Principalele surse de finanțare la care au apelat IMM-urile din România anul trecut au fost creditele bancare, creditul comercial și leasing-ul, model similar cu cel din Cehia.
Modelul este diferit de cel din Ungaria, unde granturile și creditele bancare subvenționate au ocupat prima poziție, respectiv Polonia, unde leasingul s-a clasat pe primul loc.
Datele au fost agregate într-un sondajul SAFE, realizat de Comisia Europeană și analizat de Alpha Bank.
”Creditul comercial este a treia cea mai răspândită sursă de finanțare în România, fiind utilizat de 20% și respectiv 18% din IMM-uri în 2022 și 2021.
În Polonia creditul comercial a câștigat teren în 2022 și a devenit a doua cea mai răspândită sursă de finanțare, fiind utilizat de 34% din IMM-uri.
În Cehia și Ungaria această sursă de finanțare este puțin utilizată (doar de către 7% respectiv 3% din firme)”, punctează Ella Kállai, economist șef Alpha Bank România, într-un raport transmis investitorilor.
Cea mai mare dificultate cu care s-au confruntat IMM-urile din România în cursul anului 2022, a reprezentat-o mărimea costurilor operaționale, surclasând lipsa forței de muncă calificate, cererea, reglementările, concurența și accesul la finanțare.
În rând cu România, și în Ungaria și Polonia problema costurilor operaționale a surclasat celelalte probleme precum disponibilitatea forței de muncă calificate. În Cehia, cele două probleme au fost evaluate la același nivel. De notat că în România toate problemele sunt evaluate a fi de mai mare importanță decât în celelalte țări în regiune.
În trimestrele 2-3 din 2022 cele mai utilizate surse de finanțare au rămas linia de credit/ overdraft/ overdraft de card în România, Cehia și Ungaria și leasing-ul în Polonia.
La aceste surse de finanțare au recurs 39% din firme în România, 23% din firme în Cehia, 21% din firme în Ungaria și 40% din firme în Polonia. În 2022 față de 2021, IMM-urile au utilizat mai mult sursele interne, creditul comercial și leasing-ul în România, liniile de credit și granturile în Ungaria, sursele interne în Cehia, creditul comercial în Polonia. Creditul comercial este a treia cea mai răspândită sursă de finanțare în România, fiind utilizat de 20% și respectiv 18% din IMM-uri în 2022 și 2021. În Polonia creditul comercial a câștigat teren în 2022 și a devenit a doua cea mai răspândită sursă de finanțare, fiind utilizat de 34% din IMM-uri. În Cehia și Ungaria această sursă de finanțare este puțin utilizată (doar de către 7% respectiv 3% din firme).
Sursa: cursdeguvernare.ro