Lansate spre dezbatere publica intr-o perioada de vacanta, cu consecinta limitarii posibilitatii cat mai multor grupuri interesate de a le comenta continutul, noile variante ale Programelor Operationale aferente fondurilor structurale si de investitii pentru 2014 -2020, nu vor aduce modificari radicale fata de tematicile si zonele de interventie abordate in actualul exercitiu financiar 2007 – 2013.
Noile variante ale PO (Programul Operational Regional, Programul Operational Capacitate Administrativa, Programul Operational Infrastructura Mare, Programul Operational Capital Uman, Programul Operational Competitivitate si Programul Operational Asistenta Tehnica) au reusit sa includa, in opinia Institutului pentru Politici Publice (IPP), un inventar mai detaliat – cel putin in anumite domenii – al tipurilor de investitii prioritare care urmeaza a fi realizate cu bani europeni, ramanand diferente vizibile de maturitate si consistenta la nivelul acestor importante documente ce vor ghida alocarea celor peste 28 de miliarde de euro in viitorii 10 ani (7+3).
Ne-am fi asteptat ca responsabilii cu planificarea prioritatilor de finantare din fonduri structurale sa aiba o abordare mult mai curajoasa in sensul nominalizarii unor sectoare – cheie, dar si a unor proiecte publice majore de investitii in cadrul domeniilor prioritare; am retinut totusi faptul ca unele Programe Operationale au identificat – pentru aceasta versiune a Programelor, pana la o anumita limita, mult mai bine, fata de anterioarele variante aceste sectoare si abordari prioritare in care vor fi orientate investitiile in 2014 – 2020.
Apreciem si faptul ca noile versiuni asuma mult mai clar faptul ca Romania va exploata aglomerarile urbane, sprijinirea comunitatilor urbane fiind constant solicitata de Institutul pentru Politici Publice in ultimii ani concomitent cu asumarea politica a re-evaluarii capacitatii multor comune din Romania de a se auto-sustine.
IPP considera ca Romania trebuie sa investeasca cu prioritate in comunitatile urbane pentru a genera un impact sporit in eforturile de crestere a nivelului de dezvoltare locala. Consideram o masura inspirata identificarea din aceasta etapa a procesului de negociere cu UE, in unele Programe Operationale, a asa – numitor proiecte majore, predefinite (ex: cadastrul national, metroul Bucuresti – Ilfov, sistemul de termoficare din Capitala, Centrul International de Studii Avansate privind Sistemele Fluviu‐Delta‐Mare), insa portofoliul acestor proiecte este extrem de redus prin comparatie cu nevoile de prioritizare in sectoarele – cheie: transporturi/mobilitate, mediu, dezvoltare economica.
Mai multe detalii: www.stiriong.ro