Economia in 2009

Saptamana trecuta Business Standard a publicat Anuarul “Economia in 2009”.  Promovandu-l ca “Singurul studiu complet despre tendintele economiei Romaniei” m-am simtit obligat sa-l citesc. Si nu pot spune ca am fost dezamagit, chiar daca nici nu am avut revelatii deosebite. Este vorba desigur de niste previziuni, multe dintre ele cu siguranta nu se vor adeveri, partial sau deloc, dar este totusi vorba de o viziune coerenta si realista asupra anului care vine.

 

Care este cel mai interesant lucru pe care il prezinta anuarul? Situatia comparativa a modului in care anul 2009 va afecta diversele domenii de activitate, din punctul de vedere al cresterii pietei si profitului. Cresteri ale pietei substantiale par ca vor inregistra firmele de curierat, PR si consultanta. Furnizorii de servicii de PR si consultantii in management vor avea chiar si majorari ale profitului. Scaderi ale pietei sunt asteptate in auto, agricultura si electrocasnice, cu pana la 40-50% si in multe alte domenii. Impactul asupra profitului va fi insa mic sau inca necunoscut in aceste domenii. Scaderi deosebit de mari ale profitului se preconizeaza in domeniul bancar (40-50%), farma (50%) sau consultanta in resurse umane (30%).

 

Despre consultanta si efectele crizei asupra consultantilor am mai vorbit. Consultanta in management este un domeniu destul de bine protejat de ciclurile economice si in ansamblu nu are prea mult de suferit, daca nu cumva chiar castiga, de pe urma crizelor economice. Desigur, in cadrul industriei au de castigat anumite segmente de servicii, in vreme ce alte segmente sunt afectate negativ.

 

Pentru alte industrii, cum ar fi cea auto si mai ales bancara, reduceri substantiale ale profitului pot insemna de fapt apropierea de un nivel rezonabil… Bancilor din Romania le trebuie cu siguranta un semnal serios ca este nevoie de mai mult bun simt in relatia cu clientii. Daca la anul bancile vor incepe sa se zbata pentru fiecare leu, s-ar putea sa nu fie chiar atat de rau pentru clienti, cel putin din anumite puncte de vedere.

 

In ceea ce priveste alte industii, nu pot sa sper decat ca se vor cerne cei mai buni jucatori din piata care vor depasi momentele dificile cu profesionalism.

Tudor Ciumara

Tudor Ciumara

Tudor Ciumara este consultant senior si administrator al SC Carbon Consult SRL, firma care ofera servicii de consultanta in management, coordonator al unui proiect distinct in cadrul Carbon Consult, proiect vizand oferirea de servicii de asistenta (de afaceri si personala) cetatenilor straini veniti sa faca afaceri sau sa lucreze in Romania (www.bssf.ro) si cercetator stiintific in cadrul Centrului de Cercetari Financiare si Monetare „Victor Slavescu”, din cadrul Academiei Romane (www.icfm.ro). Doctor in economie din anul 2010, cu o teza privind „Piata serviciilor de consultanta economica in Romania” realizata in cadrul Institutului National de Cercetari Economice al Academiei Romane. Activitatea proprie de consultanta se concentreaza pe analiza proiectelor de investitii, planificarea de afaceri si orientarea strategica a firmelor.

One Reply to “Economia in 2009”

  1. KIRALY ECATERINA spune:

    De unde pot procura anuarul pentru ca am intrebat in mai multe lucuri si nu au avut?
    Pot cumva comanda acasa?

Dă-i un răspuns lui KIRALY ECATERINA Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top