de incredere, sa nu fi avut in trecut situatii de nerambursari de credite, refuz de plata a furnizorilor etc. care sa imi fi facut o faima nefavorabila. Banca poate sti oricand ce fel de om sunt, chiar daca eu vreau sa dovedesc contrariu si sa doresc sa o insel cu aparente.

Pe langa acesta calitate trebuie sa dovedesc ca am o buna pregatire profesionala si experinta in domeniu, sa dovedesc ca stiu ce vreau sa fac cu banii si cunosc domeniul de activitate in care doresc sa investesc.

11. De ce documente am nevoie pentru a putea contracta un credit?  

I. Cerere de credit (furnizata de catre agentia de implementare, banca, ONG).

II. Documente juridice de constituire a societatii:

  • copie a statutului societatii;
  • copie a contractului de societate;
  • hotararea judecatoreasca de infiintare a societatii;
  • copie a Certificatului de Inmatriculare la Registrul Comertului;
  • copie a Certifcatului de Inregistrare Fiscala – Cod fiscal;
  • copii dupa Actele Aditionale inregistrate la Registrul Cometului cu modificarile ulterioare infiintarii.
  • hotararea Adunarii Generale prin care au fost imputerniciti reprezentantii sa cotracteze cre-dite bancare in numele societatii.

III. Documente financiare:

  • ultimul bilant anual (sau bilantul contabil anual)pentru ultimii 2-3 ani si,dupa caz,ultimul bilant semestrial (cu toate anexele);
  • balantele de verificare pe ultimele trei luni,situatia patrimoniului si rezultatele financiare pe semestrul anterior;
  • situatia bugetului de venituri si cheltuieli (contul de profit si pierderi)pentru anul in care se solicita creditul;
  • situatii financiare curente ale debitorului si ale oricarui garant al acestuia.

IV. Plan de afaceri (studiu de fezabiliate incluzand proiectii financiare pe urmatorii 5 ani). Planul de afaceri trebuie sa aiba ca anexe in functie de tipul proiectului urmatoarele:

  • autorizatii si avize necesare functionarii,proiect de constructie,aviz de mediu;
  • oferte de la furnizori pentru achizitionarea de echipamente si materii prime;
  • cereri de oferta de produse,servicii de la principalii clienti;
  • lista garantiilor propuse de societate;
  • rapoarte de evaluare si dovada proprietatii asupra acestora.
  • acte privind situatia juridica a terenului.

Pentru asociatiile familiale si persoanele fizice autorizate sa desfasoare activitati independente, sunt necesare dupa caz urmatoarele acte:

  • cerere de credit;
  • autorizatie de functionare;
  • certificat de inmatriculare la Registrul Comertului;
  • declaratia de venituri pe anul in curs,depusa la organele fiscale;
  • adeverinta de la Consiliul Local,in raza caruia are domiciliul (detine proprietatea), privind situatia patrimoniala;
  • adeverinta privind situatia actuala a patrimoniului emisa de sectiile notariale ale instantelor de judecata (Carte Funciara)sau de Registrul Agricol din cadrul Consiliilor Locale;
  • situatia imprumuturilor si disponibilitatilor banesti la alte banci si/sau alti debitori (creditori);
  • situatia contractelor de desfacere a produselor la intern si extern pe anul in curs;
  • situatia disponibilitatilor in conturile deschise la alte banci,cu prezentarea ultimelor extrase de cont;
  • situatia creditelor curente si restante,angajate la alte banci,pe termene si scadente;
  • modalitatile de plata a furnizorilor si structura angajamentelor fata de acestia;
  • situatia creantelor fata de clientii firmei (valoare, termene de incasare).

Autor Bogdan Capraru