O delegatie guvernamentala compusa din reprezentanti ai Ministerului de Finante, Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, Ministerului Educatiei si Cercetarii si Fondului Roman de Dezvoltare Sociala a negociat in perioada 2-4 mai, la Washington, Acordul de imprumut privind Programul de educatie timpurie incluziva, finantat de Banca Mondiala (6,1 mil. euro) si Guvernul Romaniei (1,7 mil. euro). Acordul de imprumut privind Programul de educatie timpurie incluziva este inclus in cadrul Proiectului de Incluziune Sociala, proiect ce se va derula in perioada 2006-2011, si va fi ratificat de Banca Mondiala in perioada imediat urmatoare.
Delegatia romana care a participat la negocieri a fost condusa de domnul George Barbu, ministrul muncii, Ministerul Educatiei si Cercetarii fiind reprezentat de doamna Paloma Petrescu, Secretar de Stat pentru invatamant preuniversitar, domnul Mihai Paunica, director general Buget Finante (DGBFPI), doamna Mirela Darstaru, director Reabilitare scoli (UMPRS), doamna Alina Gheorghe, director adjunct invatamant Rural (UMPIR).
Obiectivele generale ale Programului de educatie timpurie incluziva sunt:
– Asigurarea echitatii in educatie, astfel incat copiii care apartin unor grupuri vulnerabile sa aiba acces egal la o educatie timpurie de calitate;
– imbunatatirea eficientei sistemului de educatie prin promovarea de solutii comunitare.
Practic, obiectivele specifice ale programului urmaresc:
– Includerea populatiei rome in strategia si programele MEdC;
– Crearea si imbunatatirea conditiilor educationale in vederea respectarii standardelor minime de functionare in scolile cele mai sarace din cele mai dezavantajate comunitati identificate, astfel incat sa creasca nivelul de acces la educatia initiala, timpurie si de baza;
– imbunatatirea calitatii atat a realizarilor (output-uri), cat si a mediului educational (input-uri educationale);
– Cresterea gradului de constientizare si cresterea capacitatii factorilor de decizie cu privire la management, planificare si evaluare a programului.
Componentele Programului:
Sub-componenta 1: Reabilitarea si dezvoltarea infrastructurii
– Reabilitarea a 50 de unitati de educatie timpurie, existente deja in sistem si identificate pe baza indicatorilor stabiliti de MEdC;
– Constructia a 20 de unitati de educatie timpurie in comunitatile dezavantajate identificate;
– Dotarea cu mobilier a unitatilor reabilitate si nou construite.
Sub-componenta 2: Dezvoltarea resurselor umane si a curriculumului specific pentru educatia timpurie incluziva
– Formarea resurselor umane;
– Formarea personalului de educatie si ingrijire care lucreaza cu copiii de pana la 6/7 ani in unitatile de educatie timpurie selectate;
– Formarea managerilor din unitatile de educatie timpurie selectate;
– Elaborarea curriculumului specific si a modulelor de formare pentru asigurarea pregatirii profesionale a personalului didactic si de ingrijire, precum si formarea managerilor si a parintilor;
– Formarea resurselor umane in educatie timpurie incluziva;
– Dezvoltare de curriculum specific si asigurarea materialelor de predare invatare;
– Crearea capacitatilor pentru accesarea fondurilor europene pentru promotorii de servicii in educatie timpurie;
– Accesarea fondurilor europene;
– Formarea promotorilor de servicii de educatie timpurie (personal al universitatilor, Casei corpului didactic, Inspectoratelor scolare, gradinitelor si organizatiilor nonguvernamentale) in vederea accesarii fondurilor europene.
Sub-componenta 3: Promovarea de servicii integrate si de solutii alternative pentru educatie si interventie timpurie
– Crearea a 10 „gradinite in familie†unde se vor aplica solutii alternative pentru educatie, in comunitati izolate si cu populatie majoritar roma;
– Crearea a 8 centre de resurse pentru parinti pentru informarea lor cu privire la educatia timpurie si colaborarea cu cadrele didactice;
– Elaborarea cadrului legal pentru promovarea si infiintarea serviciilor integrate, alternative si de sprijin pentru educatia si interventia timpurie a copiilor de la nastere la 6/7 ani;
– Activitati de consiliere si educare a parintilor cuprinsi in programul â€ÂGradinita in familie†si parinti din comunitati dezavantajate.
Sub-componenta 4: Dezvoltarea capacitatii institutionale pentru:
– Activitati de monitorizare si de evaluare;
– Activitati de informare, comunicare, educare;
– Crearea unui sistem de management integrat al proiectului.
Rezultatele concerete ale derularii acestui proiect:
– 50 de gradinite din comunitatile dezavantajate identificate vor fi reabilitate si dotate conform standardelor in vigoare;
– 20 de gradinite noi vor fi construite in comunitati;
– 5.000 de copii proveniti din categorii dezavantajate, in special din comunitatile roma, vor avea acces la infrastructura si servicii educationale imbunatatite;
– 3.700 de persoane (cadre didactice, personal de ingrijire si medical) din unitatile de educatie timpurie selectate vor parcurge module de formare pe teme privind abordarea holistica a copilului in perioada copilariei mici, educatie incluziva, comunicare, metode active de invatare, adaptare curriculara etc;
– 100 de manageri ai unitatilor de educatie timpurie selectate vor parcurge un curs de formare pe probleme legate de educatia incluziva, nediscriminare, adaptarea programului scolii la cerintele si nevoile comunitatii si individului, comunicare eficienta intr-un mediu multicultural etc;
– 1.500 de parinti ai copiilor din unitatile selectate vor participa la cursuri de formare privind rolul si importanta familiei in educatia si dezvoltarea timpurie a copilului, metode de stimulare si incurajare a dezvoltarii copilului, metode de sprijin in cadrul interventiei timpurii etc.;
– 50 de parinti din comunitatile dezavantajate identificate vor participa la activitati de formare in vederea implicarii acestora in interventii tip „Gradinita in familieâ€Â;
– 8 Centre de resurse pentru parinti vor fi organizate, dotate corespunzator si vor functiona in cadrul unor unitati de invatamant prescolar din 8 zone dezavantajate, cu populatie majoritara rroma.
Programul de educatie timpurie incluziva este integrat in Programul de Reforma a Educatiei Timpurii punand accentul pe echitate in educatie si suport pentru copiii ce apartind grupurilor dezavantajate.